جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فاضلاب‌ها همچنان به میراث جهانی می‌ریزد

یادمان

فاضلاب‌ها همچنان به میراث جهانی می‌ریزد

سازه‌های آبی شوشترخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ سازه‌های آبی شوشتر که به عنوان دهمین اثر میراث جهانی ایران به ثبت رسیده‌است، همچنان از آبی پر می‌شود که فاضلاب‌ها در آن می‌ریزد. پیش از این قرار بود ریزش فاضلاب‌ها به داخل رودخانه‌ "گرگر" که از سازه‌های آبی شوشتر می‌گذرد متوقف شود اما همچنان چند فاضلاب فعال در این مسیر وجود دارد.
 
به گزارش CHN‌ پیش از ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر، بیش از 8 لوله فاضلاب در داخل رودخانه‌ای که از این اثر جهانی عبور می‌کند ریخته می‌شد. هرچند حدود 5 لوله فاضلاب مسدود شد اما باقی آن‌ها همچنان فعال هستند.
 
طبق مشاهدات عینی خبرنگار میراث فرهنگی که در پنجمین گردهمایی جشن راهنمایان گردشگری در خوزستان شرکت کرده‌است، مجموعه سازه‌های آبی شوشتر دست به گریبان مشکلات زیادی است که از آن جمله می‌توان به سرریز شدن فاضلاب‌ها در رودخانه گرگر اشاره کرد. این فاضلاب‌ها باعث آلودگی محیط دریاچه سازه‌های آبی شوشتر می‌شود.
 
اما مشکلات به اینجا ختم نمی‌شود. آسیب وارد شده به پل بند گرگر همچنان مرمت نشده و به تازگی مرمت آن از پیمانکار بخش خصوصی گرفته شده و به بخش دولتی داده‌شده است. به همین علت زمان پایان این پروژه به درستی مشخص نیست.
 
گفته می‌شود که پیمانکار قبلی تخصص لازم برای مرمت این پل‌بند را نداشته و حتی بخش‌‌های مرمت شده نیز ناقص و نادرست است. پیش از این قرار بود مرمت این پل در پایان سال جاری (1390) به اتمام برسد.
 
همچنین بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار CHN بخش‌هایی از سازه آبی شوشتر به حال خود رها شده‌است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به لجن‌کش اشاره کرد که به تازگی یافت شده و کاربرد آن معکوس کردن حرکت آب در زمان پرآبی بوده است.
 
شوش در پیچ و خم ثبت جهانی
بازدید از شوش بخش دیگری از برنامه روز نخست بازدید راهنمایان گردشگری از خوزستان است. در این بازدید گروه ساماندهی تپه‌های باستانی شوش از برنامه‌های اجرایی برای نجات این پایتخت باستانی گفتند.
 
ساماندهی تپه و مرمت بخشی از ستون‌های آن از جمله برنامه‌های اجرایی پایگاه پژوهشی شوش است که توسط گروهی به سرپرستی بیژن حیدری انجام می‌شود.
 
در این ساماندهی، اجزاء و قطعات محوطه شناسایی و الویت‌بندی می‌شوند، تا پس از آن کار وارد مرحله بازسازی شود. هدف از انجام این مراحل آماده‌سازی محوطه باستانی شوش برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
 
گفته می‌شود هنوز بخش‌هایی از محوطه باستانی شوش در فهرست میراث ملی به ثبت نرسیده و این مشکلاتی را برای این اثر به وجود آورده‌است.
 
بیش از 400 راهنما از استان‌های مختلف اصفهان، کرمان، یزد، تهران، البرز، گیلان، مازندران و هرمزگان و برای نخستین‌بار سیستان و بلوچستان در پنجمین گردهمایی جشن راهنمایان گردشگری شرکت کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه