چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اسناد پژوهشکده میراث فرهنگی به کتابخانه ملی می‌رود

یادمان

اسناد پژوهشکده میراث فرهنگی به کتابخانه ملی می‌رود

در پی انتقال اسناد پژوهشکده میراث از شیراز به تهران و نبود مکانی مناسب برای نگهداری این آثار، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از رای زنی با مسئولان سازمان میراث و گردشگری برای انتقال این اسناد به کتابخانه ملی و اختصاص مکانی اختصاصی به این حوزه خبر داد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی - مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1389 و در زمان ریاست حمید بقایی بر این سازمان در قالب آنچه طرح انتقال سازمانهای دولتی از تهران به شهرستانها خوانده می شد از تهران به شیراز و تخت جمشید منتقل و با اعتراض کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی روبرو شد. به ویژه جامعه باستانشناسی کشور بر این باور بودند که اسناد در شرایط نامطلوبی نگهداری می شوند و آسیبهای زیادی متوجه آنها است.
 
اینگونه بود که، اسناد با هدف الحاق مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی به سایر بخشهای ستادی سازمان میراث فرهنگی در تهران و بهره برداری بهتر از آنها، به تهران بازگردانده شدند.
 
اما گفته شد که محل استقرار این مرکز که سابقا در ساختمان مرکزی این سازمان قرار داشت کاربری دیگری پیدا کرده و اکنون مهم ترین مشکل، یافتن جای مناسب برای نگهداری هزاران نسخه سند و کتاب و خدمات رسانی به پژوهشگران است.
 
از این رو «اسحاق صلاحی»  رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد از پیشنهاد آمادگی خود به مسئولان سازمان میراث و گردشگری برای میزبانی از این اسناد و کتاب‌ها خبر داد.
 
او در پاسخ به سئوال خبرنگار CHN مبنی بر اختصاص مکانی خاص به اسناد پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: « سازمان اسناد و کتابخانه ملی این آمادگی را دارد تا زمانی که محل مناسبی برای نگهداری از اسناد میراث پیدا شود، از این اسناد و کتاب‌ها در محل کتابخانه ملی نگهداری شود. در این میان مکانی به صورت امانی دراختیار سازمان میراث و گردشگری قرار خواهیم داد تا همگان بتوانند به این اسناد و کتاب‌ها دسترسی داشته باشند. البته این بخش با نظارت مسئولان سازمان میراث و گردشگری اداره خواهد شد.»
 
صلاحی در ادامه به برگزاری همایش حامیان نسخ خطی درهفته کتاب اشاره کرد و گفت: «سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی در 28 آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد. هرچند قرار بود این همایش همانند سال‏های گذشته در یکی از مراکز استان‌هایی مانند قم، اصفهان یا یزد که در بحث نسخ خطی فعال هستند برگزار شود اما به دلیل جابه‌جایی استانداران نتوانستیم هماهنگی ‌های لازم را انجام دهیم. از این رو امسال کتابخانه ملی تهران میزبان برگزاری این همایش خواهد بود.»
 
به گفته او، تاکنون 119 جلد کتاب، 248 مقاله و 18 پایان نامه به دبیرخانه همایش حامیان نسخ خطی ارسال شده‌است که در نهایت با نظر داوران دو گروه برگزیده و شایسته تقدیر شناخته خواهند شد.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه به برگزاری نکوداشت آیت الله عبدالعزیز طباطبایی یزدی و محمد دبیر سیاقی در حاشیه برگزاری همایش حامیان نسخ خطی اشاره کرد و گفت: «علاوه بر برگزاری بزرگداشت، از ارج نامه آنها نیز رونمایی خواهد شد.»
 
او همچنین از برگزاری کارگاه سازماندهی اطلاعات، مرمت نسخ خطی و اسناد، آشنایی با شابک، آسیب شناسی کتاب و کتابخانه برای افزایش سرانه کتابخانه‌به عنوان برنامه‌های جانبی این همایش نام برد.
 
به گفته صلاحی، برگزاری 3 نمایشگاه اسناد و کتابهایی که به تاریخ گذشته نسخ خطی باز می‌گردند، نمایشگاه کودک و نوجوان از منظر نسخ خطی و چاپ سنگی و نمایشگاه اسناد محرم از جمله برنامه‌ّهایی است که در هفته کتاب برگزار خواهد شد.
 
البته او از رونمایی از کتاب نفیس حافظ که دارای شماره مالکیت است نیز خبر داد. همچنین رونمایی از سایت دیجیتال کتابخانه ملی را درهفته کتاب خواهیم داشت. در این سایت دسترسی آسان و ارزان کاربران به اسناد و کتابهای منتشر شده انجام خواهد شد.
 
همچنین 13 هزار جلد کتاب به مدارس و کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا خواهد شد. در طول دوماه گذشته نیز 459 اثر خطی و چاپ سنگی توسط کتابخانه ملی خریداری شده که صلاحی از ارائه بودجه آن امتناع کرد.
 
به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتاب جمع و خرج برای ثبت ملی پیشنهاد شده‌است. البته اسناد تصویری مجلس خبرگان قانون اساسی و اسناد تصویری دوران دفاع مقدس نیز ثبت ملی شده‌اند.

فیلم مستند جان مرجان نیز در فهرست آثار ثبتی در منطقه قرار دارد. همچنین کتابت المسالک و الممالک و سفرنامه ناصر خسرو نیز در این فهرست جای دارد.
 
صلاحی در ادامه به بررسی 3 اثر کلیات سعدی، نقشه‌های فرش ایران و مثنوی معنوی برای معرفی به حافظه جهانی اشاره کرد و گفت: «بعد از بررسی‌های انجام شده دو اثر برای ثبت در حافظه جهانی معرفی خواهند شد. با توجه به آنکه نقشه‌های فرش ایرانی و توجه سایر کشورها به این نقوش مد نظر قرار گرفته توجه ما به این حوزه بیشتر خواهد بود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه