پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بختگان خشک توان پذیرایی از میهمانان زمستانی را ندارد

زیست بوم

بختگان خشک توان پذیرایی از میهمانان زمستانی را ندارد

برگرفته از خبرگزاری مهر

 خبرگزاری مهر: تالاب بختگان که همه ساله زیستمندان متنوعی را پذیرا بود امسال خشکسالی نگذاشت که مثل همیشه میزبان خوبی برای پرنده هایی باشد که از سیبری به بسترش آمده بودند.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان با وسعت هر یک به ترتیب 117 هزار و 47 هکتار و 242 هزار و 223 هکتار در 70 کیلومتری غرب نی ریز فارس قرار گرفته است.

دریاچه های طشک و بختگان از بزرگترین و پرآبترین دریاچه های کشور محسوب می شوند که در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.

بختگان اولین بار در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد سپس در سال 54 به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال 1374 بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه های بختگان، طشک و تالابهای موجود در ورودی زهکشها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد.

امسال علاقه مندان بختگان علاوه بر اینکه باید خشکی مطلق دریاچه را ببینند باید سرگردانی پرندگان مهاجری را به نظاره بنشینند که هرساله برای زمستان گذرانی به بختگان می آمدند اما امسال بستر خشکش دیگر جای مناسبی برای زیست آنها به شمار نمی رود.

یکی از تالابهای مهم استان فارس که هرساله بسترش را در اختیار انواع گونه های آبزی و کنار آبزی قرار می داد امسال عرصه ای برای نگهداری از این گونه های متنوع ندارد.

 

رئیس پارک ملی بختگان در رابطه با مهاجرت پرندگان به تالاب بختگان و سرگردانی آنها گفت: حدود دو تا سه هزار پرنده برای زمستان گذرانی به این دریاچه آمده اما به دلیل خشک شدن 100 درصدی آن مشکلاتی برای اسکان پرنده های مهاجر وجود دارد.

محمد سلطانی افزود: این پرندگان از سیبری به بختگان آمده و شامل درنا و فلامینگو هستند در حالی که در سالهای پرآبی حدود 220 گونه و یا 130 پرنده به این منطقه می آمده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط دریاچه و عدم بارش باران، این پرندگان بختگان را ترک می کنند، خاطر نشان کرد: هم اکنون آنها از آب کانالهای اراضی منطقه بختگان استفاده می کنند و در صورت ادامه این روند برای زمستان گذرانی و پیدا کردن آب به منطقه دیگری مهاجرت خواهند کرد.

رئیس پارک ملی بختگان در ادامه با بیان اینکه حدود دو هزار فلامینگو بومی در این منطقه وجود دارد، بیان داشت: این پرندگان از تنها چشمه باقی مانده از دریاچه طشک به نام چشمه "گمبان "استفاده می کنند که با توجه به شرایط موجود در آینده ای نزدیک این چشمه نیز خشک می شود.

وی با اعلام اینکه 95 درصد از دریاچه طشک نیز خشک شده، خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده زیاد از آب این دریاچه و برداشتهای غیر مجاز این بخش نیز خشک شده و پرندگان بومی نیز با مشکل مواجه می شوند.

سلطانی در ادامه سخنان خود با اشاره به حقابه دریاچه بختگان گفت: به رغم پیگیریهای صورت گرفته تا کنون حقابه دریاچه داده نشده در صورتی که اگر این کار صورت گیرد تا حدودی از مشکلات حل می شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه