جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی میراث‌معنوی ایران به نام و کام همسایگان تمام می‌شود!

میراث‌معنوی ایران به نام و کام همسایگان تمام می‌شود!

مهمترین پرونده‌های ایران یکی پس از دیگری به نام و کام همسایگان ثبت می‌شود و ایران تنها نظاره‌گر ماجراست. این درحالی است که ۱۱ پرونده میراث‌ ناملموس ایران در دولت دهم، به‌دستور ریاست وقت سازمان میراث‌فرهنگی به یونسکو ارسال شد اما آنطور که کارشناسان و مسئولان فعلی سازمان می‌گویند، عنوان‌ تمامی پرونده‌ها ناقص است. در این میان اما کشورهای همسایه با تکیه بر ضعف مسئولان میراث فرهنگی ایران اقدام به آماده‌سازی و ثبت پرونده‌هایی کرده‌اند که میراث‌ مشترک و منطقه‌ای کشورها محسوب می‌شود.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ تنها سهمیه‌ امسال ایران در هشتمین اجلاس یونسکو درحالی در معرض سوخت قرار گرفته و چوگان نیز قرار است به‌نام کشور آذربایجان ثبت ‌شود که کشور ترکیه دراقدامی مستقل، سنت قهوه خانه را که میراثی مشترک درمنطقه است، به نام خود برای ثبت در میراث جهانی یونسکو ارائه می‌کند.
 
این درحالی است که پیش‌تر جمهوری آذربایجان اقدام به ثبت تار در فهرست میراث‌ناملموس‌ کرده بود، اما ایران نه‌تنها اقدامی جدی برای ثبت تار به نام کشور ایران انجام نداد که هیچ فهرستی از پرونده‌های مشترک منطقه برای حمایت از میراث‌معنوی‌اش به یونسکو ارائه نکرد.
 
 ثبت پرونده‌هایی چون، تار، چوگان، سنت‌قهوه‌خانه‌ای و  ادعای مالکیت برخی از کشورهای عربی نسبت به پرونده بادگیرها و سیستم قنات در مناطق کویری همچنان ادامه دارد.
 
«فرهاد نظری» مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی در پاسخ به این پرسش که چرا پرونده‌هایی که توسط ایران به یونسکو ارائه می‌شود از جنبه ملی برخوردار است و میراث‌منطقه‌ای را در برنمی‌گیرد، افزود: همانطور که پروند‌ه‌های ملی برای بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، پرونده‌هایی که از میراث‌ مشترک و منطقه‌ای محسوب می‌شود توسط ایران پیگیری می‌شود. نمونه آن هم مشهد اردهال است که هیچ کشوری نمی‌تواند در این پرونده ادعایی بکند.
 
او در پاسخ به پرسش دیگری که پرونده مشهد اردهال پرونده‌ای ملی است درحالی که ایران می‌توانست روی پروندهایی چون تار، چوگان، سنت قهوه‌خانه‌ای که پیشتر ثبت ملی شده و در معرض خطر ثبت به نام کشورهای همسایه‌ هستند می‌گوید: این پروند‌ها در دولت قبلی بررسی و ارسال می‌شده هم‌اکنون نیز در اولین فرصت فهرستی از آثار مشترک با دیگر کشورها را تهیه و به یونسکو ارسال می‌کنیم.
 
نظری تاکید کرد: اگر ایران اسناد و مدارک سنت قهوه‌خانه‌ای را به یونسکو و کشور ترکیه تحت عنوان میراث‌ مشترک دو کشور مطرح کند قطعا پذیرفته می‌شود.
 
در حال‌حاضر پرونده قهوه خانه که از سوی کشور ترکیه به یونسکو عرضه شده، درنشست امروز کمیسیون میراث معنوی یونسکو به بررسی گذاشته شده که درصورت تصویب، ایران بار دیگر یکی از بازمانده‌های میراث معنوی و فرهنگی خود را از دست می‌دهد.
 
قهوه خانه‎ها که به شهادت ادبیات و هنر قهوه خانه‎ای بنیاد هنرهای دیگر سنتی ایران نظیر شاهنامه خوانی ونقالی و نیز تعزیه و ... بوده، اکنون نیز همانند ساز تار، بدون یادی از ایران و سهم آن به نام کشوری دیگر ثبت می‎شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه