جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز آمریکا، در پی «دشمن‌سازی»

نگاه روز

آمریکا، در پی «دشمن‌سازی»

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 70، اسفند90، صفحه 6-7

 

 دکتر هوشنگ طالع

آمریکا، در پی «دشمن‌سازی»

چین ـ  روسیه   به جای    القاعده ـ طالبان

قانون حیات امپریالیسم آمریکا، از دیگر نیروهای استعماری و امپریالیستی در درازای تاریخ جهان، جدا نیست. «امپریالیسم» تنها در پناه نظامی‌گری، تجاوز ارضی، اشغال سرزمین‌ها، به بند کشیدن و تجزیۀ ملت‌ها، می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.
امپریالیسم آمریکا، تا هنگامی که امپریالیسم روس (اتحاد جماهیر شوروی) برپا بود، بهانۀ لازم برای دخالت در امور کشورهای دیگر در قالب کودتا و سرنگونی دولت‌های مخالف، لشکرکشی نظامی و اشغال سرزمین‌های دیگران را داشت.

با فروپاشی اتحاد شوروی، امپریالیسم آمریکا بهانۀ تجاوز، یورش و لشکرکشی نظامی را تا حدود زیادی از دست داد. از این‌رو، با شتاب در پی خلق «دشمن» برآمد: زیرا بر خلاف دوران ترک‌تازی امپراتوریهای روم، بریتانیا، فرانسه و...، امپریالیسم آمریکا خود را در پشت قوانین بین‌الملل و اجرای مصوبه‌های شورای امنیت پنهان کرده است. یورش به کره و سالها نبرد و کشت و کشتار بیهوده، آفند به ویتنام و گستراندن فرش بمب بر روی این کشور، کشتار انسانهای بی‌گناه، زیر پوشش اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و اجرای خواستۀ «جامعۀ جهانی» انجام گرفت.

با اجرای نمایشنامۀ برج‌های دوقلوی بازرگانی جهانی در نیویورک، دشمن تازه‌ای به نام «تروریسم بین‌المللی» زاده شد. امپریالیسم آمریکا که به باور بسیاری از دیده‌بانان مسایل جهانی، خود در طراحی و اجرای فاجعۀ نیویورک (سرراست و یا ناسرراست) دست داشت، تجاوز نظامی، قتل و کشتار را  این بار به نام مبارزه با تروریسم جهانی، پی‌گرفت. حاصل قابل‌لمس این مبارزه، لشکرکشی به عراق و افغانستان است.

بسیار جالب است که بدانیم «تروریسم بین‌المللی یا به طور خلاصه «القاعده» و «طالبان»، هر دو از مخلوق‌های امپریالیسم آمریکایند.
امپریالیسم آمریکا، برای نبرد با امپریالیسم روس در افغانستان، اقدام به خلق «القاعده» و «طالبان» نمود.
به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی و از میان رفتن بهانۀ «نبرد با کمونیسم»، برخلاف باور پاره‌ای از دیده‌بانان مسایل جهانی که گمان می‌کردند، خویش‌کاری القاعده و طالبان نیز به پایان رسیده است. آمریکا همچنان به پشتیبانی این دو گروه ادامه داد و چند سال بعد، به مبارزه با مخلوقات خود یعنی القاعده و طالبان که عنوان افتخاری «تروریسم بین المللی» به آنها داده شده بود، خاک عراق و افغانستان را مورد یورش سنگین نظامی قرار داد. البته در اینجا نیز از پوشش سازمان ملل و شورای امنیت بهره‌گیری شد و صدالبته این بار نیز به مانند گذشته، چاکران امپریالیسم آمریکا در اروپایی غربی و برخی دیگر  نیز مانند ترکیه، لهستان و...  در رکاب ارباب بودند.

این‌بار نیز لشکرکشی آمریکا و چاکران، مانند لشکرکشی به کره و ویتنام با ناکامی و شکست روبه‌رو شد و آمریکا برای فرار از گرداب افغانستان، گفت‌وگوها را با «طالبان» که به ظاهر به بهانۀ مبارزه با آن خاک افغانستان را مورد تهاجم قرار داده بود، آغاز کرد. در این راه چندان پیش رفت که با هزینه یک صد میلیون دلار، دفتری برای گروه در شیخ‌نشین قطر دایر کرد و پنج تن از بازداشت‌شدگان این گروه را از زندان گوانتامو، آزاد کرد. البته این نمایشنامه برای آن است که با زنده نگاهداشتن این گروه، بتواند از آنها در عملیات ایذایی آینده در منطقه، بهره گیرد.

از آنجا که «امپریالیسم»، بدون داشتن «حریف» مانند مشت‌زنی خواهد بود که حریفی در مسابقه نداشته باشد، دست‌اندرکار تراشیدن «دشمن» شد.
فراگشت «دشمن‌تراشی»، با سخنان لئون پانتا وزیر جنگ ایالات متحده، زیر پوشش، کاهش بودجۀ نظامی و کوچک شدن نیروهای نظامی این کشور آغاز گردید.

پانتا که در یک گفت‌وگوی خبری در واشنگتن سخن می‌گفت، افزود :
تمرکز آمریکا از مناقشه‌های بزرگ نظامی مانند جنگ در عراق و افغانستان، متوجه مناطقی مانند  آسیا و اقیانوسیه، آسیای میانه و خاورمیانه خواهد شد که برای امنیت ایالات متحده، اهمیت دارند.
همزمان با این گفتار که به منزله «جنگ اعلام نشده» علیه چین و روسیه بود، سامانه موشکی آمریکا در ترکیه که زیر پوشش «سپر دفاعی» قرار دارد، فعال شد.

دو روز پس از گفته‌های پانتا، رییس‌جمهوری چین تاکید کرد که باید نوسازی تجهیزات ارتش این کشور، شتاب گیرد.
دیده‌بانان امور نظامی، گفته‌های هوجین تائو رییس‌جمهور چین را واکنش به راهبرد تازۀ نظامی آمریکا و تاکید بر حضور نیرومندتر ارتش این کشور در منطقۀ آسیا ـ اوقیانوسیه ارزیابی می‌کنند. در همین راستا روزنامه «مردم» ارگان حزب کمونیست چین، سیاستهای آمریکا علیه چین را نشانۀ آغاز جنگ سرد تازه‌ای میان دو کشور دانست.

همزمان، رییس‌کل ستاد نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که باید برای رویارویی نظامی با غرب آماده شویم.
ژنرال نیکلای ماکاروف تاکید کرد که این کشور افزون بر عرصه‌های مرسوم زمینی، هوایی و دریایی، باید به عرصه‌های هوا ـ  فضا و همچنین جنگ اطلاعاتی و از جمله رویارویی با آفندهای «سایبری» توجه کامل نماید. وی افزود:
ما در حال ارزیابی میزان موثر بودن و کیفیت توانایی خود در این عرصه‌های تازه برای رویارویی با غرب هستیم و باید آمادگی خود را در همۀ زمینه‌های نظامی حفظ کنیم.

ماکاروف با یادآوری اینکه دورۀ اقدام‌های نظامی از لحاظ زمانی بسیار کران‌مند (محدود) و در عین حال بسیار خشن می‌باشد، تاکید کرد که روسیه اقدام‌های مناسبی در راستای برطرف کردن مشکلات و درک اهمیت بهره‌گیری از بیشینۀ توان پدآفندی روسیه در زمینه‌های تازۀ نظامی در جریان جنگ‌های احتمالی،  به عمل آورده شده است.
در همین راستا، معاون امور دفاعی نخست‌وزیر و نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه در رابطه با «ناتو»، از تصمیم دولت این کشور برای راه‌اندازی سه‌کارخانۀ تازۀ جنگ‌افزارهای پدآفند موشکی، خبر داد و...

بدینسان، پس از آن «مبارزه با تروریسم» به طور کامل رنگ باخت، امپریالیسم آمریکا برای داشتن بهانه برای اقدام‌های نظامی، لشکرکشی، قتل، کشتار و اشغال سرزمینهای دیگر و یا دخالت در امور کشورهایی که حاضر به سازش و یا امربری از این کشور نیستند، در پی «دشمن‌تراشی» نوین در قالب چین ـ روسیه است.
اما امپریالیسم آمریکا، افزون بر مشکل‌های فراوان به دلیل بدهی‌های فراوان و نداشتن «پول»، در سراشیب قرار گرفته است و دیر یا زود به سرنوشت دیگر قدرت‌های امپریالیستی تاریخ دچار خواهد شد. این حکم محتوم تاریخ است. امپریالیسم به هر رنگ و شکل محکوم به فناست و تنها نیروی پایداری، نیروی ملتها و ناسیونالیسم ملتهاست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه