جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش مراسم یادبود ایرج افشار با رونمایی از سردیسش برگزار شد

گزارش

مراسم یادبود ایرج افشار با رونمایی از سردیسش برگزار شد

در مراسم یادبود نخستین سالگرد درگذشت ایرج افشار، از سردیس این کتاب‌شناس و ایران‌شناس رونمایی شد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Gucci, Cerchietto Gg Multicolor In Tela , Sb-roscoffShops

به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست «ایرج افشار؛ از نسخه‌شناسی تا نسخه‌شناخت» که عصر روز گذشته (دوشنبه، 22 اسفندماه) برگزار شد، سیدمجتبی حسینی ـ مدیر کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک ـ در سخنانی عنوان کرد: مؤسسه ملک افتخار دارد در راهی که ایرج افشار قلم‌دارش بود، راه بردارد و این برای من و همکارانم مایه مباهات است که مجموعه سیزده‌جلدی «نسخه‌شناسی» به همت ایرج افشار گردآوری و نوشته و در مرکز میراث مکتوب منتشر شد.

در ادامه، اکبر ایرانی ـ مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب ـ با اشاره به گذشت یک سال از درگذشت ایرج افشار، گفت: یک سال از درگذشت بزرگ‌مرد ایران‌شناسی، نسخه‌نگاری و مجله‌نگاری و ایران‌گردی گذشت و می‌توان گفت که او در قرن حاضر بی‌بدیل بوده است.

وی افزود: در این یک سال 12 کتاب از ایرج افشار و یا با مقدمه او رونمایی شد و امروز از کتاب «نسخه‌شناخت» با مقدمه ایرج افشار رونمایی می‌شود. ایرانی همچنین درباره‌ی نقد در آثار افشار گفت: وقتی اثری یا کتابی تألیف، ترجمه و منتشر می‌شود، از دست پدیدآورنده خارج می‌شود و در معرض داوری قرار می‌گیرد. ایرج افشار به چاپ نقدهای صریح و حرفه‌‌یی اقدام می‌کرد و در مجله «راهنمای کتاب» به مباحثی از این دست می‌پرداخت. او همچنین به شرح احوال بزرگان می‌پرداخت که 700 شرح حال از او در « راهنمای کتاب» نوشته شده است.

ایرانی سپس درباره ویژگی نقدهای افشار بیان کرد: او در هر نقدی به معرفی اثر می‌پرداخت، نکات مفید کتاب را می‌نوشت و بعد به دنبال این بود که کتاب در چارچوب موضوع هست یا نه و اگر درباره تصحیح نسخ خطی بود، آیا کتاب با نسخه‌های قدیمی مقابله شده است یا نه.

مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب همچنین گفت: مردم‌داری، ادب و حسن خلق ایرج افشار به گونه‌ای بود که برخی فکر می‌کردند او برای نقد آثار دوستان خود معذوراتی دارد؛ اما شاهدی برای این مدعا نیست.

ایرانی همچنین افزود: افشار با دقت و صراحت و با روش علمی، نقدهای خود را مطرح می‌کرد. وقتی کتاب «تاریخ کرمان» باستانی پاریزی منتشر شد، افشار نقد مفصلی بر آن نوشت.

در ادامه این مراسم از سردیس ایرج افشار اثر جمشید ماهرنیا و کتاب «نسخه‌شناخت» نوشته علی صفری آق قلعه با مقدمه ایرج افشار رونمایی شد.

همچنین حسن سمسار با موضوع «نسخه‌شناسی از منظر هنری» به سخنرانی پرداخت و عبدالله انوار متنی را درباره «نسخه‌شناسی از دیدگاه ایرج افشار» خواند و بر نقش تأثیرگذار او در این زمینه تأکید کرد.

در ادامه این مراسم از احمد ماهرنیا، سازنده سردیس ایرج افشار، تقدیر شد.

ماهرنیا هم در سخنانی اظهار امیدواری کرد تا وزارت ارشاد بزرگان و مشاهیر کشور را به مخاطبان جوان بشناساند و به کمک هنرهای تجسمی، این مشاهیر به مخاطبان عام معرفی شوند.

در پایان این مراسم فیلم مستندی درباره ایرج افشار پخش شد که توسط جواد میرهاشمی ساخته شده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه