پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش بیست و سومین سالگرد شادروان دکتر محمود حسابی برگزار شد

گزارش

بیست و سومین سالگرد شادروان دکتر محمود حسابی برگزار شد

بنام خدا


عباس مسلمی کفاش


بیست و سومین سالگرد درگذشت دانشمند گرانقدر، استاد اعظم، جناب پروفسور سید محمود حسابی (رحمة الله علیه) پنجشنبه 12 شهریورماه 1394 در تهران برگزار شد.

برخلاف سال گذشته که این گرامیداشت در یک جلسه و در روز درگذشت استاد برگزار شد، امسال و مطابق اطلاع رسانی تارنمای رسمی استاد حسابی این مراسم در دو نوبت برگزار می‌شود که جلسهٔ نخست آن در روز پنجشنبه 12 شهریورماه 1394 در منزل آن عزیز در تهران برگزار شد.

این مراسم سالهاست که به همت خانوادهٔ گرانقدر استاد ( خاصه ،‌ مهندس ایرج حسابی ) برگزار می‌گردد که در سالهای اخیر همراهی شهرداری منطقهٔ یک و سرای محلهٔ باغ فردوس تهران و برخی همراهان دیگر را نیز به دنبال داشته است. در حالی که هرساله در جای جای این سرزمین انواع همایشهای متعدد و کم فایده ( اگر نگوئیم بیفایده یا مضر ) برگزار میگردد نسبت به پوشش خبری این مراسم ارزشمند تلاش چندانی از سوی خبرگزاری ها صورت نپذیرفته است!

طبق اعلام قبلی ، قرار برگزاری مراسم از ساعت 8 تا 10 صبح است. از بیرون که می آیید اعلانهای نصب شده ، شما را به آرامی در حال و هوای مجلس قرار می‌دهد.

 

در بدو ورود به حاضران خوش آمد گفته میشود و به آنان به رسم یادگار  پوشه ای مزین به نشان بنیاد پروفسور حسابی بهمراه یک شاخه گل تقدیم میگردد که حاوی تعدادی برگهٔ در مورد تلاشهای آن بزرگمرد است.

 

در حیاط منزل ردیفهای متعدد میز و صندلی چیده شده تا محیطی مناسب جهت پذیرایی از حاضران باشد.

 

جلسه با نواختن سرود ملی آغاز می‌گردد و سپس تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید توسط یکی از قاریان روح را به نوازش می آورد.

زان پس و با معرفی مجری ، سخنرانان مختلف یک به یک دربارهٔ آن بزرگمرد و خدمات او به ایراد سخن میپردازند که طیف گسترده ای را شامل می‌گردند.

 

از نماینده مجلس و معاون رئیس جمهور و رئیس سابق سازمان انژی اتمی گرفته تا مسئولین مختلف شهرداری تا کسانی که زمانی جزء شاگردان و همکاران استاد حسابی بوده اند و حتی دانش آموزی که به یادبود دکتر حسابی مختصری از زندگینامة پربار ایشان را برای حاضران قرائت می‌کند.

 

«در بین مراسم و پیش از سخنان مهندس حسابی ، مهندس فروهش تهرانی به رسم یادبود نماد چرتکه را رونمایی نموده و تقدیم موزهٔ ایشان نمود.
این اثر که با الهام از فعالیتهای استاد حسابی در طی سالیان عمرش ساخته شده شامل ده گروه از فعالیتهای استاد حسابی است که نماد هر یک از آنها بر روی مهره های چرتکه نقش بسته است.رنگ فیروزه ای آن نشان ایران است و عدد آن نیز نشاندهندهٔ سال تولد استاد ( 1281 ) می باشد.»

 

پس از آن مهندس ایرج حسابی به رسم هر ساله دقایقی درباره استاد صحبت کردند و از مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد سخن گفتند که سخنان ایشان دربارة پاره ای از مسائل ، تشویق حاضران را بهمراه داشت.

 

پس از ایشان نیز نفرات دیگری تا پایان مراسم به ایراد سخن پرداختند که یکی از جالب ترین بخشهای آن ، خواندن اشعاری حماسی توسط یکی از پژوهشگران شاهنامه به نام آقای امیر صادقی بود که مورد توجه و تشویق حاضران قرار گرفت.

 

در لابلای برنامه های تدارک دیده شده ، گروه موسیقی هنر و اندیشه چندین بار به هنر نمایی پرداختند. ضمن آنکه به صورتی منظم و پی در پی از حاضران در جلسه به صورتهای مختلف پذیرایی میشد.

همچنین فضای بیرونی منزل استاد نیز با تصاویری گوناگون دربارهٔ زندگی و خدمات ایشان مزین گردیده بود که خود در حکم یک گنجینهٔ ( موزهٔ) ارزشمند در فضای باز محسوب میگردد تا حتی رهگذران و عابران نیز از آشنایی با ایشان بی نصیب نمانند.

 

همچنین قرار است مجلس ترحیم دوم در کنار مزار آن عزیز در شهر زیبای تفرش و در تاریخ  19 شهریور ماه 1394 / ساعت 17 برگزار گردد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو.

 

 دكتر محمود حسابي

زندگی‌نامه استاد محمود حسابی

دکتر محمود حسابی - مرد نخستین ها

تئوری استاد محمود حسابی

استاد حسابی ستارۀ درخشانی است که در آسمان علم ایران می‌درخشد

جملات برجسته استاد محمود حسابی

به مناسبت سالگرد تولد پروفسور سید محمود حسابی - پدر فیزیک و بنیانگذار‌علوم نوین در ایران -1

یاد‌کردی از پروفسور سید محمود حسابی؛ استاد فیزیک و روش تدریس او - 2

به مناسبت بیستمین سالروز درگذشت پدر فیزیک ایران - تنها شاگرد ایرانی اینشتین

پنجره - درس بزرگی که استاد آموخت

پروفسور حسابی مردی که زیاد می‌دانست...

12 شهریور، سالگرد درگذشت پدر فیزیک ایران - دغدغه پیشرفت دانش

شادروان استاد محمود حسابی

توانایی زبان فارسی در معادل‌سازی

نام‏های ایرانی - دکتر محمود حسابی

موزه (گنجینه فرهنگی) استاد محمود حسابی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید