جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه پریشان دوباره خشک شد - چاه های کشاورزی مانع اصلی احیا

زیست بوم

دریاچه پریشان دوباره خشک شد - چاه های کشاورزی مانع اصلی احیا

خبرگزاری مهر: در حالیکه طی چند مدت اخیر اعلام شده بود حدود 17 هکتار از پریشان آبگیری شده اما بار دیگر دریاچه رو به خشکی رفته است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته با توجه به بارشهای متعدد و همچنین اقدامات مسئولان یکی از چشمه های دریاچه پریشان به نام"چشمه بنگ" پرآب و امید به احیای دریاچه در دل دوستدارانش زنده باقی ماند.

این مدت که این چشمه پرآب شد اقدامات مناسبی برای حفاظت از آن انجام شده به نحوی که تعدادی از آبزیان و لاک پشتها به این محدوده منتقل شدند اما طی چند روز گذشته خبر رسید که این چشمه خشک شده و بار دیگر حیات تالاب و زیستمندان به خطر افتاده و این امر بار دیگر دوستداران محیط زیست را نگران کرده است.

در این رابطه کارشناسان اعتقاد دارند که چاه های کشاورزی اطراف تالاب عامل اصل خشکی هستند و تا زمانیکه این چاه ها فعالیت دارند امیدی به احیای تالاب نیست.

رئیس محیط زیست شهرستان کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی مدت اخیر با توجه به بارشهای مناسب و اقداماتی که انجام شد حدود 17 هکتار از دریاچه به گونه ای آبگیری شد که شاهد مهاجرت برخی از پرندگان در این دریاچه بودیم.

جمال خداپرست افزود: در این مدت برای احیای دریاچه لایروبی مسیرهای سیلاب با توجه به اینکه مسیرها بسته و آب به سمت زمینهای کشاورزی می رود در دستور کار قرار گرفت و اقدامات زیادی از این قبیل انجام شد.

وی با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه پریشان اظهار داشت: این دریاچه هم اکنون به طور کامل خشک شده و نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه داشته و در صورت ادامه این روند حیات تالاب به کلی به خطر می افتد.

رئیس محیط زیست شهرستان کازرون یکی از دلایل عمده خشک شدن دریاچه را وجود چاه های غیرمجاز و برداشت آب برای مصارف کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که تمام چاه های غیر مجاز پر نشود و چاه های مجاز نیز با محدودیت برداشت مواجه نشود بارندگیها و آبهای جاری شده در پریشان نمی توان بر وضعیت تالاب تاثیر زیادی بر جای گذارد.

خداپرست با اشاره به اینکه میزان برداشت این چاه ها بسیار زیاد است، افزود: پمپها سه یا چهار اینچ هستند و با این میزان برداشت چنانچه بزرگترین تالاب نیز وجود داشته باشد به طور قطع خشک می شود.

وی ادامه داد: همین میزان آب که از سطح سفره آبهای زیرزمینی برای مصارف کشاوری استفاده می شود مربوط به حقابه دریاچه پریشان است که وارد آن نشده و حیات تالاب را به خطر می اندازد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه