شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سنجابهای رنگ شده زاگرس در بازارهای تهران!

زیست بوم

سنجابهای رنگ شده زاگرس در بازارهای تهران!

برگرفته از خبرگزاری مهر

روند رو به رشد نگهداری از حیوانات در خانه ها موجب قربانی شدن گونه های بی گناهی شده است که در دل طبیعت حیات یافته اند و متعلق به طبیعت این مرز و بوم هستند.
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، سنجابها را می توان تازه ترین قربانیان فهرست زیاده خواهی های انسان دانست چرا که امروز شاهد افزایش علاقه برخی افراد به نگهداری سنجابها در خانه به عنوان گونه ای زیبا و جذاب هستیم.

هفته جاری لرستان صحنه شناسایی یک باند بود که شاید شباهتی به دیگر باندهایی که این روزها خبر شناسایی و انهدام آنها را در رسانه ها می خوانیم، نداشت زیرا این باند در زمینه جمع آوری، رنگ آمیزی، قلاده گذاری و فروش "سنجاب ایرانی" ساکن در جنگلهای بلوط فعالیت می کرد.

از این افراد بیش از 25 قلاده سنجاب کشف شد که متاسفانه تعدادی از این سنجابها به دلیل خفگی قبل از کشف تلف شده بودند. این در حالیست که علاوه بر تهدیدی که این امر متوجه حیات سنجابها کرده است روند قطع و آتش سوزی درختان بلوط برای زنده گیری این گونه جذاب در استان لرستان نیز نگران کننده است.

 23

کشف سنجابها توسط گارد محیط زیست لرستان
مدیرکل محیط زیست استان لرستان در رابطه با شناسایی باند قاچاق سنجابها به خبرنگار مهر گفت: این باند دارای سرشاخه هایی در لرستان و تهران است به طوریکه سنجابها توسط برخی افراد بومی منطقه زنده گیری و سپس برای فروش به تهران منتقل می شوند.

محمد حسین بازگیر ادامه داد: مطابق برخی اطلاعات کسب شده این سنجابها بعد از انتقال به تهران پس از رنگ آمیزی، قلاده گذاری شده به عنوان سنجابهای اهلی به فروش می رسند.

وی به شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتن چهار نفر از اعضای این باند اشاره کرد و گفت: در آخرین مورد طی هفته جاری 25 قطعه سنجاب از این افراد کشف و ضبط شد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان از رهاسازی این سنجابها در جنگلهای بلوط لرستان خبر داد و بیان داشت: با توجه به اینکه سنجابها برای زندگی درختان تنومند بلوط را انتخاب می کنند شکارچیان برای زنده گیری این گونه اقدام به قطع یا آتش زدن این درختان می کنند که این امر تخریب جنگلهای بلوط لرستان را در پی داشته است.

 5

رهاسازی سنجابها در طبیعت
بازگیر با اشاره به کشف حدود 50 قلاده سنجاب در سالجاری از شکارچیان خاطرنشان کرد: این در حالیست که جریمه شکار هر سنجاب تنها 200 هزار تومان است که این میزان با توجه به قیمت فروشی که شکارچیان برای این گونه انتخاب می کنند قابل توجه نیست.

وی با بیان اینکه این سنجابها توسط گارد اجرایی سفیدکوه خرم آباد کشف شده اند از تحت تعقیب بودن شکارچیان این سنجابها خبر داد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان به تخریبهای انجام شده در جنگلهای مسیر شهرستان چگنی و کوهدشت اشاره کرد و یادآور شد: این تخریبها از سوی عده ای سودجو به بهانه زنده گیری و جمع آوری سنجابها صورت گرفته است.

بازگیر یادآور شد: در حال حاضر این افراد سودجو با قطع کردن و آتش زدن درختان بلوط پناهگاه سنجابها را تخریب می کنند تا بتوانند این حیوان را به صورت زنده شکار کنند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که عمده درختانی که در این منطقه تخریب می شود درختان بلوط بالای 150 ساله هستند.

به هر حال روند زنده گیری سنجابها علاوه بر اینکه موجب کاهش چشمگیر جمعیت این گونه ایرانی شده است از سوی دیگر زمینه تخریب جنگلهای بلوط لرستان را نیز فراهم کرده است.

 34

رهاسازی سنجابها در طبیعت لرستان

امروز اینگونه طبیعت لرستان به راحتی به دست انسانها مورد هجمه قرار می گیرد تا سنجابها و بلوط نیز قربانی زیاده خواهی بشر شوند.

و به گفته مدیرکل محیط زیست استان لرستان نباید یادمان برود که "اگر گراز شخم نمی زد و سنجاب دانه نمی کاشت هیچ گاه بلوطی متولد نمی شد."

این نظم حاکم بر طبیعت نشانه بی همانندی است که از سوی خالق یکتا وضع شده و این انسان است که این نظم بی بدیل را دستمایه بی فکری و بی توجهی خود قرار داده تا استمرار این روند جز خسران و تباهی میراث طبیعی کشورمان چیز دیگری در پی نداشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه