پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرمت موذنه مناره مسجد جامع قزوین بدون جمع‌آوری داربست به‌پایان رسید

یادمان

مرمت موذنه مناره مسجد جامع قزوین بدون جمع‌آوری داربست به‌پایان رسید

دی ماه سال گذشته بود که مواذنه مسجد جامع قزوین در آتش سوخت. همان زمان مدیر وقت میراث‌فرهنگی استان خسارت وارده را ۵۰ درصد اعلام کرد و قول مرمت ۲ دوماهه را داد. حال ۲ ماه تبدیل به یکسال شده و آنطور که مدیر فعلی میراث‌فرهنگی می‌گوید، داربست‌ها جمع نشده اما مرمت مواذنه مناره به‌پایان رسیده است. او از چالش‌هایی می‌گوید که میراث‌فرهنگی قزوین در این یکسال با آن روبرو بوده است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Clothes Online , Shoes Online , Giftofvision

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ مرمت مناره مسجد جامع قزوین که یکسال پیش در اثر آتش‌سوزی سوخته بود بالاخره به‌ پایان رسید. پیشتر بیرانوند مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی وقت، بازه زمانی 2 ماهه را جهت مرمت مواذنه‌ مناره‌ مسجد جامع قزوین تعیین کرده بود. وعده‌ای که نه‌تنها ظرف 2 ماه محقق نشد که پس از گذشت یکسال فعالان و برخی از کارشناسان میراث‌فرهنگی قزوین نسبت به جمع نشدن داربست‌ها و مرمت نیمه‌کاره مواذنه مناره اعتراض شدیدی کردند. 
 
به‌همین دلیل پای صحبت مدیر میراث‌فرهنگی قزوین نشستیم. حمیدرضا قاسمی که از زمان ریاست اداره میراث‌فرهنگی قزوین به‌شدت داعیه حفظ میراث‌‌ قزوین و حقوق مالکان بناهای تاریخی را در سر دارد به دلیل اصلی و تعویق مرمت مناره‌های قزوین اشاره می‌کند.
 
او می‌گوید: طبق گزارشی و بررسی‌هایی که آتش‌نشانی، پس از آتش‌سوزی مناره قزوین انجام داد هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده  که این اتفاق به‌دلیل نفوذ آب و  اتصال برق‌های داخلی رخ داده یا‌اینکه در اثر رعد و برق و باد شدید آتش‌سوزی ایجاد شده است.
 
قاسمی گفت: با این وجود کمتر از 48 ساعت پس از آتش‌سوزی قرادادی با پیمانکاری که گفته می‌شد مرمت مجموعه سعدالسلطنه، مسجد مدرسه صالحیه و بازار قیصریه را به‌عهده داشت بسته شد و حتی با داشتن مشکلات جدی اعتبار  مبلغ 20 میلیون تومان از محل تن‌خواه کارپردازی بابت پیش‌پرداخت تامین و به آقای (م.خ) پرداخت شد.
 
قاسمی که آن زمان مدیریت بخش توسعه میراث‌فرهنگی قزوین را به‌عهده داشت به ورشکستگی پیمانکار و ناپدید شدن وی اشاره می‌کند. او می‌گوید: اداره میراث‌فرهنگی قزوین با این پیمانکار قرارداد 60 روز کاری بسته بود اما پیمانکار که بخشی از اقدامات مرمتی مربوط به سازه را انجام داده بود به‌دلیل مشکلات مالی موفق به پایان کار نشد و اداره میراث‌فرهنگی به‌صورت امانی با استادکاری مطرح به مرمت سازه‌ و مقرنس‌های چوبی زیر شیروانی سازه‌های تزئینی پرداخت.
 
مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان قزوین درحالی به اتفاقاتی اشاره می‌کند که مانع از تحویل کار در مدت زمان معین شده است که اعتقاد دارد، هم‌اکنون مرمت ماذنه شرقی کاملا به‌پایان رسیده و مرمت مواذنه غربی مسجد که در اثر آتش‌سوزی آسیب‌دیده بود به پایان رسیده است.
 
او می‌گوید: مواذنه‌ مناره نیاز به کاور و جمع آوری داربست دارد که منتظریم در فرصت مناسب این کار هم صورت بگیرد.
 
این درحالی است که مسجد جامع‌ قزوین یکی از بزرگترین مساجد تاریخی ایران و یکی از شاهکارهای مساجد دوره اسلامی به‌ شمار می‌رود؛ این مجموعه متعلق به دوره سلجوقی صفویه است. در دوره صفوی مرمت و الحاقاتی داشته و در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه