پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ تلخ و شیرین های هفته محیط زیست/ عفو یک محیط بان پس از 12 سال تا ناسالم شدن مجدد هوای پایتخت

زیست بوم

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ تلخ و شیرین های هفته محیط زیست/ عفو یک محیط بان پس از 12 سال تا ناسالم شدن مجدد هوای پایتخت

عفو یک محیط بان پس از 12 سال، 35 مورد مشاهده یوز در 3 ماهه گذشته، نهایی شدن مصوبات نجات دریاچه ارومیه با رئیس جمهور کشور، خشکیدگی 100 هزار هکتار از بلوط های زاگرس، اعلام خطر درباره فاضلاب شهری شهرستان پردیس و اعلام شرایط بحرانی 8 بیمارستان تهران از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته ای که گذشت بود.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Latest Nike Dunk Low NH “Winter Solstice” Team Orange/Orange - 800 - Crimson Bliss 2021 For Sale DO6723 - nike off white blazer coalb women shoes outlet

به گزارش خبرنگار مهر این هفته همزمان با هفته محیط زیست این حوزه شاهد اخبار و رویداد های مختلفی بود که مهمترین آنها در ادامه می آید:


یک محیط بان دیگر پس از 12 سال مورد بخشش قرار گرفت

اما هفته محیط زیست با یک خبرخوب مبنی بر اینکه یکی از محکومان به قصاص که از سال 81 در زندان بسر می برد در نهایت با تلاش مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت جوانان  در جشن ملی بخشش از سوی خانواده مقتول مورد بخشش قرار گرفت همره  بود.
خانواده بایرامی، خانواده محیط بانی که در دهه 80 به دلیل نزاع با یک شکارچی به قتل رسید امروز با حضور در جشن ملی بخشش از قصاص قاتل فرزندشان که یک شکارچی بود، گذشتند. در این مراسم خانواده بایرامی به روی سن تالار وحدت دعوت شد و در نهایت در کنار یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی اقدام به بخشش قاتل فرزندشان کردند.
سید حسن خمینی سپس تندیس و یادبودی را به دلیل عفو و بخشش بزرگ این خانواده به این خانواده تقدیم کرد.

راه اندازی احزاب سبز تنها راه اصلاح قوانین زیست محیطی

در اولین روز از هفته جاری مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینکه مردم باید به اندازه گران شدن مسکن در مورد خطرات زیست محیطی احساس نگرانی کنند، گفت: محیط زیست بستر تولید است و وخامت آن تمام ارکان اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.
دکتر محمد درویش با بیان اینکه در حال حاضر محیط زیست با چند مشکل کلیدی مواجه است، گفت: مهمترین آنها این است که سازمان محیط زیست به عنوان متولی طبیعت ایران متناسب با مسئولیتش از ابزارهای اعمال مسئولیت چه سخت افزاری و چه نرم افزاری برخوردار نیست و هنوز هم در هیچ زمینه ای حرف اول را نمی زند.
وی اجازه حضور احزاب سبز را یکی از راهکارهای وارد شدن دغدغه های زیست محیطی به حوزه قوانین دانست و افزود: تنها با تشکیل احزاب زیست محیطی و سبز است که نگرانی های زیست محیطی وارد ساختمان پاستور شده و تنها در این زمان است که توسعه کشور بر اساس ملاحظات زیست محیطی انجام می شود.

واکنش به انتقادات از دریاچه چیتگر/ بوی بد دریاچه در حد مجاز است

در این روز رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این که بوی بد دریاچه چیتگر در حد مجاز است، گفت: شاخص های زیست محیطی دریاچه شهدای خلیج فارس کاملا استاندارد و براساس پایش های علمی، فیزیکی، شیمیایی و آزمایشگاه معتمد بوده است.
دکترعلی محمد شاعری با بیان اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس به صورت مرتب پایش زیست محیطی می شود، بیان کرد: تمامی شاخص های زیست محیطی این دریاچه در حد نرمال است که زیر نظر شورای راهبردی متشکل از مدیران ذی ربط شهرداری تهران به صورت منظم و مستمر کنترل می شود. همچنین سیاست گذاری، هماهنگی و برنامه ریزی های مرتبط درخصوص استاندارد نگه داشتن این شاخص ها کاملا کنترل شده است. به طوری که تجزیه وتحلیل درخصوص دریاچه زیر نظر این گروه علمی مورد بررسی قرار می گیرد.

با فشار نمایندگان وقت کامیون کامیون خاک در دریاچه ارومیه ریختند

روز یکشنبه معصومه ابتکار با حضور در شبکه سلامت سیما از انیمیشن «درنای دیده‌بان» رونمایی کرد و در سخنانی گفت: من 18 ساله بودم که بحث جاده گذاری میان دریاچه ارومیه مطرح شد با وجود اینکه پدر من آن زمان هشدار داده بود اما با فشار نمایندگان مجلس وقت این اقدام صورت گرفت و کامیون کامیون خاک وسط دریاچه ارومیه ریختند.

مخالفت محیط زیست با انتقال آب بهشت آباد/ سازمان به تنهایی نمی‌تواند با آتش سوزیهای فصل پیش رو مقابله کند

در این روز معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از مخالفت محیط زیست با انتقال آب بهشت آباد خبر داد و گفت: این سازمان به تنهایی نمی تواند با آتش سوزیهای فصل پیش رو مقابله کند.
احمدعلی کیخا در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: باتوجه به وضعیت منابع آب در کشور خواستار بازنگری در وضعیت سدسازی و سدهای موجود در کشور هستیم. البته سازمان محیط زیست موافق احداث سد در کشور نیست مگر اینکه سدی در شرایط ضروری و برای تامین آب شرب بخواهد احداث شود که آن هم نیاز به بررسی و تحقیق علمی دارد.

35 مورد مشاهده یوز ظرف سه ماه گذشته/ بازدید از تمام باغ وحشهای کشور در دستور کار سازمان محیط زیست

در این نشست مدیر پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی از 35 مورد مشاهده یوزپلنگ در زیستگاههای این گونه ارزشمند در کشور ظرف سه ماه گذشته خبر داد.
در ادامه مدیر دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست نیز گفت: طی 6 ماه آینده بازدید کاملی از تمام باغ وحش های سراسر کشور جهت ارزیابی کلی وضعیت باغ وحش ها و باغ های پرندگان در دستور کار است و چنانچه نیاز به اصلاح و تغییرات باشد پیگیری ها و اقدامات لازم جهت استاندارد سازی انجام می شود.
عالیخانی اظهار داشت: با توجه به درخواست بسیاری از تشکل های مردم نهاد و مردم و همچنین مشکلات فراوانی که در سیرک های کشور وجود دارد کمیته ای متشکل از اساتید دانشگاه مسئولان سازمان محیط زیست و نمایندگان سازمان های مردم نهاد در دفتر حیات وحش و شکار و صید تشکیل شده تا بتوان سیرک های کشور را به استانداردهای بین المللی نزدیک کرد.

خشکیدگی 100 هزار هکتار از بلوط های زاگرس/ شناسایی سرشاخه های خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از زاگرس در سازمان محیط زیست از خشکیدگی 100 هزار هکتار جنگل های بلوط زاگرس مرکزی خبر داد.
شیرین ابوالقاسمی دراین نشست با بیان این مطلب افزود: در ارزیابی توان اکولوژیک زاگرس که پیش نیاز مطالعات تنوع زیستی است مطالعات در 2.5 میلیون هکتار از زاگرس انجام شد.
به گفته وی براساس این ارزیابی ها نقاط داغ و بحرانی زاگرس مشخص که در این میان 100 هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس که متاثر از خشکسالی بوده اند نیز بررسی شدند.
ابوالقاسمی اظهار داشت: همچنین در این مطالعات رودخانه کارون و تالاب بختگان نیز مطالعه و ارزیابی شدند که متاسفانه نتایج خوشایندی حاصل نشد و وضعیت این منابع آبی نگران کننده است.
همچنین دراین مراسم فرمانده یگان محیط زیست گفت: دربحث خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی نیز با پلیس فتا هماهنگی های برای جلوگیری از تخلفات در این فضاها انجام شده و سرشاخه های اصلی آنها شناسایی و حتی چند گروه از آنها دستگیر شده اند.

تنها یک چهارم کل فاضلاب تهران تصفیه می شود/ درختان تهران جای خود را به ساختمانها داده اند

استاندار تهران با اعتراض نسبت به میزان تراکم ساخت و سازها گفت: کم کم ساختمانها جای درختان را در تهران پر می کنند.
سید حسین هاشمی در نخستین نشست اتاق فکر استان تهران که بعد از ظهر یکشنبه در استانداری برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر هشتصد میلیون مترمکعب فاضلاب در تهران است که تنها 200 میلیون متر مکعب آن تصفیه می‌شود.
وی افزود: متاسفانه درختان دارند جای خود را به ساختمانها می‌دهند و ما به تراکم در تهران و ساخت و سازها اعتراض داریم و گزارش فاجعه ساخت و سازهای غیرمجاز را در جلسه بعد به دولت می‌دهیم.

اعلام خطر درباره فاضلاب شهری شهرستان پردیس/پلمب 100 واحد صنعتی

در این مراسم مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: شهرستان پردیس فاقد فاضلاب شهری است که با توجه به جمعیتی که قرار است در این شهرستان مستقر شود اعلام خطر می‌کنم.

8 بیمارستان تهران در شرایط بحران تصفیه پساب/ پیش بینی طوفان هم درختان پایتخت را نجات نمی داد

روز دوشنبه مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه طوفان یک پدیده طبیعی است که در سرتاسر دنیا رخ می دهد و تلفات هم دارد گفت: اگر هواشناسی زودتر طوفان را پیش بینی می کرد امکان جلوگیری از کشته شدن مردم وجود داشت اما برای درختان نمی توانستیم کاری بکنیم.
محمد هادی حیدرزاده که به مناسبت هفته محیط زیست از خبرگزاری مهر بازدید کرد، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر 152 بیمارستان در شهر تهران بررسی شده که از این تعداد، 8 بیمارستان از نظر مشکل تصفیه پساب شرایط بحرانی دارند.
به گفته وی در آخرین گزارشی که از طریق رئیس سازمان محیط زیست به وزیر بهداشت داده شده بود اعلام شد: چنانچه روند مشکلات این بیمارستانها بهبود نیابد شکایت بیمارستانها به مراجع قضایی انجام می شود و از آنجایی که نسبت به این هشدارها ترتیب اثر داده نشد چندی پیش از این هشت بیمارستان به مراجع قضایی شکایت شد.
حیدرزاده با بیان اینکه بزودی اسامی این بیمارستانها اعلام خواهد شد، اظهار داشت: فاضلاب این بیمارستانها مستقیما وارد منابع سطحی و زیرزمینی شهر تهران شده و مشکلات زیادی برای محیط زیست و سلامت مردم ایجاد می کند.


آخرین مصوبات نجات دریاچه ارومیه به زودی با رئیس جمهور نهایی می‌شود

روز سه شنبه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست اعلام کرد: به زودی جلسه نهایی برای آخرین بررسی های برخی از مصوبات ستاد نجات دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور برگزار می شود.
دکتر احمدعلی کیخا با بیان اینکه آخرین وضعیت دریاچه ارومیه همچنان نامطلوب است افزود: در حال حاضر تنها 40درصد سطح این دریاچه و حدود 15 درصد حجم آن آب دارد.

وی با بیان اینکه تراز اکولوژیکی دریاچه حدود 15 میلیارد متر مکعب است، اظهار داشت: در حال حاضر تنها 2.5 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه