پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی آغاز نمایش شاهنامه چاپ سنگی علی‌قلی خویی هم‌زمان با روز بزرگ‌داشت فردوسی

رویدادهای فرهنگی

آغاز نمایش شاهنامه چاپ سنگی علی‌قلی خویی هم‌زمان با روز بزرگ‌داشت فردوسی

کتابخانه و موزه ملی ملک این روزها میزبان یک نمایشگاه ویژه است
آغاز نمایش شاهنامه چاپ سنگی علی‌قلی خویی هم‌زمان با روز بزرگ‌داشت فردوسی

محوطه تاریخی باغ ملی تهران را که به سمت کتابخانه و موزه ملی ملک می‌گذرانیم، دانشجویان و استادان بازدید کننده نمایشگاه در تالار تک اثر موزه نظرمان را به سوی خود می‌کشانند. این نمایشگاه به صورت فصلی برگزار می‌شود و در هر فصل سال میزبان یک اثر ویژه تاریخی و موزه‌ای است.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، تالار تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک در بهار 1395 خورشیدی به میزبانی از فردوسی و شاهکارش، شاهنامه نشسته است. دسته‌ای از دانشجویان رشته‌های گوناگون گردهم آمده‌اند تا از یک نسخه چاپ سنگی از شاهنامه متعلق به سده سیزدهم خورشیدی بازدید کنند. نمایشگاه تک اثر با نسخه چاپ سنگی اثر «میرزا علی‌قلی خویی» میزبان بازدید کنندگان است. در سالنی کوچک اما زیبا که سقف آن با نقوش ایرانی زینت یافته، اثر هنری یکی از برجسته‌ترین استادان تصویرگر چاپ سنگی ایران به نمایش گذاشته شده است.میرزا علی‌قلی خویی یکی از فعال‌ترین تصویرگران کتاب‌های چاپ سنگی در عصر قاجار است که با استناد به امضاهای ثبت شده در کنار آثارش می‌توان گفت بیش از 30 کتاب توسط او تصویرسازی شده است. اثر به نمایش درآمده در نمایشگاه تک اثر نخستین شاهنامه چاپ سنگی در تهران است که در محرم سال 1267 قمری با خط نستعلیق و قطع رحلی در 595 برگ منتشر شده است. این نسخه دربردارنده 56 نگاره است و نظر بسیاری از استادان و پژوهشگران را به خود می‌کشاند. نمایشگاه تک اثر «شاهنامه چاپ سنگی» تا پایان بهار 1395 خورشیدی میزبان دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «خیابان امام خمینی، نرسیده به خیابان سی تیر» به ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک آمده، از این نمایشگاه بازدید کنند؛ شنبه تا چهارشنبه از 8:15 تا 16:45 و پنج‌شنبه تا 15:45!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه