پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس ایرانیان مقیم امارات متحده‌ی عربی و پاسداری از نام خلیج‌فارس

دیده‌بان خلیج فارس

ایرانیان مقیم امارات متحده‌ی عربی و پاسداری از نام خلیج‌فارس

برگرفته از تارنمای تابناک (14 اردی‌بهشت 1388)

همزمان با روز ملی خلیج‌فارس، گروهی از ایرانیان باذوق مقیم امارات متحده‌ی عربی، برای سران و شیوخ این امارت پنجاه‌ساله، کارت‌پستال‌ها، کاریکاتورها، نقشه‌ها و تمبرهای خلیح فارس را فرستادند.

بنا به گزارش خبرنگار «تابناک»، این گروه از جوانان ایرانی، تصاویری از تیم‌های فوتبال ایرانی را نیز که قدمت آن از تاریخ استقلال امارات متحده‌ی عربی بیش‌تر است، پیوستِ این مجموعه‌ی زیبای خود کرده‌اند.
در این مجموعه، بیش از بیست نقشه و سفرنامه‌ی‌ کوتاه از دانش‌مندان، جغرافی‌دانان و سیاحان عرب، فارس، اروپایی و هند و چینی، به چشم می‌خورد، هم‌چنین بیست کاریکاتور مربوط به ادعای واهی کلمه‌ی مجعول خلیج ع ر ب ی که یکی از زیباترین آن‌ها کاریکاتور چند کشور عربی است که در حالی که ادعای نام مجعول برای خلیج فارس می‌کنند، بینی آنان مانند پینوکیوی دروغ‌گو بزرگ می‌شود.

نیز در این بسته، مجموعه‌ی بزرگ تمبر خلیج فارس که پیرامون آن‌ها تمبرهای چهارده شهید شاخص دفاع مقدس قرار دارد، 26 کارت‌پستال و عکس از سواحل خلیج فارس و آبزیان این دریا با نام‌های اصیل ایرانی که بیش از دو هزار و هفت‌صد سال پیشینه دارند، تصاویر شهیدان نبرد دریایی نیروی دریایی سپاه پاسداران با متجاوزان آمریکایی و هم‌چنین تصاویری از حمایت‌های گوناگون مردم ایران به همراه بریده‌هایی از روزنامه‌های جهان درباره‌ی صحه بر نام جاودانه‌ی خلیج فارس به چشم می‌خورد. بر پایه‌ی گزارش یاد شده، در این مجموعه، تصویری بزرگ از فرش خلیج فارس که با شن‌های رنگی توسط ساحل‌نشینان خلیج فارس ایجاد شده است و تصویرهایی از سیادت دریایی هخامنشیان و ساسانیان نیز به چشم می‌خورد.

این مجموعه که از هفته‌ی گذشته به نشانی سران امارات متحده‌ی عربی، شیوخ و مسؤولان این کشور در شمارگان ده هزار نسخه فرستاده شده است، به همراه خود، فیلم مستند دو ساعته‌ای دارد که به زبان فارسی با زیرنویس انگلیسی، تاریخچه‌ی خلیج فارس و سیادت ایرانیان بر آن را به صورت مستند بیان می‌کند. این در حالی است که ارسال این مجموعه‌ی بزرگ و مستند، بسیاری از مسؤولان امارات متحده‌ی عربی را که در فتنه‌ی انگلیسی‌سازِ تغییر نامِ خلیج فارس پیش‌قراول بوده‌اند، شوکه کرده است.

در همین راستا، جوانان ایرانی در امارات، با استفاده از قهرمانان پویانمایی‌های ایرانی و برنامه‌های عروسکی پویانمایی خلیج فارس را تولید کردند. به گزارش رسیده از امارات متحده عربی، گروهی از جوانان خوش ذوق ایرانی مقیم امارات، با ساخت یک پویانمایی دوازده دقیقه‌ای و با استفاده از قهرمانان داستان‌های عروسکی و پویانمایی‌های ایرانی، از جمله کلاه‌ قرمزی، پسر خاله، سیا ساکتی، هادی و هدی، و چند قهرمان دیگر، پویانمایی خلیج فارس را به صورت آهنگین، در حالی که روی قایق‌های موتوری در سواحل خلیج فارس حرکت می‌کنند، تولید کردند. این گزارش می‌افزاید: این پویانمایی با استفاده از اشعار بحر طویل، با تأکید بر جاودانه بودن نام خلیج فارس، بچه‌‌های ایران را با جزیره‌ها، ویژگی‌ها و تاریخ این دریای کهن آشنا می‌سازد. در این پویانمایی که با فضایی شاد و استفاده‌ی گسترده از تنوع رنگ‌ها ساخته شده، نقشه‌ی ایران نیز با نماد‌های هر نقطه از این سرزمین پهناور به کودکان و نوجوانان عرضه می‌شود.
این ابتکار تازه نشان می‌دهد، به‌رغم این که برخی از اتباع ایرانی، در آن سوی آب‌های خلیج فارس به دنیا آمده و تابعیت آن کشورها را نیز دارا هستند، هم‌چنان به تاریخ و اصالت و هویت سرزمین پدری خود وفادارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه