پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تجربه کانی برازان باید مورد توجه گیرد - نجات دریاچه پریشان در گرو پلمب چاه های منطقه

زیست بوم

تجربه کانی برازان باید مورد توجه گیرد - نجات دریاچه پریشان در گرو پلمب چاه های منطقه

با وجودی که در یکی دو سال اخیر وضعیت دریاچه پریشان به مراتب از وضعی که در سال های گذشته داشت بهتر شده است اما با ادامه روند اصرار بر الگوی کشت فعلی و استفاده از 1000 حلقه چاه در منطقه، امیدی به بهبودی این دریاچه نیست به عبارت دیگر تنها راه نجات پریشان، پلمب بخشی از چاه های منطقه کازرون است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- نه الگوی سنتی کشت تغییری کرد و نه مدل آبیاری عوض شد. کارخانه سیکل ترکیبی کازرون هم مزید بر علت بود که پریشان همچنان پریشان بماند. باران اما به کمک دریاچه آمد. حالا بعد از چندین سال بحرانی، وضع پریشان اندکی بهتر است اما تا زمانی که فکری به حال پلمب چاه های تاق و جفت منطقه نشود، امیدی به بهبودی پریشان نیست.
 
«محمد درویش»، فعال محیط زیست در گفت و گو با CHN در مورد وضعیت کنونی دریاچه پریشان گفت: «وضعیت پریشان در یکی دو سال اخیر به نسبت قبل اندکی بهتر است اما آب در آن به شدت در حال کاهش است و با ادامه روند کنونی کشاورزی و صنعت، امیدی به وضعیت این تالاب نیست.»
 
بیش از هزار حلقه چاه که افزون بر ظرفیت منطقه هستند به علاوه نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون در کنار کشاورزی و شیوه آبیاری سنتی، از دلایلی هستند که موجب بحرانی شدن وضعیت پریشان در سال های اخیر شده است.
 
به گفته درویش، تا زمانی که مردم شیوه معیشت را تغییر ندهند چشم انداز امیدبخشی در وضعیت دریاچه پریشان وجود ندارد.
 
تالاب کانی برازان یکی از موارد محدود و موفق مدیریت تالاب ها در ایران است. در این منطقه مردم محلی با اختصاص بخشی از حقابه کشاورزی خود به تالاب موجب زنده ماندن آن شده اند.
 
درویش با اشاره به آن چه در مورد تالاب کانی برازان انجام شده است، گفت: «مردم در منطقه کازرون هم باید به این نتیجه برسند که لازم است بخشی از حقابه کشاورزی به تالاب تعلق بگیرد.»
 
به گفته او، این مستلزم آن است که بخشی از چاه های منطقه کازرون پلمب شوند، به علاوه کشت متناسب با اقلیم انجام شود و نیز سیستم کشاورزی گلخانه ای و آبیاری تحت فشار در اولویت اقدامات قرار بگیرد.
 
اما آگاهی رسانی در این مورد به کشاورزان از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که به نظر می رسد اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه