پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کلیات طرح انتزاع سازمان میراث فر هنگی و گردشگری از ریاست جمهوری رد شد

یادمان

کلیات طرح انتزاع سازمان میراث فر هنگی و گردشگری از ریاست جمهوری رد شد

 

برگرفته از ایسنا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ریاست جمهوری و الحاق آن به وزارت ارشاد فرهنگ و اسلامی با ‌١٢٠ رای موافق و ‌١١٣ رای مخالف مخالفت کردند و این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، سیروس برنابلداجی به ارائه گزارش در مورد رد طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ریاست جمهوری در کمیسیون اجتماعی پرداخت و گفت: با توجه به التهاب و فضایی که این طرح در جامعه ایجاد کرد باید گفت این طرح در فضای خاص مطرح شد که علت آن واکنش به یکی از دستگاه‌های نظام بود.

وی گفت: بنده خود یکی از امضاءکنندگان این طرح بودم اما دلیل‌اش آن بود که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود "با ملت اسراییل مشکل نداریم"؛ ولی ما با ملت اسرائیل مشکل داریم و این در حالی است که با نگاهی به متون جامعه‌شناسی ملت‌ها و دولت‌ها می‌بینیم دولت‌ها از ملت‌ها برمی‌خیزند.

وی افزود: اما با سخنان مقام معظم رهبری و ورود ایشان به این موضوع، نقطه پایانی برای آن بود؛ بنابراین حال که به فضای آرامی رسیدیم طبیعی است هرگونه اظهارنظر در مورد آن باید با کارشناسی و با بینش واقع بینانه باشد.

نماینده بروجن ابراز داشت: بخش گردشگری نقش تعیین کننده در توسعه ملت‌های مختلف دارد، با نگاهی به آمار و ارقام سطح جهانی می‌بینیم کشورهایی که توجه جدی به گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته‌اند درآمدشان رشد زیادی داشته است. حال این سوال باقی است که چه باید کرد که باید گفت با توجه به پیشینه میراث فرهنگی، هرگونه تلاشی باید در حد شأن و جایگاه مربوطه باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی یادآور شد: زیرمجموعه ریاست جمهوری سازمان‌های دیگری هستند که سطح آنان در حد معاونت است، مانند محیط زیست؛ لذا اگر بنا باشد در راستای بسته نظارتی مجلس پاسخگو بودن به مجلس حرکتی صورت گیرد، باید سایر دستگاه‌ها را هم مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: برخورد با یک مدیر اگر انحرافی داشته است نباید منجر به آن شود که ما یک دستگاه را تغییر دهیم.

محسن کوهکن نماینده لنجان با پیشنهاد مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه گفت: مخبر کمیسیون اجتماعی خوب بود که اشاره‌ای می‌کردند که طراحان این طرح می‌خواسته‌اند دستگاهی را در مقابل مجلس پاسخگو کنند. در این طرح بحث انتزاع صنایع دستی و دادن آن به وزارت صنایع و معادن نیز مطرح بود و به همین دلیل به کمیسیون صنایع رفته است.

وی خطاب به نمایندگان حاضر در مجلس گفت: اگر صلاح دیدید و از توضیحات من قانع شدید، به مسکوت ماندن آن برای شش ماه رای دهید.

کوهکن گفت: عده‌ای گفته‌اند مجلس یک طرح را سیاسی مطرح می‌کند، زیرا در یک مدت کوتاهی به فوریت آن رای می‌دهد سپس اصل آن را رد می‌کند که نشان می‌دهد برخورد سیاسی بوده است. اگر به اصل آن رای دهیم باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گرفت، زیرا هنوز مرکز پژوهش‌های مجلس روی اصل این طرح بحث دارد و آن را به صورت کامل قبول ندارد.

کوهکن گفت: با توجه به بررسی بودجه سال آینده، لازم است که این طرح به شش ماه آینده و بعد از بودجه، مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

یوسف‌نژاد به عنوان مخالف مسکوت ماندن گفت: بیش از ‌۴٠ روز قبل تعدادی از نمایندگان به این طرح رای داده‌اند، در شأن مجلس نیست که امروز آنان را پس بگیرد.

هم‌چنین مخالف مسکوت ماندن آن هستم زیرا این دستگاه بسیاری از کارهای آن مختل می‌شود.

پس از سخنان او رای گیری انجام شد که با ‌٩۴ رای موافق و ‌١١٢ رای مخالف، مسکوت ماندن طرح برای شش ماه رای نیاورد.

سپس یوسف‌نژاد به عنوان مخالف رد طرح توضیح داد: در سال ‌٨۵ سازمان صنایع دستی از وزارت صنایع و معادن جدا شد و در سال ‌٨٢ سازمان میراث فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد، و به هم ملحق شدند تا زیر نظر ریاست جمهوری باشند.

در چشم انداز ‌١۴٠۴ قرار شد در آن سال به عنوان قدرت اول منطقه شود و ‌٢ میلیون گردشگر وارد کشور شوند و درآمدی برابر درآمد نفت داشته باشیم؛ ما می‌دانیم هر هفت نفر خارجی که وارد کشور می‌شود یک شغل مستقیم پایدار و ‌١/٢ شغل ناپایدار ایجاد می‌کند. هدف طراحان این بود که با ساختارهای موجود به این اهداف نمی‌رسیم، و سالانه دو میلیون گردشگر نداریم.

 

یوسف‌نژاد ابراز داشت: در صنایع دستی که نشانه‌ی فرهنگ ما و باعث اشتغال پایدار بود و درآمد خانواده‌هاست، هیچ کاری نشده است، ضمن آن‌که بسیاری از اقوام کشور هویت‌شان به صنایع دستی است.

 

به گزارش ایسنا، وی گفت: سهم ایران از بازارهای گردشگری کمتر از ‌٨/٠ درصد است، در حالی که جایگاه صنایع دستی ما جزء هشت کشور اول است. بنابراین نیاز به اصلاح روش‌هاست. بنابراین ما باید با کار کارشناسی به هویت و هدفی برسیم که در چشم‌انداز ‌١۴٠۴ دیده شده است. این اتفاق نمی‌افتد مگر آن‌که هدف‌ها را با تفسیر در روش‌ها و شیوه‌ها اصلاح کنیم. این طرح برخورد با مدیر و دستگاه نیست، بلکه یک کار کارشناسی است و پایدار است، لذا می‌خواهم به رد این طرح رای ندهید و اجازه دهید مسیر کارشناسی خود را طی کند.

 

عباسی نماینده‌ی رودسر به عنوان موافق رد طرح، گفت: مخالف، در اهمیت جایگاه سازمان میراث فرهنگی سخن گفت که بر کسی پوشیده نیست، کسانی که این طرح را ارایه داده‌اند می‌خواهند آن را الحاق به وزارت ارشاد کنند که معنی تقویت این سازمان نیست، بلکه به معنی فشل کردن آن است.

 

وی گفت: صنعتی که دستان هنرمند و برای قومیت‌های کشورمان است را آیا می‌توان با صنایع تکنولوژی دیگر یکی دانست؟ آیا همین امر باعث نابودی فرش ما نشده؟ حال چرا باید صنایع دستی را در وزارت‌خانه‌ای قرار دهیم که گاهی در مسایل خود مشکل داد. با توجه به موقعیتی که در عرصه‌ی بین‌المللی داریم و موقعیتی که مجلس شورای اسلامی دارد، بیاییم سازمان میراث فرهنگی را تقویت کنیم و اجازه ندهیم خرد بشود و از بین برود. من نمی‌گویم این کار سیاسی بوده اما می‌گویم کار عجولانه‌ای بوده است بنابراین امیدوارم با موافقت رد طرح، باعث تقویت سازمان شویم.

 

عباسی گفت: ما هر روز به رییس جمهور تذکر می‌دهیم، آیا مجلس این توان را ندارد که به رییس جمهور در مورد این سازمان تذکر دهد؟

 

به گزارش ایسنا، فرهنگی به عنوان مخالف دوم رد طرح، گفت: آیا از گردشگری و جذب و ایجاد رفاه برای آنان اکنون خبری است؟ شرکت‌هایی سابقا مجوز گرفته‌اند اما رها شده‌اند و حمایتی از آنها نمی‌شود، آیا تعارض‌هایی که با سازمان حج و زیارت بعد از سال‌های جدا شدن از وزارت ارشاد، آیا حل شده است؟

 

وی گفت: نمایندگان باید از مسوولیت‌پذیر شدن این سازمان دفاع کنند. می‌فرمایند به رییس جمهور تذکر دهید، اما شما سرنوشت تذکرات به رییس جمهور را با توجه به حجم بالای کارها شاهد هستید؟ نمونه‌ی آن جلسه‌ی امروز است، آیا از قبل مگر معلوم نبود که موضوع ما در مورد گردشگری است؟ اما رییس آن چرا در صحن علنی حضور ندارد تا بعد از موافقان و مخالفان این طرح صحبت کند؟ اکنون در کدام کشور است؟ در کشوری که الان است، آیا ما گردشگری از آنجا داریم؟ آیا وظیفه‌ی سازمانی‌اش مهم است و یا سفرهای خارجی ایشان؟ آیا بهتر نیست که ایشان به وزارت خارجه برود تا ما از آن وزارتخانه سوال کنیم؟ اگر این سازمان مهم است باید در جایگاهی قرار گیرد که آن محلی برای سوال کردن و توضیح خواستن باشد و استیضاح وزیر جایی داشته باشد.

 

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد برخوردی که نمایندگان در کمیسیون‌های مورد بررسی داشته‌اند برخورد سیاسی بوده است و نه نمایندگانی که این طرح را داده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، قوامی به عنوان موافق دوم رد طرح، گفت: همکاران باید توجه داشته باشند که این طرح باعث تنزل یک سازمان می‌شود در حالی که اکنون هم می‌توانند رییس سازمان میراث فرهنگی را به کمیسیون دعوت کرده و از او سوال کنند.

 

وی گفت: الحاق سازمان به ارشاد با توجه به حجم زیاد کارهای وزارت ارشاد در حالی است که خود وزارت ارشاد با پذیرش این کار اضافه، موافق نیست.

 

قوامی افزود: در تلاش هستیم که بودجه را از مالیات تامین کنیم در حالی که در اهداف ‌٢٠٢٠ بسیاری از کشورها تامین بودجه از گردشگری است. حال ما چگونه می‌توانیم ساختارها را اصلاح کنیم در حالی که آن را از جایگاه خود پایین ببریم؟

 

قوامی در پایان گفت: اخیرا رییس سازمان میراث فرهنگی توانست رییس بانک مرکزی را دعوت کند تا تسهیلات سرمایه‌گذاری برای گردشگری را آسان کند اما آیا یک معاون وزیر می‌تواند رییس بانک مرکزی را دعوت کند؟

 

به گزارش ایسنا، پس از سخنان موافقان و مخالفان کواکبیان درخواست کفایت مذاکرات را دارد و گفت: با توجه به اینکه عموم عزیزان در اهمیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بحث می‌کنند و در اهمیت آن هم شکی نیست، کفایت را مطرح می‌کنم.

 

رحیمی، معاون پارلمانی رییس جمهور که در مجلس حضور داشت، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده با توجه به وظایفی که دارد نمی‌تواند از عهده‌ی این سازمان برآید. اگر بنا باشد در سه الی چهار سال گذشته با هزینه‌ی سنگین و فراوان، هزینه‌ی سازمان گردشگری از ارشاد جدا کنیم و تحت ریاست جمهوری قرار دهیم یا ما برای انتزاع، هزینه‌ی زیادی دادیم که با اصل ‌٧۵ قانون اساسی مخالف است و قطعا شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد ضمن آنکه نظارت بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از راه‌های مختلف وجود دارد و این نگرانی باید دور شود که شما نمایندگان هر جا که هستید بر رفتار ما می‌توانید نظارت داشته باشید لذا هیچ نگرانی نباید داشته باشید.

 

رحیمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در یکی از نمازهای جمعه، گفت: ایشان بحث مفصلی را در مورد آن کردند و همه طرف‌ها را به آرامش و فراموشی چیزی که اتفاق افتاده دعوت کردند. دولت و مجلس در یک کلام هم مطیع رهبری هستند لذا باید مهر فصل‌الاخطاب به این طرح زده شود. رفتار مجلس مهربانانه و مملو از مصالح کشور و عزتمند است لذا می‌خواهیم مجلس رفتار پدرانه خود را با دستگاه اجرایی داشته باشد و در این موضوع جای گذشت و بزرگواری وجود دارد.

بیانیه‌ی مشترک «اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه‌های کشور

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه