پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان «بیابان لوت» و «قنات‌های ایران» به یونسکو رسیدند

یادمان

«بیابان لوت» و «قنات‌های ایران» به یونسکو رسیدند

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی ایسنا، محمدحسن طالبیان با اشاره به تاریخ بکشنبه 12 بهمن‌ماه 1393 به عنوان آخرین مهلت ایران برای ارسال دو پرونده تکمیلی ثبت جهانی در سال 2016 اظهار کرد:‌ چند روز گذشته دو پرونده «بیابان لوت» به عنوان میراث طبیعی و پرونده زنجیره‌ای «قنات‌ها» به عنوان میراث تاریخی ایران را به یونسکو فرستادیم تا پس از بررسی کارشناسان یونسکو، در اجلاس 2016 مطرح شود.

او با اشاره به بحران آب و لزوم توجه وزارتخانه‌ها به بحث قنات و نوع نگاه‌های موجود در این زمینه اظهار کرد: قنات‌ها به عنوان شاهراه‌های حقوق بشری یکی از مهمترین موارد قابل توجه بود، بنابراین در این پرونده زنجیره‌ای 11 قنات زنده مانند «قصبه خراسان» با بیش از 2 هزار سال قدمت، قنات‌هایی مانند «بلده»، «زارچ» یزد، «حسن‌آباد مشیر» در مهریز یزد و «دوقلو» در بم به یونسکو ارسال شدند، که این اقدام نشان دهنده ی استفاده از قنات در ایران از گذشته‌های بسیار دور است.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی همچنین با تأکید بر اینکه اگر یک پرونده تاریخی به صورت زنجیره‌ای به یونسکو ارسال شود می‌توانیم آن را در موقعیت‌های بعدی اضافه کنیم، گفت: در حال حاضر در آینده با رسیدگی به دیگر قنات‌های زنده در سطح کشور، می‌توانیم مقدمات الحاق آن‌ها به این پرونده زنجیره‌ای را انجام دهیم.

طالبیان گفت: از ابتدا در ایجاد کنوانسیون یونسکو که برای توجه و حفظ ارزش‌ها پایه‌گذاری شد در نخستین قدم قرار شد از تجربیات کشورهای مختلف بهره بگیریم. بنابراین در قدم نخست کشورهای عضو می‌توانستند میراث تاریخی و فرهنگی را معرفی و ثبت کنند، پس از مدتی قرار شد در سهمیه‌ها یک میراث تاریخی و یک میراث طبیعی درنظر گرفته شود. حتی مدتی بحث ترکیب این دو حوزه مطرح بود و اکنون نیز بحث منظر آثار تاریخی آن ها مطرح است.

او که صبح امروز (دوشنبه 13 بهمن ماه) در نشست تخصصی پایگاه میراث جهانی بیستون سخن می گفت، محوطه جهانی بیستون و منظر فرهنگی آن را یکی از مهمترین پایگاه‌های جهانی ایران دانست و تاکید کرد: نه تنها کوه و کتیبه‌های این محوطه بلکه دشت و منظر فرهنگی آن نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای در این زمینه برخوردار هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه