پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در دومین روز از همایش ثبت آثار ملی - 25 اثر به آثار ملی پیوستند

یادمان

در دومین روز از همایش ثبت آثار ملی - 25 اثر به آثار ملی پیوستند

دومین روز همایش ثبت آثار ملی در استان البرز برگزار شد. در این همایش 25 پرونده از استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، زنجان و اردبیل به ثبت آثار ملی رسید.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ در دومین روز از همایش ثبت آثار ملی در شهرستان البرز 25 پرونده از استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، زنجان و اردبیل در فهرست آثار ملی ثبت شد. در این میان پرونده‌های مربوط به استان اردبیل به‌طور مشروط ثبت شد.
 
به‌گزارش CHN، روز گذشته در مراسم افتتاحیه ثبت آثار ملی، آتوسا مومنی مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور از ثبت 1600 اثر تاریخی در چهار دوره گذشته همایش‌های شورای عالی سیاستگذاری ثبت خبر داده بود.
 
در این میان متولیان میراث‌فرهنگی در استان خوزستان توانستند 5 اثر را به ثبت ملی برسانند. این آثار متشکل از: نقش برجسته چوزه متعلق به دوره ایلیمایی‌ واقع در شهرستان لالی به ثبت مشروط رسید. حمام جنت شهر اهواز نیز متعلق به دوره پهلوی اول با 375 متر مربع به عنوان اولین حمام شهر اهواز ثبت شد. ویژگی شاخص این اثر استحمام و غسل شهدا و رزمندگان 8 سال جنگ تحمیلی بوده است.
 
همچنین حسینیه شیخ در شهرستان شوشتر مرسوم به شیخ شوشتری تحت‌عنوان قدیمی‌ترین حسینیه خوزستان به فهرست آثار ملی اضافه شد. این حسینیه محل مبارزات سیاسی مشروط در منطقه جنوب کشور به‌شمار می رود و بخشی از آن به موزه افتخارات خاندان شوشتری اختصاص داده شده است.
 
براساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته محوطه تاریخی مراونه در خوزستان به فهرست آثار ملی رسید. ارتفاع تپه‌های تاریخی این محوطه 2 تا 3 متر است و قدمت آن متعلق به دوره اسلامی است. قرار شده بعد از ثبت محوطه مراونه کاوش، لایه‌نگاری و تعیین عرصه و حریم انجام شود.
 
تله رضوان خوزستان متعلق به دوره اشکانی با 78 هکتار از آثار متعددی برخوردار است. قرار است با ثبت این محوطه به‌سرعت پایگاه حفاظتی در نظر گرفته شود.
 
بررسی و ثبت 5 پرونده از استان زنجان
 
در دومین روز از همایش همچنین بنای امامزاده برزنده، گنبد کهریز، نقاشی‌های دیوار پناهگاه آغداش ماه‌نشان، دژمنده خویین، قره تپه زهترآباد طارم به ثبت ملی رسید.
 
بنای امامزاده برزنده 70 کیلومتری شمال غربی استان زنجان واقع شده، قدمت آن متعلق به دوره قاجار و دارای ضریح چوبی است. در این بنا امامزاده محمد، علی و زینب نیز واقع شده است. ویژگی شاخص این بنا مربوط به طرح مربعی بنا از بیرون و طرح چلیپایی آن از داخل بنا می‌شود.
 
بنای گنبد کهریز متعلق به قرن هشتم هجری در شهرستان اجرود زنجان نیز در فهرست آثار ملی ثبت شد. همچنین نقاشی‌های روی دیوار پناهگاه آغداش ماه‌نشان متعلق به عصر مس و سنگ نیز ازدیگر آثار ثبتی به‌شمار می‌رود.
 
استان زنجان دارای دژ زیرزمینی است. این دژ زیر روستای خویین قرار گرفته و دارای دالان‌های متعددی است. این دژ متعلق به دوره سلجوقی است و تا دوره قاجار نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین یک  کتیبه سنگی در این دژ نگهداری می‌شود.
 
قره تپه زهترآباد طارم یکی از وسیع‌ترین سایت‌های باستانی کشور است چراکه مساحت آن به 140 هکتار و به ارتفاع 35 متر متعلق به دوره عصر آهن است.
 
ثبت 5 پرونده مشروط از استان اردبیل
5 پرونده از استان اردبیل  درهمایش ثبت آثار ملی  در فهرست آثار ملی به‌صورت مشروط به ثبت رسید. این پرونده‌ها ظرف 10 روز باید تکمیل و نواقص آن مرتفع شود در غیراینصورت حذف خواهند شد.
 
محوطه آتما تپه‌سی در شهرستان مشکین‌شهر متعلق به دوره ساسانی و اشکانی و محوطه آقلان قلعه‌سی و قیز قلعه‌سی واقع در مشکین‌شهر، مربوط به دوره اشکانی ثبت شد. یکی از ویژگی‌های محوطه آقلان قلعه‌سی و قیز قلعه‌سی اینست که در سطح تپه حوضچه ذخیره آب به‌صورت دستکند و به شکل چهارگوش مشاهده می‌شود.
 
خرابه شام‌یری خام‌باز در مشکین‌شهر متعلق به دوره اشکانی، محوطه گلوجه اردوخان کنده در شهرستان مشکین‌شهر مربوط به عصر نوسنگی تا دوره اسلامی، محوطه حاج باباخان در شهرستان بیل سوار متعلق به دوره اشکانی و ساسانی که با ارتفاع 15 متر روی خط مرزی قرار گرفته از جمله پرونده‌های ثبتی این استان محسوب می‌شود.
 
ثبت 5 پرونده از استان بوشهر در دومین روز همایش
خانه جعفری متعلق به دوره قاجار واقع در بافت تاریخی بوشهر، خانه علم بلادی در محله بهبهانی بوشهر متعلق به دوره قاجار از معدود خانه‌های این شهرستان محسوب می‌شود که دارای اندرونی و بیرونی سالم است. خانه سیاکی در محله بهبهانی و مربوط به دوره قاجارو تجارت‌خانه ایرانی به‌عنوان تنها تجارت‌خانه ایرانی در بافت قدیم و متعلق به دوره قاجار در فهرست آثار ملی ثبت جای گرفت.
 
در این میان نظام تاسیسات آبی دستکند دوره سیمین دون سیراف با دارابودن 12 حلقه چاه مربوط به اوایل اسلامی به ثبت ملی رسید.
 
5 پرونده از استان ایلام به‌ ثبت ملی رسید
بنای چک دوست‌علی در شهرستان دهلران به ثبت ملی رسید. قدمت این بنا متعلق به دوره ساسانی و قابل مقایسه با کاخ ساسانی بیستون است.
 
تپه چغاسبز در شهرستان دره‌شهر، متعلق به دوره مس و سنگ درفهرست آثار ملی جای گرفت. مساحت این تپه 5/1 هکتار است و ابزارهای سنگی و سفال‌هایی از دوره‌‌های برنز و تاریخی  در آن مشاهده می‌شود.
 
نقش برجسته آشوری میش خاص مربوط به دوره ایلام نو و همزمان با دوره آشوری هزاره اول قبل از میلاد نیز به ثبت رسید. همچنین محوطه رمرمه در شهرستان مهران با 4 هکتار متعلق به دوره نوسنگی و مس سنگی ثبت شد. این محوطه در مجاورت مرز بین‌النهرین باستان قرار دارد و ابزارهای سنگی متعددی از این منطقه بدست‌ آمده است.
 
غار مرعوس در شهرستان شیروان متعلق به دوره پارینه‌ سنگی میانی با ابزارهای سنگی متعددی که در آن بدست آمده به ثبت ملی رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه