جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مهلت ۲ساله برای نجات بلوط‌های زاگرس

زیست بوم

مهلت ۲ساله برای نجات بلوط‌های زاگرس

در سومین روز از هفته منابع طبیعی، دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی نسبت به بروز فاجعه در رویشگاه‌های زاگرسی هشدار داد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Nike Blazer Low Platform Light Bone , AspennigeriaShops , air jordan 4 men retro , Release

عباس قائدی‌رحمت با اشاره به اینکه فرصت برای نجات جنگل‌های زاگرس از دریاچه ارومیه کمتر است، گفت: روند نابودی این جنگل‌ها شدت یافته و سازمان جنگل‌ها تنها 2 سال برای احیای بلوط‌های زاگرس فرصت دارد.

عباس قائید‌رحمت به خبرگزاری مهر گفت که جنگل‌های بلوط زاگرس محدوده وسیعی در چند استان غربی تا جنوب کشور را شامل می‌شود و به‌عنوان منطقه زیست‌محیطی به شمار می‌رود. در واقع استان‌های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و استان‌های همجوار شامل منطقه زاگرس می‌شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس با اشاره به قدمت جنگل‌های بلوط در منطقه زاگرس بر اهمیت این جنگل‌ها تأکید کرده و یادآور شده که سال‌های سال است این جنگل‌ها در این منطقه دارای حیات هستند اما در طول سال‌های اخیر، درختان بلوط این منطقه با بیماری آفت زغالی مواجه شده‌اند و در نتیجه بخش قابل‌توجهی از این رویشگاه‌ها در حال از بین رفتن است.

عباس قائید‌رحمت با تأکید بر اینکه درختان بلوط در منطقه زاگرس دچار آفت زغالی شده‌اند و این موضوع در حال گسترش است، گفت که آفت زغالی خوره‌جان درختان بلوط شده و این موضوع نیاز به پیگیری جدی دارد، براین اساس، دولت همانطور که نسبت به دریاچه ارومیه حساسیت دارد باید نسبت به مشکل جنگل‌های زاگرس حساس باشد و برای رفع این معضل چاره‌اندیشی کند.

قائیدرحمت در ادامه با تأکید بر اینکه برای ترمیم جنگل‌های بلوط زاگرس فرصت زیادی نداریم، گفت: تنها 2 سال برای احیای این جنگل فرصت است چرا که جنگل در حال مرگ تدریجی است و آسیب جبران‌ناپذیری در این منطقه در حال رخ دادن است.

پیش از این، کامران پورمقدم، سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز از نابودی 18میلیون اصله درخت بلوط بر اثر آفت زغالی بلوط در جنگل‌های زاگرس خبر داده و اعلام کرده بود که در حال حاضر یک‌میلیون و 130هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی کشور به آفت زغالی بلوط مبتلا شده‌اند.

در حال حاضر کارگروهی در شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست تشکیل شده که حفاظت و احیای جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی کشور را برعهده دارد و از آن جا که ابتکار در این شورا حضور دارد، مسئولیت این کارگروه به سازمان حفاظت محیط‌زیست واگذار شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه