جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قربانی تازه سازمان میراث‌فرهنگی - خانه خطیبی در یک قدمی خروج از فهرست آثار ملی

یادمان

قربانی تازه سازمان میراث‌فرهنگی - خانه خطیبی در یک قدمی خروج از فهرست آثار ملی

گفته می‌شود خروج خانه خطیبی از فهرست آثار ملی با پیشنهاد معاون میراث‌فرهنگی فرهنگی قزوین در دستور کار قرار گرفت. این‌درحالی‌است که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از یک سو مخالفت خود را اعلام می‌کند و از سوی دیگر اقدام معاون‌اش را در حد پیشنهاد عنوان کرده و خروج خانه از ثبت را منوط به تصمیم شورای فنی میراث‌فرهنگی می‌داند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | SBD - 100 Release Date - nike lebron ambassador 7 360 2017 edition appraise Tech Grey CT8527 - nike lunar woven chukka rainbow color wheel drive

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ آنطور که شنیده شده خانه خطیبی قزوین قرار است با پیشنهاد معاون میراث میراث‌‌فرهنگی قزوین از فهرست‌‌آثار ملی خارج شود. رئیس‌سازمان میراث‌فرهنگی قزوین هم اعتقاد دارد این خانه فاقد ویژگی‌‌‌های ثبتی است اما با این‌حال مخالفت خود را اعلام می‌کند و معتقد است خروج خانه خطیبی از فهرست‌ آثار ملی در حد پیشنهاد بوده و اگر هم این اتفاق بیافتد قطعا باید به تایید شورای فنی میراث‌فرهنگی برسد.
 
خانه خطیبی قزوین نزدیک به 10 سال است که تحت تملک سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته و قرار بود با مرمت و سبک سازی حفاظت و تغییر کاربری داده شود. اما با گذشت 10 سال متولیان میراث‌فرهنگی قزوین آنطور که شنیده شده قرار است با خروج خانه از فهرست آثار ملی اسباب تخریب خانه را فراهم کنند. البته دامنه شنیده‌ها گویا اینقدر  گسترش داشته که به گوش مهدی خطیبی صاحب پیشین خانه هم رسیده است.
 
 
خانه خطیبی قزوین نزدیک به 10 سال است که تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

خطیبی دررابطه با تصمیم سازمان میراث‌فرهنگی مبنی بر خروج خانه خطیبی از فهرست آثار ملی به خبرنگار CHN گفت: 10 سال پیش در حالی این خانه توسط سازمان میراث‌فرهنگی تملک شد که بنا کاملا سالم بود اما خانه اجدادی خطیبی زمانی‌که تحت تملک سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفت نه‌تنها مرمت نشد بلکه الان تبدیل به ویرانه‌ای شده که با خروج از ثبت قرار است برای همیشه از بین برود.
 
این‌درحالی‌است که بیرانوند رئیس سازمان میراث‌فرهنگی قزوین معتقد است، در رابطه با خروج خانه خطیبی از فهرست آثار ملی پیشنهاداتی شده اما باید به تایید شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی کشور برسد. درحال‌حاضر پیشنهاد معاون میراث‌‌فرهنگی قزوین کاملا شفاهی بوده و هیچی اقدامی صورت نگرفته است.
 
وی ادامه داد: «بنای خطیبی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و زمانی هم که به ثبت رسید در واقع قابلیت و ویژگی‌ ثبت اثر ملی را نداشت. اما به‌طور کلی با این تصمیم مخالفم و در شرایط کنونی خروج خانه از فهرست آثارملی بسیار دشوار است و بعید می‌دانم از ثبت خارج شود.»
 
 
خانه خطیبی در واقع یکی از خانه باغهای قزوین بوده است که امروز تبدیل به مخروبه شده است

خانه خطیبی پشت گذر صالحی قزوین واقع شده است و براساس گفته مهدی خطیبی در دوره مهندس دیزانی قرار تاحدودی مرمت و اقدامات استحفاظی آن انجام شد.
 
خطیبی می‌گوید: «اگر قرار بود خانه خطیبی تبدیل به ویرانه شود پس چرا به ثبت ملی رسید. این بنا یکی از خانه‌های تاریخی باغ‌داران قزوین بوده است و پیش از واگذاری به سازمان میراث‌فرهنگی 80 درصد بنا و ملحقات آن کاملا سالم بود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه