جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم حقابه بختگان صرف کشاورزی منطقه نشود - مشاهده فلامینگو در پریشان

زیست بوم

حقابه بختگان صرف کشاورزی منطقه نشود - مشاهده فلامینگو در پریشان

خبرگزاری مهر: حقابه بختگان در حالی این روزها وارد این تالاب می شود که کارشناسان تاکید دارد که باید مراقب بود تا این آب در مسیر خود از رودخانه "کر" تا بختگان صرف کشاورزی منطقه نشود.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | nike lunarglide 6 price range chart printable - New Balance 550 'UNC'/ 'Baby Blue' - BB550HL1 - LacollesurloupShops

به گزارش خبرنگار مهر، دریاچه بختگان طی چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف ازجمله خشکسالی به طور کامل خشک شده بود.

این خشکی مشکلات مختلفی را هم برای محیط زیست منطقه و هم برای ساکنان اطراف تالاب ایجاد کرده بود.

اما طی چند روز اخیر حقابه ای که برای تالاب باید در نظر گرفته میشد اختصاص یافت و بخشی از دریاچه بختگان توسط رودخانه کر در حال آبگیری است.

اما در این خصوص برای اینکه تمام حقابه در اختیار تالاب قرار گیرد باید از مسیر ورودی آب نیز حفاظت کامل صورت گیرد تا بخشی از تالاب به طور احیا شود.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران در خصوص حقابه دریاچه بختگان گفت: این دریاچه برای اینکه به طور کامل احیا شود به میزان یک میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد و در این صورت می توان بختگان را از این بحران خارج کرد.

علمدار علمداری افزود: طی چند روز گذشته اداره آب و فاضلاب استان فارس حدود 40 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کر رها و به سمت دریاچه بختگان هدایت کرد که در این راستا تا حدودی دریاچه آبگیری شد.

وی تاکید کرد: این میزان آب رها شده حقابه دریاچه بوده و نمی توان انتظار داشت که دریاچه به طور کامل احیا شود از این رو ضروری است تدابیر لازم اتخاذ تا این دریاچه از بحران نجات پیدا کند.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران ادامه داد: برای اینکه حقابه وارد دریاچه بختگان شود از رودخانه "کر" باید مسافتی حدود 60 کیلومتر سپری شود و با توجه به اینکه در این مسیر فعالیت کشاورزی نیز صورت می گیرد امکان اینکه کشاورزان با راه اندازی تلمبه از این حقابه برداشت کنند وجود دارد.

وی گفت: در این راستا ضروری است که حقابه دریاچه باید به همان میزان در ورودی آن گرفته شود زیرا امکان برداشت از آن در طول مسیر وجود دارد که ضروری است پیرامون این مسئله چاره اندیشی شود.

علمداری با تاکید بر اینکه رودخانه به یک مدیریت نیازمند است، اظهار داشت: در این رابطه ضروری است که الگوی مدیریتی برای حقابه بختگان در نظر گرفته شود تا سهم تالاب به همان میزان تحویل گرفته شود.

فلامینگوها به پریشان آمدند

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران در رابطه با وضعیت دریاچه پریشان نیز گفت: حدود 10 هکتار از این دریاچه آبگیری شده و سطح آب در آن بالا آمده است.

وی گفت: در این مدت با توجه به وضعیت رو به بهبود دریاچه پریشان تعدادی پرنده از جمله فلامینگو به آنجا آمده که این امر روزنه امیدی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت دریاچه پریشان رو به بهبود است که امیدواریم با اقدام مسئولان برای احیای این دریاچه هرچه سریعتر گامهایی برداشته شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه