جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی نقالی از بطن جامعه دور شده است

نقالی از بطن جامعه دور شده است

مهدی چایانی، نقال و شاهنامه خوان گفت: سرگرمی‌های جدید، هنر نقالی را از بطن جامعه دور کرده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

مهدی چایانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: نقالی با ظهور برخی سرگرمی‌های جدید از جمله تلویزیون، اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای از بطن مردم و جامعه بیرون کشیده شده و دور شده است.

وی ادامه داد: هنر نقالی قبلا در قهوه خانه‌ها گسترده بوده اما هم اکنون در اندک قهوه خانه‌ای نقالی انجام می‌شود، برگزاری این گونه همایش‌ها توسط اداره‌های مربوطه همچون صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی می‌تواند در راستای زنده نگه داشتن این هنر کمک کند.

چایانی بیان کرد: همایش نقالان برجسته کشور، امروز، پنجم بهمن از ساعت 16 تا 18 در تالار فجر همدان با حضور هفت تن از نقالان برتر کشور برگزار خواهد شد. در این همایش هفت تن از نقالان برتر کشور از جمله ابوالفضل ورمزیار، سیدمصطفی سعیدی، محسن میرزا علی، نقی صباغ، مجتبی حسن بیگی، مهدی چایانی و معجونی حضور خواهند داشت.


وی با اشاره به برگزاری اولین همایش نقالان در اردیبهشت ماه سال جاری در همدان، اظهار کرد: درخواست شد، همدان به درخواست نقالان و مردم به عنوان مرکز نقالی شناخته شود، براساس این امر قرار بود، هر سال، یکبار همایش نقالی در استان برگزار شود. خوشبختانه دومین همایش در سال‌جاری در همدان برگزار می‌شود.

چایانی خاطرنشان کرد: اگر اینگونه همایش‌ها برگزار نشود و حمایت‌های دولتی نباشد باید در موزه‌ها به دنبال نقالی باشیم چرا که هم اکنون تعداد نقالان صاحب سبک و باتجربه در ایران کمتر از 10 نفر هستند، البته در تهران به همت مرکز هنرهای نمایشی کلاس‌های آموزشی نقالی راه‌اندازی شده که بسیاری از جوانان به خصوص دختران از آن استقبال کرده‌اند. باید فضایی فراهم شود تا از تجارب و اطلاعات اساتید این عرصه استفاده شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه