سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ساخت سد به تاخیر افتاد؛ هنزاف چشم به‌راه باستان‌شناسان

زیست بوم

ساخت سد به تاخیر افتاد؛ هنزاف چشم به‌راه باستان‌شناسان

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان درحالی خبر از توقف سدسازی در هنزاف را می‌دهد که باستان‌شناسان جز چند گمانه‌زنی محدود اقدامی جدی در این منطقه نداشته‌اند. این‌درحالی است که عملیات‌ عمرانی و اتفاقات غیرمنتظره همیشه در کشف بزرگترین تمدن‌ها در صف اول قرار داشته‌اند. اینبار هم سدسازی در هنزاف خبر از تمدنی کهن داد.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | nike air force 1 6 inch boot forged iron - 150 - Cheap Air Jordan 1 Mid GS “Holiday” White/Black - Roma Green - University Red 2021 For Sale DM1208

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ عملیات سدسازی دریاچه سد هنزاف در شهرستان بافت کرمان درحالی بدون استعلام از میراث‌فرهنگی آغاز شد که یافت آثار و شواهدی از هزاره دوم و سوم قبل از میلاد باعث توقف عملیات سدسازی شد و باستان‌شناسانان را برای بررسی‌های بیشتر راهی این منطقه کرد. هرچند که گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان تنها منجر به تایید محوطه تاریخی شد اما هنوز هیچگونه کاوشی توسط باستان‌شناسان در دستور کار قرار نگرفته است. در این میان رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان تاخیر عملیات را مقطعی دانست و تاکید کرد منتظر پاسخ نهایی میراث‌فرهنگی هستیم و پس از آن اجرای عملیات را آغاز می‌کنیم.
 
به‌گزارش CHN، چندی پیش در محوطه دریاچه سد هنزاف، جهاد کشاورزی استان کرمان درحالی بدون استعلام از میراث‌فرهنگی عملیات سدسازی را آغاز کرد که در آن منطقه شواهدی از تمدن هزاره دوم و سوم قبل از میلاد مشاهده شد. پیگیری‌های خبرنگار CHN از کاوش‌های باستان‌شناسان تنها به چند گمانه‌زنی منجر شد.
 
اما در این میان رئیس جهادکشاورزی با اعلام خبر توقف عملیات سد‌سازی، ادامه فعالیت را منوط به  بررسی نتایج کارشناسان دانست.
 
هر چند که افراد محلی با تماس‌های مکرر به  اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان به 3 برابر شدن تجهیزات سدسازی اشاره کردند  اما عباس مولایی رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان  در گفت وگویی با خبرنگار CHN اظهار داشت: در قسمت بالادست دریاچه هنزاف در حین خاکبردار آثاری یافت شد که بلافاصله میراث‌فرهنگی استان را در جریان قرار دادیم.
 
به‌گفته وی، درحال‌حاضر منتظر بررسی‌های کارشناسان هستیم که اگر آثار میراث‌فرهنگی در همان نقطه قرار دارد سد را جابجا کرده و کمی پایینتر از جانمایی فعلی احداث کنیم.
 
این‌درحالی‌است که مسئولان میراث‌فرهنگی پیش از این اعلام کرده بودند که در زمان آغاز ساخت سد خاکی هنزاف که برای تامین آب پائین دست و تغذیه سفره های آب زیر زمینی هیچ استعلامی از میراث فرهنگی انجام نشده است.
 
اما مولایی در پاسخ به اظهارات میراث‌فرهنگی اینطور می‌گوید: اگر در منطقه آثار میراث‌فرهنگی نباشد استعلامی گرفته نمی‌شود. اما به‌طورکلی استعلام‌ها از دستگاه‌های ذی‌ربط چون وزارت نیرو انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر در اطراف رودخانه آثاری مشاهده شود قطعا استعلام گرفته می‌شود اما بحث اینجاست که سدخاکی روی رودخانه احداث شده و آثار در قسمت بالادست و نزدیک محور سد نبوده است. با این‌حال عملیات سدسازی را تا اعلام نتایج کارشناسان متوقف کردیم.
 
در این میان مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی کرمان در گفت و گو با CHN اعلام کردند که هیچگونه اطلاع کتبی مبنی بر توقف فعالیت‌های سدسازی به این اداره کل صورت نگرفته  این درحالی است که اهالی منطقه از افزایش تجهیزات و ماشین‌آلات سنگی سدسازی در هنزاف خبر می‌دهند.
 
هم‌اکنون نه‌تنها کارشناسان میراث‌فرهنگی نگران آبیگری این دریاچه هستند بلکه مردم محلی با اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه خبر از 3 برابر شدن تجهیزات سدسازی و ادامه فعالیت‌های عمرانی می‌گویند.
 
بنا به‌گفته کارشناسان این تمدن به احتمال فراوان منشاء تمدن کهن "ارت" محسوب می شود که در حاشیه رودخانه هلیل قرار گرفته کهدر صورت ادامه ساخت و آبگیری سد هنزاف یکی از کهن ترین تمدنهای بشری با قدمت مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد زیر 1.2 میلیون مترمکعب به زیر آب می رود.
 
طبق اعلام نظرهای صورت گرفته تمدن ارت که هم اکنون نمادهای آن در تپه های کنارصندل شمالی و جنوبی در جیرفت وجود دارد و هزاران شی باستانی از آن کشف شده است تمدنی منحصر به فرد بوده که در زمان خود از جمله مهمترین اجتماعات بشری جهان محسوب می شده است.
 
باتوجه به ضرورت عملیات کاوش اضطراری در منطقه هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است این درحالی است که کارشناسان اعتقاد دارندحتی در صورت جابجایی اشیاء کشف شده در محدوده سد هنزاف این محوطه تاریخی محسوب می شود و به دلیل وجود احتمال ابنیه تاریخی ادامه ساخت و آبگیری سد می تواند یکی از کهنترین تمدنهای بشری را به زیر آب ببرد.
 
سد هنزاف، آهوئیه و آدرنجان به دلیل خشکسالی در این منطقه و برای تامین آب کشاورزی و تغذیه سفره های آب زیر زمینی و قنوات با هزینه ای معادل 60 میلیارد ریال در حال ساخت هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه