سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نرگس‌زارهای بهبهان و 8 اثر طبیعی دیگر واجد ارزش ثبت شناخته شدند

زیست بوم

نرگس‌زارهای بهبهان و 8 اثر طبیعی دیگر واجد ارزش ثبت شناخته شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، این جلسه با حضورمحمدحسن طالبیان (رئیس جلسه)، فرهاد نظری (دبیر جلسه)،  پرویز کردوانی، انوشیروان شیروانی،  مصطفی خوشنویس، علی قمی (رئیس گروه میراث طبیعی) برگزار شد.

در این جلسه نرگس‌زارهای بهبهان (استان خوزستان) برای ثبت در فهرست میراث طبیعی مورد تأیید قرار گرفت. نرگس‌زارهای بهبهان رویشگاه طبیعی چندین نوع نرگس است. در بیشتر متون تاریخی که از بهبهان یادی شده از این نرگس‌زارها نیز ذکری به میان آمده است. در فصل برداشت نرگس، هشت هزار شاخه چیده شده و به آستان حضرت رضا (ع) تقدیم می‌شود. بهبهان از جمله منزلگاه‌هایی است که در مسیر هجرت حضرت رضا (ع) از مدینه به مرو قرار گرفته است. پرونده آئین چیدن نرگس و تقدیم آن به آستان امام رضا (ع) برای ثبت در فهرست میراث ناملموس در دست تهیه است.

چمن سلطانیه در استان زنجان، اثر دیگری است که به صورت اضطراری ثبت شد. چمن سلطانیه از معدود چمن‌زارهای طبیعی باقیمانده در ایران است که از اهمیت بسیاری در تاریخ منطقه برخوردار است.

اهمیت این چمن بستر پدیدآمدن شهر سلطانیه پایتخت سلطان محمد خدابنده شد. گنبد عظیم سلطانیه که در فهرست آثار جهانی ثبت شده در این چمن ساخته شد. متأسفانه بخش‌های وسیعی از این چمن به مرور به دلایل مختلف از بین رفته و همچنان خطراتی این چمن را تهدید می‌کند.

چهار درخت کهنسال در استان قزوین نیز واجد ارزش ثبت شناخته شدند. مانند:

درخت کهنسال اُرس در روستای لَطر

دو درخت کهنسال گردو در زواردشت

درخت کهنسال سیردان

درخت کهنسال زِهتَرآباد در استان زنجان ازجمله آثار مورد تأیید برای ثبت است.

درختان کهنسال دیگری از استان خراسان جنوبی نیز برای ثبت مورد اجماع قرار گرفت:

درخت سرو کهنسال روستای نوفِرِست

درخت چنار کهنسال روستای زول

سه درخت سرو کهنسال در روستای مهموئی

این درختان در باور مردم دارای اعتبار و تقدس اند و همین موضوع از موجبات حفظ و نگهداری این درختان که از سرمایه‌های طبیعی محسوب می‌شوند شده است. اهالی آنجا نسخه ای از قرآن در میان شاخه‌های این درختان می گذارند و بر آنها نخیل می‌بندند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه