پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر موسوی بجنوردی خبر داد: گردآوری یادداشت‌ها و آثار به‌جامانده از ایرج افشار

خبر

موسوی بجنوردی خبر داد: گردآوری یادداشت‌ها و آثار به‌جامانده از ایرج افشار

برگرفته از ایسنا

رییس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به این‌که ایرج افشار در طول 66 سال عمر کاری خود بیش از 3500 اثر به چاپ رساند، از گردآوری یادداشت‌های افشار توسط این مرکز خبر داد.

سیدکاظم موسوی بجنوردی در رابطه با آثار به‌جامانده از ایرج افشار، اظهار کرد: کتابخانهٔ ایرج افشار دارای بیش از 30هزار کتاب و سند و مقاله است که به مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی سپرده شده و ما نیز افراد محقق را تعیین خواهیم کرد تا یادداشت‌های ایشان را جمع‌آوری و دسته‌بندی کنند تا آثار به‌جامانده از ایشان به چاپ برسد.
او همچنین دربارهٔ مرحوم ایرج افشار، گفت: ایرج افشار با توجه به حجم بالای فعالیت‌هایی که در زمینهٔ ایران‌شناسی انجام داده، همتایی نداشته است. او در شش دههٔ کاری خود توانست بیش از 3500 عنوان کتاب و مقاله و موارد دیگر منتشر کند و این مقدار آثار از لحاظ کیفی نیز بسیار مهم هستند.
موسوی بجنوردی با بیا این‌که فوت ایرج افشار، فرهنگ ایران را عزادار کرده است، گفت: هزاران نفر از وجود پرثمر ایرج افشار بهره‌ برده بودند و آثار وی برای تمام محققان بهترین مرجع به شمار می‌رفت و خواهد رفت.
رییس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی همچنین گفت: تصور می‌کنم قرن‌ها نام و وجود علمی و معنوی ایرج افشار در کشور ایران باقی خواهد ماند.
او در ادامه یادآور شد: ایرج افشار عضو شورای عالی علمی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، مشاور عالی این مرکز و عضو هیأت مشاوران عالی دانشنامهٔ فرهنگ عامهٔ ایران بود و ما در تمام مسائل علمی و همهٔ پژوهش‌ها از وجودش بهره می‌بردیم. وجود ایرج افشار باعث می‌شود عالمان و اندیشمندان، چه در داخل و چه در خارج از کشور، با ما همکاری کنند.
موسوی بجنوردی با اشاره به نقش برجستهٔ ایرج افشار در حوزهٔ ایران‌شناسی، اظهار کرد: می‌شود گفت ایرج افشار پاسدار امینی برای فرهنگ همهٔ ایرانیان بود.
او در پایان یادآور شد: ایرج افشار بنیاد فرهنگی افشار را که پایه‌گذارش، پدر ایشان بود، اداره می‌کرد. همچنین بنیان‌گذار کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران بود و در مقام استادی نیز شاگردان بسیاری تربیت کرده‌ است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه