سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نامه محمد حسن گنجی به کاظم موسوی بجنوردی

خبر

نامه محمد حسن گنجی به کاظم موسوی بجنوردی

برگرفته از تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی

استاد بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین در نامه ای به محمد کاظم بجنوردی رییس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دلایل واگذاری کتابخانه 5 هزار جلدی خود به مجموعه را توضیح می دهد. در بخشی از این نامه  کتابخانه مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را یکی از بزرگ ترین در نوع خود دانسته است.


به گزارش دبا کتابخانه و آثار دکتر محمد حسن گنجی، بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین با عنوان «گنجینۀ گنجی»، با سفارش شخص ایشان به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) منتقل شد.


دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ مشاور عالی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در این باره به خبرنگار دبا می گوید:  پیش از این قسمتی از کتاب های دکتر گنجی در سال 1389، طی نامه ای خطاب به آقای بجنوردی ریاست مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به مرکز منتقل شده و در مجموعه دکتر گنجی نگهداری می شود.


اکنون بخش دیگری از کتاب ها، دست نوشته ها، عکس ها، نقشه ها و عکس های شادروان پروفسور دکتر محمد حسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران، با موافقت وراث مرحوم و وکیل قانونی آنان به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اهداء و منتقل شد.


دکتر گنجی پیش از ارسال آثار و کتابخانه اش به دایره المعارف، در تاریخ20/2/1389 نامه ای برای آقای موسوی بجنودی نوشت که متن آن در زیر می آید:

 


جناب آقای سید کاظم موسوی بجنوردی
رئیس محترم مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
بعد از سلام
من در عمر درازم بیشتر از 70 سال با کتاب و کتابخانه سروکار داشته ام و کتابخانه های فراوانی از کتابخانه فقیر مدرسه شوکتیه بیرجند که بیاد دارم فقط چندصد جلد تاریخ اسلامی جرجی زیدان  داشت که عند اللزوم به دانش آموزان جایزه می دادند تا کتابخانه چند میلیونی کنگره آمریکا را دیده ام که بعد از اتمام تحصیلات تکمیلی در آن کشور من حدود 500 جلد کتاب جغرافیائی از انبار انبوه کتاب های مکررآن برای دانشگاه تهران به ارمغان آوردم. اکنون صمیمانه اعتراف می کنم در عمرم به هیچ کتابخانه ای مانند کتابخانه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دلبستگی نداشته ام و این دلبستگی به خاطر غنای کتابخانه که به عقیده من یکی از بزرگ ترین در نوع خود است بخصوص در منابع پژوهش، آماده بودن در ودیعه دادن کتاب و بالاخره برخورد دوستانه رئیس و کارمندان آن است.
من آرزو داشتم که بتوانم کمک چشمگیری به کتابخانه مورد ستایشم بکنم ولی متاسفانه کتابخانه 5000 جلدی من شامل 1500 نقشه جغرافیایی در سال های اول بعد از انقلاب به علل معلوم بفروش رسیده و از دو سه هزار کتابی که بعد از فروش آن به دستم رسیده 1200 جلد کتب درسی دانشگاهی را به کتابخانه دانشگاه بیرجند که وجود علمی خود را مرهون معارف آن حدود می دانم اهداء کرده ام و اکنون در همان حدود کتابهای نخبه مانده را که بیشتر به زبان های خارجی است همراه مقداری اسناد و مدارک که در طول سالها جمع آوری شده را با ذکر اینکه «چه کند بی نوا همین دارد» با صمیمیت قلبی و احساس اینکه اندکی از آرزوی مرا برآورد به کتابخانه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی تقدیم می کنم و امیدوارم مورد قبول جنابعالی قرر گیرد.

استاد ممتاز دانشگاه تهران

محمد حسن گنجی
به گفته دکتر کیانی، این گنجینه همچون 64گنجینه اهدایی توسط استادان، دانشمندان و نام آوران کشورمان به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، بر اساس قوانین و آیین نامه های مرکز نگهداری، ساماندهی و اشاعه اطلا عات خواهد شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه