جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چرا موضوع فروريختن بام قلعه شوش به مدت دو هفته مسكوت نگه داشته شد؟

یادمان

چرا موضوع فروريختن بام قلعه شوش به مدت دو هفته مسكوت نگه داشته شد؟

برگرفته از ايسنا

نایب ريیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش:
چرا موضوع فروريختن بام قلعه شوش به مدت دو هفته مسكوت نگه داشته شد؟
چرا جلوی احداث بانک قوامین در عرصه مجموعه باستانی شوش گرفته نمی‌شود؟

نایب ريیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در خصوص این که برخی از ﻣﺳﺆولان سازمان میراث فرهنگی در گفته­های خود اظهارنظرهای کارشناسان انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در خصوص تخریب بخش­هایی از قلعه شوش بر اثر مرمت­های غیراصولی در گذشته را غیرکارشناسی می­دانند، گفت: انجمن دوستداران میراث فرهنگی با دارا بودن پتانسیل بالای تخصصی خود از بین اعضای متخصص خود که فارغ‌التحصیلان رشته­های چون باستان­شناسی، تاریخ، فرهنگ و زبان‌های باستانی، مرمت، مردم‌شناسی و... اقدام به تشکیل کمیته­های تخصصی نموده است که با فعالیت و تشکیل جلسات در خصوص مسايل مختلف به شور و نتیجه­گیری می­رسند و تمامی اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی این انجمن چارچوبی آکادمیک و تخصصی دارد.

لقمان احمدزاده شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در خوزستان گفت: این مطالب طنزگونه که انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش متخصص این حوزه نیستند بیشتر از مدیرانی شنیده می­شود که با نگاه به کارنامه علمی و تخصصی آنها درمی‌يابیم که خود آنها هیچ گونه تخصص مرتبطی با میراث فرهنگی نداشته و ندارند و از سبیل اتفاق عهده­دار مسؤولیت­هایی در بدنه سازمان میراث فرهنگی شده­اند. ﻣﺳﺆولان سازمان میراث فرهنگی با بیان این مطالب حتی گفته­ها و اظهار نظرات کارشناسان محترم حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و مرمت­گران این سازمان را نیز نقض کرده و زیر ﺳﺆال برده­اند زیرا بر اساس گزارش (مطالعات طرح مرمت و احیای قلعه شوش بهار 1387) کارشناسان محترم حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و مرمت­گران این سازمان می­بینیم که یکی از عوامل موثر در تخریب قلعه شوش، مرمت­های غیراصولی و غیرکارشناسی صورت گرفته در گذشته است. برای مثال به استناد همین گزارش می­توان به شيب‌بندي نامناسب كف بام قلعه در مرمت­های صورت گرفته، مرمت غلط و شناخت ناكافي نسبت به بنا و تأثير مصالح نسبت به هم، مرمت ناصحيح ناودان با مصالح ناهمگون در بنا، رسيدگي نكردن به تأسيسات بنا به طور مداوم و در ادامه آن نفوذ رطوبت در بدنه و استفاده نكردن از مصالح مناسب (سيمان) در مرمت بدنه­ها اشاره کرد. 

وي ادامه داد: افزون بر این بارها و بارها مسؤولان سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده­اند که مرمت قلعه شوش در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال جناب آقای علویان‌صدر معاون میراث فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا و گفتگوی ویژه با رادیو گفتگو اعلام نمودند که مرمت اضطراری قلعه شوش توسط پایگاه پژوهشی شوش در دست اقدام قرار گرفته است! ما امیدواریم این اقدام عملی بشود و در حد گفته باقی نماند. اما پرسش‌های ما این است که پایگاه پژوهشی شوش با داشتن مدیری که پس از دو هفته از رُخ‌داد ریزش بخشی از بام قلعه هنوز از محل بازدید نکرده ­است آیا توان چنین کار دشواری را دارد؟ افزون بر عدم­ حضور در محل، ایشان حتی حاضر به پاسخگویی به این پرسش که چرا موضوع فروریختن بخشی از بام قلعه شوش را به مدت دو هفته مسکوت نگه­ داشته­اند و به اطلاع‌رسانی در این زمینه اقدام ننموده­اند نیستند! حتی در مصاحبه آقای علویان‌صدر معاون محترم سازمان میراث فرهنگی کشور می­بینیم که اعلام می­کنند ترک کوچکی در دیوار قلعه و کتابخانه آن ایجاد شده! این موضوع یعنی عدم آگاهی ﻣﺳؤولان ارشد سازمان میراث فرهنگی کشور از فروریختن بخشی از بام قلعه شوش. اين موضوع به نظر ما از عدم اطلاع‌رسانی مناسب مدیریت پایگاه شوش و سرپوش گذاشتن بر روی این موضوع سرچشمه می­گیرد چون بخش فروریخته نه تنها یک ترک سطحی نبوده بلکه بخشی از سقف در نزدیکی سرایداری قلعه و نه کتابخانه قدیمی به زعم آنها فروریخته است!

اين باستان‌شناس در خصوص رصد بخش­های تخریب شده قلعه شوش توسط مدیریت پایگاه پژوهشی شوش به خبرنگار ایسنا گفت: آیا مدیری که افزون بر عهده­دار بودن پایگاه پژوهشی شوش همزمان تصدی پست اداره میراث فرهنگی دزفول را نیز بر دوش دارد و به ندرت ما شاهد حضور ایشان در پایگاه پژوهشی شوش هستیم فرصت رسیدگی به مسايل، مشکلات و پیچیدگی­های دو حوزه گسترده یعنی شهر شوش و شهر دزفول را به صورت همزمان دارد؟ این که پایگاه پژوهشی شوش که فاقد کارشناس مرمت می­باشد چگونه پلان مدیریتی این مجموعه را تهیه و تنظیم خواهد نمود نیز از پرسش­های انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش می­باشد. این که جناب آقای باغبان پس از گذشت 18 ماه در کارنامه مدیریتی خود چه دستاورد قابل توجهی و ذکری را داشته است و چه تحولات و تغییراتی در وضعیت محوطه باستانی شوش رُخ ­داده است نیز برای ما پرسش‌برانگیز است. البته ما هم انتظار نداشته و نداریم که مدیر پایگاه پژوهشی شوش بتواند به مسايل و مشکلات حوزه شوش بپردازد. چون ایشان افزون بر مدیریت پایگاه پژوهشی شوش همزمان مدیریت میراث فرهنگی و صنایع دستی شهر دزفول را هم عهده­دار هستند.

 احمدزاده شوهانی بيان كرد: انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش بارها و بارها به ﻣﺳﺆولان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند که قلعه باستان­شناسی شوش مرمت مداوم و اصولی را می­طلبد و در صورت عدم توجه و رسیدگی به قلعه شوش این قلعه فرو خواهد ریخت. ریزش این بخش از بام قلعه شوش در واقع زنگ خطری جدی برای مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و خصوصاً مدیریت پایگاه پژوهشی شوش بود که اگر اقدامات اصولی و اساسی برای مرمت و نجات بخشی این قلعه انجام ندهند دیر یا زود شمارش معکوس برای فروریختن این قلعه آغاز خواهد شد.

 او همچنين در خصوص وعده ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست آثار یونسکو توسط آقای علویان‌صدر معاون سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار كرد: خبر قرار گرفتن شهر باستانی شوش به ‌عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي در سال 2013 ميلادي براي قرار‌ گرفتن در فهرست ميراث جهاني يونسكو توسط آقای علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور بسیار خوشحال کننده بود و امیدواریم به زودی شاهد تحقق این مهم باشیم. هرچند بیشتر وعده­های مسؤولان میراث فرهنگی تاکنون عملی نشده است اما با این حال نمی­دانیم که آیا این وعده عملی خواهد شد یا خیر. پرسشی که در این خصوص مطرح می­شود این است که آیا مجموعه باستانی شوش که هنوز مشکل تعیین حریم آن حل نشده­ است و هر روز شاهد ساخت و ساز­های قارچ ­گونه در عرصه و حریم آن می­باشیم در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت خواهد رسید!؟ امروز ما شاهد این هستیم که علی رغم دستور توقف احداث بانک قوامین در عرصه محوطه باستانی شوش توسط ريیس محترم پژوهشکده باستانی و مدیر­کل محترم میراث فرهنگی خوزستان که قابل تقدیر است، همچنان ساخت این بانک ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک می­شود! و این که چرا مدیریت پایگاه پژوهشی شوش اقدامی در زمينه عملی ساختن دستورات پیش گفته یعنی توقف احداث بانک قوامین در عرصه مجموعه باستانی شوش، انجام نمی­دهد نیز برای ما نامشخص است.

اين دوستدار ميراث فرهنگی عنوان كرد: آیا ﻣﺳﺆولان سازمان میراث فرهنگی تجربه جهان نمای اصفهان و خطر خروج میدان نقش جهان از فهرست آثار جهانی یونسکو را فراموش کرد­ه­اند که چنین وعده­هایی را می­دهند؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه