سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم یوزها به «قوشه» برمی‌گردند؟

زیست بوم

یوزها به «قوشه» برمی‌گردند؟

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان از برنامه‌ریزی‌های محیط‌زیست برای بازگشت یوزپلنگ‌آسیایی به زیستگاه قوشه این شهرستان که درگذشته از زیست‌بوم‌های مهم این گونه نادر در خطر انقراض بوده، خبر داد.

LTB - JuzsportsShops | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

فرامرز اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: درگذشته گزارش‌های متعددی از مشاهده گله‌های هفت قلاده‌ای، شش و پنج قلاده‌ای و... از زیستگاه قوشه در شهرستان دامغان داشته‌ایم.

وی به برنامه‌ریزی‌های این شهرستان برای بازگشت یوزها به زیستگاه قوشه اشاره و تصریح‌کرد: این برنامه‌ها در حال حاضر متمرکز بر حفاظت بیشتر منطقه، تلاش در راستای افزایش پوشش گیاهی و تامین غذای علف‌خوران این زیستگاه، تامین آب مورد نیاز حیات‌وحش و از همه مهمتر تلاش در راستای ازدیاد جمعیت آهو به عنوان یکی از مهمترین طعمه‌های یوزپلنگ‌آسیایی و... در قوشه دامغان است.

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان با بیان اینکه اگر جمعیت آهو در زیستگاه افزایش بیابد، احتمال بازگشت یوزها نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در یکی دو سال گذشته گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده و با افزایش جمعیت این علف‌خوار زیبا در طبیعت قوشه مواجه بودیم.

اسفندیاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه آیا در یکی دو سال اخیر ردی از بازگشت یوزپلنگ آسیایی به این زیستگاه دیده شده یا خیر؟ اظهارکرد: هم‌اینک نیز احتمال حضور یوزپلنگ در شهرستان وجود دارد. ضمن اینکه تاکنون چند گزارش در همین راستا و از جمله گزارش مشاهده یوز توسط یک چوپان محلی در زیستگاه قوشه گزارش شده است. علاوه بر این به هر حال این زیستگاه در گذشته محل زیست یوز بوده و به نظر می‌رسد همچنان برای زیست یوزپلنگ نیز مساعد باشد.

وی با اشاره به اینکه قوشه در امتداد شمال‌غرب به سمت جنوب‌غربی دامغان واقع‌شده یادآوری کرد: زیستگاه قوشه بالغ بر 65 هزار هکتار وسعت دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان دامغان با اشاره به تنوع گونه‌های جانوری در این زیستگاه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گونه‌های متنوع جانوری نظیر آهو، کل ،قوچ و میش ، بز، کبک و ... در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید