سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی کتاب جدید استاد محمدعلی موحد با عنوان «در کشاکش دین و دولت» نقد می‌شود

رویدادهای فرهنگی

کتاب جدید استاد محمدعلی موحد با عنوان «در کشاکش دین و دولت» نقد می‌شود

برگرفته از ایسنا

کتاب جدید محمدعلی موحد با عنوان «در کشاکش دین و دولت» نقد می‌شود.

نشست نقد این کتاب روز چهارشنبه (۱۳ آذرماه) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور محمدعلی موحد، حاتم قادری و داریوش رحمانیان برگزار می‌شود.

«در کشاکش دین و دولت» نوشته محمدعلی موحد در ۳۲۰ صفحه و با قیمت ۴۲ هزار تومان در نشر ماهی راهی بازار شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: کتاب «در کشاکش دین و دولت» با گزارشی فشرده از دوران سی‌ساله پس از رحلت پیغمبر اکرم در سال ۱۱ هجری تا صلح امام حسن(ع) و معاویه در سال ۴۱ هجری آغاز می‌شود و در پی آن، موحد چنان که خود گفته است می‌کوشد «با دقت در مضمون روایت‌های مورخان و تعمق در زیر و بم آن‌ها، تصویری بالنسبه معقول و قابل اعتماد از آن دوران» به دست دهد.»

بر این پایه او دو نگاه را از دو منظر به این دوران سی‌ساله به مخاطب ارائه می‌دهد؛ یکی نگاهی که عمده تمرکزش بر مقوله شکل‌گیری و تاسیس حکومت اسلامی و مقوله خلافت است و دیگری نگاهی که بر نزاع‌های برآمده از شکل‌گیری این حکومت  تمرکز دارد. به عنوان نمونه در بخش «نگاه اول» از فصل اول کتاب، محمدعلی موحد به مقولاتی مانند «تصویری از حکومت در صدر اسلام»، «نسبت ساخت حکومت خلیفه‌ای با ساخت پادشاهی»، «ابعاد مقوله بیعت» و… پرداخته است و در بخش «نگاه دوم» به مقولاتی مانند «نزاع در میان قریشیان»، «نخستین ترور سیاسی در اسلام»، «چگونه مسلمانان بر خلیفه شوریدند؟»، «نزاع خانگی و ماجرای جنگ شتر» و… می‌پردازد.

دوران سی‌ساله‌ای که موحد در فصل اول کتاب بر آن تمرکز کرده، آبستن وقایع شگرفی بوده است که سرنوشت حکومت زیر پرچم اسلام را رقم زد. در آن ۳۰ سال، ماجراهایی سهمگین و خون‌آلود اتفاق افتاد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه