سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شکارچیان فراتر از قانون؛ حکم قصاص تنها برای محیط‌بانان است

زیست بوم

شکارچیان فراتر از قانون؛ حکم قصاص تنها برای محیط‌بانان است

محیط بانان نیاز به حمایت قانونی دارندخبرگزاری میراث فرهنگی ـ حکم اعدام اسد تقی­زاده محیط­­بان استان کهگیلویه و بویراحمد پس از گذشت 3 سال از واقعه قطعی شده و این در حالی است که سازمان محیط زیست گویا اعلام کرده رضایت خانواده شکارچی غیرقانونی متوفی را جلب کرده و مانع اعدام خواهد شد.
 
محمد درویش کارشناس محیط زیست در پاسخ به خبرگزاری CHN در این باره گفت: اسد تقی‌زاده ازمحیط­بانان شهرستان سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد است، و اتفاقاً همان زمان حادثه آنجا بودم و صحنه­های عجیبی دیدم؛ آرم تمام ماشین­های سازمان را پاک کردند، و محیط­بانان را موظف کرده بودند که لباس فرم نپوشند و با لباس شخصی باشند. نیروی انتظامی مأموریت حفاظت از محل اسکان محیط­بانان را به عهده گرفته بود. همه این مسایل برای جلوگیری از تهدید و انتقام از سوی خانواده شکارچی غیرمجاز کشته شده بود.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که شکارچی غیرمجاز بوده، لاشه شکار را همراه داشته و شروع تیراندازی هم با آنها بوده اما کسی باید خودش را پنهان کند که قانون را اجرا کرده است.
 
این کارشناس محیط زیست با ذکر جزئیاتی افزود: اسد تقی زاده نیروی قراردادی سازمان بوده و اجازه حمل سلاح نداشته اما وقتی شکارچیان غیرمجاز تیراندازی می‌کنند، سلاح همکار رسمی خود را می‌گیرد و برای دفاع از خود و همکارانش شلیک می­کند. این خلاف قانون بوده و نیروهای جوان درست توجیه نشده‌اند و لازم است مدیریت محیط­بانان این کار را انجام دهد.
 
درویش در پاسخ به این پرسش که تاکنون در مواردی که محیط‌بان کشته شده، شاهد چنین حکمی برای شکارچی غیرمجاز نبوده‌ایم گفت: تا به حال فقط شاهد یک حکم مجازات بودیم، که مربوط به یک جنگلبان می‌شد. در حالی که بیش از 110 محیط­بان تاکنون کشته شده­اند حتی یک نفر از قاتلان قصاص نشدند و همه با استدلال دفاع از خود تبرئه شده و با پرداخت دیه قتل غیرعمد رها شدند. اما خود محیط­بانان نمی‌توانند از این حربه دفاع از خود استفاده کنند.
 
این کارشناس محیط زیست به ضعف قانونی اشاره کرد: اگر محیط‌بانی که اجازه حمل سلاح دارد به لاستیک اتومبیل در حال حرکت شلیک کرده و اتومبیل چپ شده و شکارچی بمیرد، محیط­بان به جرم قتل عمد حکم قصاص می­گیرد. بنابراین نیاز به بازنگری در قوانین یک ضرورت است.
 
محمد درویش اما مسأله را فراتر دانسته و افزود: مشکل اینجاست که چرا نرخ تلفات محیط­بان و شکارچی درکشور بالاست؟ هیچ جای دیگر دنیا به این شکل نیست. در حالی که در کشور ما حدود 110 محیطبان کشته شده­اند در کشور امریکا طی 90 سال کمتر از 20 نفر کشته شده که این تعداد هم در اثر حوادث طبیعی و سانحه اتومبیل بوده نه شلیک تیر مستقیم. نیاز به جامعه­شناسی و روان­شناسی است، مگر این افراد وارد جنگ می­شوند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که مسئولیت بازنگری قانونی با سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی که به موضوع اِشراف دارد باید نتیجه بررسی خود را به شکل یک لایحه به مجلس ارائه دهد تا پس از آن فراکسیون محیط زیست آن را بررسی کرده و مراحل دیگر انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه