جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فرسودگی سیم‌های برق علت‌ آتش‌سوزی مناره مسجد جامع قزوین

یادمان

فرسودگی سیم‌های برق علت‌ آتش‌سوزی مناره مسجد جامع قزوین

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین فرسودگی سیم‌های برق را علت حادثه و آتش‌سوزی مسجد جامع قزوین عنوان کرد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | adidas

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ  پیکر مسجد جامع قزوین درحالی از سوز زمستان می‌لرزید که جرقه‌ای کوچک آتش به‌جان این مسجد انداخت. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین فرسودگی و اتصال سیم‌های برق را عامل حادثه می‌داند.
 
به‌گزارش CHN، ساعت یک نیمه‌شب بود که شعله‌های آتش از مناره‌های مسجد جامع قزوین سر به آسمان کشید. هرچند که مدیر‌عامل آتشنشانی معتقد است نیروهای آتش‌نشانی ظرف 3 الی 4 دقیقه در محل حضور پیدا کرد‌ه‌اند اما  بیرانوند مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین به سوختگی بیش از  50 تاکید می‌کند.
 
«سیدعلی شفیعی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به علت  آتش‌سوزی به CHN می‌گوید: علت آتش‌سوزی به اتصال سیم‌های فرسوده برق برمی‌گردد هر چند که در محل حریق تعمیرکاران در حال تعمیر برای گرمایش آتشی روشن کرده بودند و حرارت آتش می‌توانسته سبب آتش‌سوزی سیم‌های برق شده باشد اما باز هم نمی‌توان عامل آتش‌سوزی را  به تعمیر‌کاران نسبت داد.
 
مسجد جامع قزوین  سرایدار ندارد
اطلاعات واصله حاکی از آن است که بسته بودن درب‌های ورودی مسجد،‌ بافت فرسوده کوچه‌های اطراف مسجد جامع و عدم ورود خودروهای سنگین آتش‌نشانی ،‌ارتفاع زیاد مناره و عدم اطلاع‌رسانی به موقع دلیل شعله‌ور شدن مناره بوده است.
 
در این خصوص مدیر عامل آتش‌نشانی قزوین می‌گوید: از آنجایی‌که درب‌های  مسجد بسته بود و هیچ سرایداری در آن جا حضور نداشت نیروهای آتش‌نشانی مجبور شدند از بیرون مسجد نردبان بگذارند و طولی معادل 80 تا 100 متر شلنگ‌کشی کنند و در فاصله 100 متری با مناره به اطفای حریق بپردازند.
 
این درحالی است که کارشناسان میراث‌فرهنگی معتقدند: کلید مسجد در اختیار  مسئول کتابخانه مسجد است اما این مسئول در مسجد ساکن نیست. گفته می‌شود 2 سرباز از مسجد جامع قزوین محافظت می‌کنند.
 
مسجد جامع‌ قزوین یکی از بزرگترین مساجد تاریخی ایران و یکی از شاهکارهای مساجد دوره اسلامی به‌ شمار می‌رود؛ این مجموعه متعلق به دوره سلجوقی و صفویه است. در دوره صفوی مرمت و الحاقاتی داشته و در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه