جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ریزگردها به انزلی رسید

زیست بوم

ریزگردها به انزلی رسید

به گزارش جام جم ریزگردهای معلق در هوا، دید افقی را در این شهر کاهش و تنفس را برای شهروندان مشکل کرده است.

رییس مرکز پژوهش های زمین شناسی گیلان با تائید وجود این پدیده گفت: ریزگردها از صبح امروز در هوای شهرستان انزلی قابل حس و مشاهده است.

«پانته آ گیاهچی» افزود: این پدیده هم اکنون در شمال غربی کشور به صورت حادتر وجود دارد و طبق پیش بینی «راضیه لک» عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین، نوار شمالی کشور را فرا خواهد گرفت.

وی با بیان این که منبع این ریزگردها اردن و عراق اعلام شده است، افزود: ذرات درشت دانه مثل سیلت و ماسه ابتدا روی زمین می ماند اما ذرات در حد اندازه رس در اتمسفر معلق می ماند.

رییس مرکز پژوهش های زمین شناسی گیلان خاطرنشان کرد: هم اکنون شهر تبریز به صورت حاد با این پدیده دست به گریبان است.

به گفته وی، حضور در فضای باز در موقع بروز این پدیده و تنفس ریزگردها به ویژه برای افراد دارای مشکلات تنفسی، سالخوردگان و کودکان خطرناک است و باید به مردم در این زمنیه اطلاع رسانی شود.

گیاهچی یادآوری کرد: جنگلکاری، جلوگیری از خشک شدن تالاب ها و افزایش فضای سبز به پیشگیری از بروز این بحران کمک می کند.

رییس مرکز پژوهش های زمین شناسی گیلان گفت: بسته پیشنهادی مهار ریزگردها و نقشه های اولویت مهار ریزگرد با نمونه برداری رسوب در شبکه فشرده کانون های تولید ریزگرد توسط سازمان زمین شناسی کشور تهیه شده است.

با وجود تماس های مکرر موفق به تماس با مسئولان اداره هواشناسی برای کسب اطلاعات در این مورد نشدیم و اداره کل هواشناسی گیلان نیز اعلام کرد گزارشی در این خصوص به آنها نرسیده است.

اما با این حال این اداره کل با صدور اطلاعیه شماره پنج خود در خصوص وضعیت جوی استان گیلان اعلام کرد: نقشه های پیش یابی نشان دهنده ادامه فعالیت سامانه کم فشار در سواحل جنوبی دریای خزر است که منجر به تداوم استقرار توده هوای گرم طی امروز (پنجشنبه) در این استان می شود.

بر اساس این گزارش، این شرایط وجود هوای گرم (وزش بادگرم در ارتفاعات و دامنه ها) ، افزایش دما چهار تا هشت درجه (در نواحی جلگه ای با بیشنه دمای 28تا 32درجه سلسیوس - در نواحی مرتفع و دامنه های جنوبی استان 29تا 35درجه سلسیوس) و کاهش رطوبت نسبی را سبب خواهد شد.

در گزارش هواشناسی گیلان آمده است؛ باتوجه به الگوی نقشه های امروز، وضعیت دما از فردا (جمعه) تغییر خواهد کرد بطوریکه برای روزهای آغازین هفته پیش رو کاهش دما و هوای بهاری و احتمال رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه