پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی و جنگلی زیر آب می‌رود

زیست بوم

هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی و جنگلی زیر آب می‌رود

برگرفته از همشهری آنلاین

اسد افلاکی

بیش از 10 هزار هکتار اراضی مرتعی، 736هکتار اراضی جنگلی، 2 هزار و 476 هکتار اراضی روستایی و 2 هزار و 100هکتار از اراضی کشاورزی قربانی آبگیری سد گتوند می‌شوند.

علیرضا صابرپور، مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان با بیان این مطلب در گفت‌وگو با همشهری افزود: سد گتوند قرار بود شهریورماه امسال آبگیری شود اما فعلا عملیات آبگیری آن به تعویق افتاده است. وی بااشاره به اینکه با آبگیری این سد 28 هزار درخت ودرختچه عمدتا از گونه کنار، غرق می‌شوند، تصریح کرد: منابع طبیعی استان گزارشی در این باره تهیه و به شورای‌عالی حفاظت جنگل ارسال کرده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

هرمز محمودی، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان اما در این باره‌‌ به همشهری‌گفت: سدسازی مربوط به سیاستگذاری کلان است و بهتر است در این خصوص به وزارت نیرو مراجعه کنید. وی تصریح کرد: آنچه برای محیط‌زیست مهم است این است که وقتی سدی احداث می‌شود چنانچه در پایین دست آن تالابی باشد حقابه آن رعایت شود.

این گزارش می‌افزاید، با آبگیری سد گتوند که با هزینه‌ای معادل 16 هزار میلیارد ریال احداث شده و از آن به‌عنوان بلندترین سد خاکی کشور یاد می‌شود حداقل 28 هزار درخت کنار (حداقل 30 ساله) به کلی نابود می‌شود. این درحالی است که ارزش هر درخت با توجه به نقشی که در حفاظت خاک و تولید اکسیژن دارد 7 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

براین اساس، خسارت درختانی که بر اثر آبگیری این سد نابود می‌شوند 200 میلیارد تومان خواهد بود؛ خسارتی که هرگز پرداخت نمی‌شود.نکته درخور تأمل اینکه تمام مشکلاتی که هم‌اکنون محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور با آن دست به گریبان است ریشه در تصمیمات مغایر با معیارهای زیست‌محیطی دارد که با امضای کمیته ارزیابی محیط‌زیست به اجرا در می‌آید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه