سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم روز جهانی مهاجرت ماهیان برای اولین بار در تقویم زیست‌محیطی جهان

زیست بوم

روز جهانی مهاجرت ماهیان برای اولین بار در تقویم زیست‌محیطی جهان

برگرفته از همشهری آنلاین

برای اولین بار روز جهانی مهاجرت ماهیان با تلاش عده‌ای از دوستداران محیط زیست در سراسر دنیا در تقویم زیست محیطی جهان جای گرفت.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Orange FX5725 For Sale - adidas gauntlet 2019 schedule silver - 2021 Nasa x adidas Originals ZX 2K Boost White/Grey

بیست وچهار ماه مه (سوم خرداد) برای اولین بار در دنیا به عنوان روز جهانی مهاجرت ماهیان نام‌گذاری شد.

بسیاری از ماهیان برای تخم‌ریزی و تولید مثل نیازمند مهاجرت هستند، به این معنا که این ماهیان در زمان تخم‌ریزی که در ایران فصل بهار است، از دریا به سمت رودخانه حرکت می‌کنند که ماهیان خاویاری، آزاد ماهیان و کپور ماهیان برخی از گونه‌های دریای خزر هستند که حیاتشان وابسته به رودخانه است.

امید صدیقی کارشناس آبزیان آب‌های داخلی دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال برای اولین بار تعدادی از دوستداران محیط زیست در دنیا روز 24 مه را به عنوان روز جهانی مهاجرت ماهیان وارد تقویم زیست‌محیطی دنیا کردند.

وی افزود: سدسازی بر روی رودخانه‌ها، آلودگی‌ها، صید بی‌رویه، برداشت غیراصولی شن و ماسه، تخریب بستر رودخانه‌ها و رسوب‌گذاری دهانه رودخانه‌ها عوامل تهدید مهاجرت ماهیان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

روند کاهش تولید مثل ماهیان مهاجر در تمام دنیا سیر صعودی دارد اما در ایران این روند بسیار با شتاب پیش می‌رود که نیازمند برخی اقدامات اساسی است.

برخی کشورها برای حفظ حیات ماهیان مهاجر و هموار کردن مسیر مهاجرت آنها از دریا به رودخانه، سدهای احداث شده را تخریب می‌کنند.

کارشناس آبزیان آب‌های داخلی دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علاوه بر مشکلات پیش رو برای مهاجرت ماهیان، متاسفانه در فصل تخم‌ریزی و مهاجرت ماهیان شاهد حضور گسترده مردم در حاشیه رودخانه‌ها برای صید این ماهیان هستیم که کاهش این مسئله نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی افزود: امسال که برای اولین بار روز جهانی مهاجرت ماهیان نام‌گذاری شده است، دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از ادارات کل استان‌ها خواست تا برنامه‌های متنوعی در این روز داشته باشند که امیدواریم سال آینده برنامه‌های این روز با جهت‌گیری بهتر برگزار شود.

همچنین سید مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت زیست در این باره گفت: روز جهانی مهاجرت ماهیان در 24 مه سال جاری با هدف آگاه‌سازی در خصوص مسایل مربوط به مهاجرت ماهی‌ها نام‌گذاری شده است.

وی تاکید کرد: بزرگداشت چنین روزی موجب افزایش درک عمومی نسبت به اهمیت باز بودن مسیر رودخانه‌ها برای مهاجرت ماهیان مهاجر و نیازهای آنها می‌شود.

خرازیان مقدم گفت: برای برخی از ماهیان مانند ماهی آزاد، گربه‌ماهی غول‌ پیکر و مارماهی پیمودن هزاران کیلومتر برای تکمیل چرخه زندگی شان الزامی است در صورتی که این ماهی‌ها قادر به مهاجرت نباشند، جمعیتشان به کلی از بین خواهد رفت.

این واقعه‌ای است که متاسفانه تاکنون در بسیاری از نقاط جهان رخ داده است، تعداد زیاد سدها و بندهایی که به مقاصد مختلف از جمله مدیریت آب، در مسیر رودخانه‌ها و سواحل ساخته می‌شوند، تولید مثل را برای ماهیان مهاجر بسیار دشوار کرده است.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت زیست گفت: روز جهانی مهاجرت ماهیان امروز - 24 می مصادف با سوم خرداد - با طلوع آفتاب در نیوزلند آغاز شده و با غروب آفتاب در آمریکای شمالی به پایان می رسد.

قرار است برنامه‌ای تصویری از برنامه‌های روز جهانی مهاجرت ماهیان در سراسر جهان تهیه شود و برای مسوولان سطوح عالی به نمایش درآید.علاوه بر این درخواستی در خصوص"رودخانه‌های باز و مسیرهای مهاجرت آزادانه ماهیان" تنظیم شده و به امضا مردم سراسر جهان در خواهد آمد.

امید است ایران نیز با شرکت در این رویداد بزرگ، دین خود را به این موجودات که بخشی جذاب از تنوع زیستی کشور محسوب می‌شوند و در تغذیه نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند، ادا کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه