جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 30 اثر جهانی همچنان در رقابت برای ورود به فهرست میراث جهانی

یادمان

30 اثر جهانی همچنان در رقابت برای ورود به فهرست میراث جهانی

دست کم 30 اثر طبیعی و فرهنگی ازجمله دژ تاریخی دراربیل واقع در کردستان عراق برای کسب اعتبار و تشخص فرهنگی در رقابت با دیگرآثار است.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ دست کم 30 اثر طبیعی و فرهنگی ازجمله دژ تاریخی دراربیل واقع در کردستان عراق برای کسب اعتبار و تشخص فرهنگی در رقابت با دیگرآثار است. تلاشی طولانی برای گنجاندن خود به فهرست981 نفری آثار جهانی است که امسال از مرز 1000 اثر می گذرد.

مسیرتاریخی بالغ بر 30 هزار کیلومتر متعلق به اقوام اینکا که شش کشور بولیوی، آرژانتین، شیلی ، کلمبیاواکوادور و پرو را به یکدیگر متصل می‌کند، یک غار دارای کهن‌ترین نقاشی‌های به جامانده از بشر و همچنین چشم اندازهای خیره کننده چین از جمله سایت‌هایی است که اکنون در انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در اجلاس کمیته میراث جهانی در دوحه به سر می‌برند.


فهرست بزرگی از آثار در میراث جهانی که هر اثر ثبت شده را واجد شرایط برای دریافت کمک‌های مالی و تخصصی برای حفاظت ازآثار می‌کند. همچنین جذابیت وجایگاه اثر را برای جذب گردشگران ارتقا می‌دهد.در این اجلاس که از 15 تا 25 ژوئن دردوحه درحال برگزاری است، برای نخستین باراسترالیا درخواست عجیبی را مطرح کرده که طی می‌کوشد بخشی از بیابانها وجنگل‌های وسیع بارانی تاسمانیا را که از بزرگترین جنگل‌های بارانی جهان است، از فهرست میراث طبیعی یونسکو خارج کند. راهی که با هدف توسعه جنگل تراشی در منطقه در پیش گرفته است.


جذب کمک مالی یک میلیون دلار از سوی قطر در افتتاحیه این نشست برای کمک به حفاظت از آثار دربرابر بلایای طبیعی از دیگر مسائل رخداده دراین کنفرانس بود.


غار پیچ در پیچ "چاوت" در فلات پوشیده شده از سنگ آهک در کناره رود"آردنشه" درجنوب فرانسه دارای بیش از 1000نقاشی از انواع حیوانات ازجمله گاومیش کوهان دار و ماموت و کرگدن است که شاید از اولین نقاشی‌های شناخته شده بشر باشد که بیش از 30 هزار سال قدمت دارند.دهانه این غار به دلیل سقوط یک شهاب سنگ حدود 20 هزار سال پیش بسته شد و تا سال 1994 که دوباره کشف و شناسایی شد، همچنان مهرو موم باقی مانده بود.


چین نیز یک کانال انتقال آّب را معرفی کرده است به نام "راه آب بزرگ" که با 1776 کیلومتر درازا هانگژو را به پایتخت این کشور و شیان مرتبط می‌کند.


هند نیزدراین میان امیدوار است که سیستم ذخیره آب باستانی خود را در منطقه "رانی کیواو" درکرانه رود" ساراساوات" در غرب "پاتان" درفهرست میراث جهانی ثبت کند. این کمیته همچون همیشه در زمان برگزاری مراسم فرصت را برای بررسی لایحه‌های پیشنهادی و طرح هشدارها نسبت به فعالیت‌های تهدید آمیز در محوطه‌های جهانی ثبت شده ، به عنوان آثار درخطرغنیمت می‌شمارد.


این بخش از اجلاس که از دو روز پیش آغاز شده، از روز گذشته به بررسی پرونده آثار در خطر اختصاص یافته  که اکنون نیز ادامه دارد. نشست روزگذشته به بررسی وضعیت آثار ثبت شده در کشورهای عرب، آسیا و اروپا و محوطه‌هایی چون شهر تاریخی صنعا در یمن و کاخ" وست مینیستر" در لندن و تهدیدهای ناشی از ساخت آسمان خراش‌ها دراین محوطه اختصاص داشت.

امروزهمچنان به بررسی وضعیت آثار ثبت شده در اقیاانوسیه ،کشورهای امریکای لاتین و افریقا اختصاص دارد که همچنان در حال بررسی وضعیت صخره های مرجانی استرالیاست که در صورت تصویب از سوی نمایندگن حاضر در نشست در فهرست میراث درخطر قرار خواهد گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه