جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خرسندی باستان شناسان از بازگشت پژوهشگاه میراث فرهنگی به تهران

یادمان

خرسندی باستان شناسان از بازگشت پژوهشگاه میراث فرهنگی به تهران

روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در بیانیه‌ای که شب گذشته 20 خرداد 1391 منتشر کرد تصمیم خردورزانهٔ رییس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر بازگشت پژوهشگاه سازمان به شهر تهران را بسیار مسرت بخش عنوان کرد و تحقق عملی آن را التیامی بر تن رنجور یگانه نهاد بازماندۀ پژوهشی در حوزۀ تشکیلات رسمی میراث فرهنگی کشور دانست.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | adidas hockey stick bows for girls on sale - S23764 - Buy now Adidas Forum 84 Low

در این بیانیه با اشاره به دو سال پیش که پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به دیگر استانهای کشور منتقل شد آمده است: «فعالان این حوزه به یاد دارند که در گذشته‌ای نه چندان دور جریانی خردگریز و پژوهش‌ستیز در سازمان میراث فرهنگی ریشه دوانیده بود که هیچ اعتقادی به پژوهش، پژوهشگر و پژوهشگاه نداشته و فقط نگاهی ابزاری و توجیه‌گرانه نسبت به این مرکز مهم اعمال می‌نمود. از این رو با حرکتی بس شتابزده و غیر کارشناسی اقدام به انتقال ناحق یا به بیانی شفاف‌تر فروپاشی پژوهشگاه و آوارگی و بی سروسامانی اعضای هیأت علمی و کارشناسانش نمود. این حرکت نه تنها انسجام و ساختار اداری پژوهشگاه را برهم زد و اندک فعالیتهای پژوهشی آن را نیز به‌کلی به تعطیلی کشاند که بی گمان عوارضش تا سالیان متمادی بر جای خواهد ماند- بلکه تأثیرات نامطلوب عمیقی را بر ساختار زندگی و روابط خانوادگی برخی از کارکنان شریف این نهاد فرهنگی نیز برجای گذاشت».

انجمن علمی، مراکز پژوهشی را به مغز و چشم بینای دستگاه اجرایی و حاکمیتی تشبیه کرده و از مدیران اندیشه ورز خواسته است که «نهایت تلاش خود را در تقویت و حمایت از چنین مراکزی که می‌توانند بهترین اتاق فکر و مرکز مشاوره برای تصمیم‌سازی باشند، به‌عمل آورند. اهمیت این امر به‌ویژه در سازمانی که ضرورتاً تمامی وظایف حاکمیتی و طرحهای اجرایی آن می‌بایست بر پایه پژوهش باشد، صد چندان خواهد بود. بر این اساس تصمیم شایسته و ارزشمند ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر بازنگری در تصمیم پیشین یا بهتر بگوئیم اراده به باز زنده‌سازی پژوهشگاه، نشان از درایت و آگاهی عمیق ایشان نسبت به جایگاه و اهمیت این مرکز علمی در پیشبرد اهداف کلان سازمان دارد».

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران از اقدام ارزشمند مسئولان میراث فرهنگی کشور حمایت کرده و در ادامه چنین آورده است: «امید است تا با پشتیبانیهای بی‌دریغ و تمام عیار و دلسوزانۀ ریاست محترم سازمان از پژوهشگاه و با تکیه بر شایسته‌سالاری و تخصص گرایی در امر انتصاب مدیریت‌های کلان پژوهشگاه و پژوهشکده‌ها و تقویت روحیۀ وحدت و همدلی در میان همکاران، دگرباره شاهد پژوهشهای ارزنده و فاخری در حوزه­های مختلف میراث فرهنگی باشیم.»
 
 در ادامه ی این بیانیه می خوانیم: «خانوادۀ میراث هرگز فعالیتهای سترگی که توسط اعضای زحمتکش پژوهشگاه در گذشته نه چندان دور که به رغم تمامی محدودیت‌های مالی و فشارهای روزافزون اعمال شده از سوی جریان پژوهش‌ستیز حاکم بر سازمان به مرحله اجرا در آمد را هرگز از یاد نخواهد برد و در حافظۀ تاریخی خود ثبت خواهد کرد. بی‌تردید با توجه به سوابق پیشین، احیای مجدد پژوهشگاه می‌تواند امید به انجام کارهای بهتر و بیشتر در حوزۀ میراث فرهنگی را در آینده نزدیک در قلب دلسوزان میراث این آب و خاک بارور سازد».

در پایان این بیانیه آمده است: «مصائب تلخی که طی دو سه سال اخیر بر پژوهشگاه رفت، مسئولیت یک یک اعضا و مدیران و دست‌اندرکاران این نهاد علمی را در جهت بقا و تداوم حیات عزتمندانه صدچندان می‌سازد. بی‌تردید توجه و عمل به وفاق، همدلی و پرهیز از هرگونه انحصارطلبی و افزایش تعامل و همکاری با دانشگاهها و دیگر مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و پژوهشگران بخش خصوصی و بهره‌مندی از تمامی ظرفیتهای موجود در کشور به‌ویژه تجربیات ارزشمند پیشکسوتان، می‌تواند در حفظ شأن، تعالی جایگاه و اثرگذاری پژوهشگاه نقش به‌سزایی داشته باشد. به امید آن روز».

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه