پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی در هفته‌ای که گذشت؛ ایران به چوگان باخت، طب سنتی جهانی نشد

در هفته‌ای که گذشت؛ ایران به چوگان باخت، طب سنتی جهانی نشد

هفته‌ای که بر میراث‌فرهنگی گذشت، هفته‌ای پر از استرس بود.ثبت پرونده‌ چوگان به‌نام جمهوری آذربایجان در هشتمین اجلاس یونسکو و ثبت نشدن طب سنتی مهمترین رویدادها در حوزه میراث فرهنگی بودند. در این میان پرونده‌های دیگری نیز از سوی کشورهای مختلف معرفی شده که میراث‌ منطقه‌ای محسوب می‌شود.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Buy Online - nike air composite 1 foam insulation tape for sale - IetpShops - Nike Air Max 90 for Men & Women

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ کشور آذربایجان درتلاش‎های انحصارطلبانه در کسب پرستیژ فرهنگی و معرفی خود به عنوان کشوری با سابقه فرهنگی وارزش‎های تاریخی غنی، تار را از هنر،چوگان را از ورزش و دلمه را از سنت آشپزی ایران ربود.
 
این درحالی است که این تلاش‎ها نه تنها در کشورهای همسایه بلکه در داخل این کشور نیز به عنوان اقدامی زشت بشدت مورد انتقاد قرار گرفته که چیزی جز ماسک وبزک برای توجیه چهره دولت ومقامات حاکم در آذربایجان نیست.
 
"رحمان بدلوف" محقق فلسفه و منتقد هنری ساکن باکو می‌گوید:« این اقدامات و ایجاد حساسیت‌های قومی درکشورهای همسایه تنها ابزاری برای تامین سوخت بیشتر برای رشد احساسات ملی است و برخی کشورها ممکن است به انحای مختلف از برنامه‌های یونسکو برای تقویت احساسات ملی گرایانه در کشور بهره گیری کنند.»
 
طب سنتی ایران جهانی نشد
گروه میراث فرهنگی ـ علی‌رغم تلاش هیات ایرانی برای ثبت جهانی طب سنتی در فهرست میراث معنوی یونسکو، این پرونده به دلیل مشکلات فراوانی که داشت به ثبت نرسید. دو ماه پیش هم پرونده از سوی یونسکو به ایران ارجاع شده بود که ایران بدون تصحیح پرونده سعی داشت شانس دوباره ثبت جهانی شدن طب سنتی را بیازماید.
 
 

در حالی پرونده طب سنتی در هشتمین اجلاس جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گرفت که کشورهای چین، پرو، بلژیک، قرقیزستان، بورکینافاسو، برزیل، نامی‌بیا، سئوال‌های مختلفی را درباره بندهای پرونده مطرح کردند. آنها خواستار شفافیت بیشتر موضوع طب سنتی از نظر میزان مشارکت گروه‌های مختلف قومی، شهری و روستایی و همچنین زن و مرد، در تکنیک‌های طب سنتی ایران شدند.
 
همچنین یدالله پرمون، نماینده ایران در پاسخ به سئوال‌های مطرح شده توضیحاتی درباره بنیاد طب سنتی ایران و ارتباط آن با فلسفه و دانش ایرانی داد. اما در نهایت تاثیری بر نتیجه نهایی رای نمایندگان شرکت‌کننده در اجلاس نداشت.
 
دو کشور نیکاراگوئه و بورکینافاسو در دفاع از پرونده طب سنتی ایران پرداختند که آن‌هم نتیجه‌ای در بر نداشت و در نهایت نمایندگان حاضر رای بر جهانی نشدن طب سنتی ایران دادند.
 
قهوه‌خانه هم به نام کشوری دیگر جهانی می‌شود
درپی تلاش‎های گسترده کشور آذربایجان در ثبت میراث‌های معنوی مشترک با ایران به نام خود و تلاش اخیر این کشور در ثبت چوگان، پس از ناکامی بزرگ ایران در زمینه ساز تار، اکنون ترکیه نیز دراقدامی مستقل، سنت قهوه خانه را که میراثی مشترک درمنطقه است، به نام خود برای ثبت در میراث جهانی یونسکو عرضه کرده است.
 
 از دیگر سو امسال نیز پرونده ثبت طب سنتی نیز که ازهمان ابتدا با چالش‎های جدی روبرو بوده، ازدیگر موضوعات و میراث منطقه‎ای است که شاید به دلیل بی توجهی به اولویت‎ها در تعیین موضوعات فرهنگی منطقه‎ای جهت ثبت درفهرست جهانی و تمرکز صرف بر میراث صرفا ایرانی و ملی، اکنون دوباره فرصت را برای ثبت دو میراث معنوی دیگر که ایران سهمی بزرگ در آن دارد، و تاریخ آن به دوران ایران پیش از اسلام باز می‎گردد، به نام کشورهای همسایه فراهم کرده است.
 
 

پرونده قهوه خانه که از سوی کشور ترکیه به یونسکو عرضه شده، درنشست کمیسیون میراث معنوی یونسکو به بررسی گذاشته شده که درصورت تصویب، ایران بار دیگر یکی از بازمانده‌های میراث معنوی و فرهنگی خود را از دست می‌دهد.
 
آیین باران‌خواهی از میان پرونده‌های ناقص برای ثبت جهانی انتخاب شد!
دهم آذرماه، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی طی نامه‌ای به یونسکو، پرونده " آیین باران خواهی" را از میان یازده پرونده ای که ایران پیش از این به اجلاس میراث ناملموس یونسکو پیشنهاد داده بود، برای ثبت جهانی در سال 2014 معرفی کرد."

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه