جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک در ایران شسته می‌شود

زیست بوم

سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک در ایران شسته می‌شود

برگرقته از خبرگزاری مهر

 

یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه سالیانه حداقل دو میلیارد تن خاک در ایران شسته می شود گفت: البته در برخی منابع فرسایش خاک در کشور سالیانه معادل 4 میلیارد تن برآورد شده است که به نظر این یک فاجعه ملی است.

ناصر کرمی کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر فرسایش خاک مهمترین معضل زیست محیطی اقتصادی و حتی سیاسی کشور است و با این رویه ایران در چند سال آینده به کشوری بی برگ و بار و غیر حاصلخیز تبدیل می شود.

به گفته وی، البته در برخی منابع فرسایش خاک در کشور سالیانه معادل 4 میلیارد تن برآورد شده است که به نظر این یک فاجعه ملی است.

کرمی با بیان اینکه مهمترین علل ایجاد فرسایش خاک در ایران چرای دام بیش ازظرفیت مراتع است اضافه کرد: بیش از80 درصد مساحت ایران را مراتع تشکیل می دهند و در حال حاضر در مراتع ایران 3 برابر بیش از ظرفیت، دام چرا می کند.

به اعتقاد این کارشناس محیط زیست در حال حاضر نرخ گوشت در ایران 5 برابر نرخ متوسط گوشت در جهان است بنابراین به نظر می رسد دامداری سنتی در کشور هیچ گونه صرفه اقتصادی ندارد و با وارد کردن گوشت می توانیم از نابود کردن عرصه های طبیعی جلوگیری کنیم اما متأسفانه همواره دامداران از لابی های سیاسی خود استفاده می کنند و تا کنون کسی نتوانسته در مقابل روش های سنتی دامداران بایستد.

به گفته وی، از بین رفتن پوشش گیاهی، تخریب جنگلها و بیابانزایی از دیگر عواملی هستند که در افزایش فرسایش خاک مهم هستند اما تا کنون سازمان جنگلها که اساساً سازمانی منفعل است و سازمان محیط زیست که تنها به فکر مناطق حفاظت شده است برای جلوگیری از فرسایش خاک اقدامی انجام نداده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه