جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سوزاندن زمین کشاورزی، حشرات مفید را از بین می‌برد

زیست بوم

سوزاندن زمین کشاورزی، حشرات مفید را از بین می‌برد

عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است؛ آتش زدن بقایای گیاهی موجود در مزرعه می‌تواند نقش مهمی در نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری داشته باشد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Giftofvision - The Global Destination For Modern Luxury

دکتر ناصر معینی‌نقده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، سوزاندن بقایای گیاهی موجود در مزرعه را به هیچ وجه علمی نمی‌داند و معتقد است؛ این کار سبب آلوگی هوا می‌شود و با توجه به این‌که کشور ما در سال‌های اخیر هر از گاهی تحت تاثیر ریزگردها قرار می‌گیرد این اقدام می‌تواند در تشدید آلودگی هوا موثر باشد.

به گفته این عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه، سوزاندن بقایای گیاهی موجود در مزرعه علاوه بر آلودگی هوا سبب از بین رفتن موجودات و حشراتی می‌شود که بر روی این بقایای گیاهی مأمن گزیده‌اند و برای کشاورزی مفیدند.

وی افزود: سوزاندن بقایای گیاهی موجود در مزرعه می‌تواند نقش مهمی در نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری داشته باشند که در مزرعه و یا در مراتع نزدیک مزرعه زندگی می‌کنند.

معینی نقده معتقد است، تنها فایده این کار این است که شخم زدن زمین را در فصل کاشت راحت‌تر می‌کند.

وی گفت: اگرچه ممکن است سوزاندن بقایای گیاهی موجود در مزرعه سبب از بین رفتن برخی از آفت‌های موجود در مزرعه شود، اما در مجموع مضرات این اقدام خیلی بیشتر از مزایای آن است و پرداختن به آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

معینی‌نقده با بیان این‌که سوزاندن بقایای گیاهی موجود در مزرعه راحت‌ترین کاری است که کشاورزان می‌توانند انجام دهند، بهترین اقدام را استفاده از خرد کننده‌های بقایای گیاهی مزرعه دانست که می‌تواند نقش موثری در بازگشت مواد مفید موجود در آنها به مزرعه داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه