پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نیزارهای تالاب ارژن در آتش سوخت - این بار پای گاوداران در میان است

زیست بوم

نیزارهای تالاب ارژن در آتش سوخت - این بار پای گاوداران در میان است

خبرگزاری مهر: آتش این بار نیزارهای تالاب بین المللی ارژن در نزدیکی شیراز را طعمه خود قرار داد و کارشناسان نیز اعتقاد دارند حریق این منطقه کار گاوداران است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike shoes with zoomx black friday night

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوههای زاگرس و در 60 کیلومتری شیراز قرار دارد. بلندترین ارتفاعات این منطقه رویشگاه سرو کوهی است. کمی پایین تر از قله، جنگل بلوط شروع شده و بخش عمده منطقه را تا دشت برم می پوشاند.

این منطقه در سال 1351 با وسعت 191 هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب و در سال 1353 با وسعت 65 هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

در منطقه حفاظت شده ارژن تالاب ارژن نیز واقع شده است. تالاب بین المللی ارژن یکی از تالابهای مهم ایران است و جزء اولین تالابهایی است که به ثبت جهانی رسیده است.

دبیر موسسه 13 فروردین در خصوص آتش سوزی اخیر در تالاب بین المللی ارژن به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه چند روز قبل نیزارهای اطراف این تالاب دچار حریق شدند.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: در این آتش سوزیها میزان قابل توجهی از نیزارهای تالاب در آتش سوخت و به دلیل اینکه امکان ورود خودرو برای اطفای حریق به داخل تالاب وجود ندارد مهار آن مشکلاتی را به همراه داشت.

وی در خصوص آتش سوزی این نیزارها بیان کرد: متاسفانه به دلیل حضور گاوداران در این محل برای چرای دام، همواره مشکلاتی گریبانگیر تالاب شده است.

 

این فعال محیط زیست افزود: گاوداران پس از اینکه برای کوچ قصد ترک محل را دارند اقدام به آتش زدن نیزارها می کنند تا برای سال آینده که بار دیگر که به منطقه کوچ می کنند، پوششهای گیاهی خوبی ایجاد شده باشد.

کاظمینی ادامه داد: از این رو در این آتش سوزیها تعداد زیادی از پرندگان کنارآبزی که در بین نیزارها بودند فرار کردند.

وی با اشاره به پرواز پرندگان درون نی زارها اظهار داشت: در این آتش سوزی به دلیل حرارت زیاد پرندگان به پرواز درآمدند و این امر باعث به خطر افتادن زیستگاه آنها شد.

دبیر موسسه 13 فروردین با اشاره به از بین رفتن زیستگاه پرندگان کنار آبزی در این محدوده گفت: این امر سبب می شود که زادآوری و چرخه های پرندگان به خطر بیافتد و در بهار آینده برای زادآوری پرندگان مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه تالاب ارژن از اولین تالابهای دنیاست که به ثبت جهانی رسیده، گفت: در این راستا ضروری است که مسئولان امر هرچه سریعتر برای خرید یک هلکوپتر آب پاش اقدام کنند در غیر این صورت همچنان باید منتظر از بین رفتن عرصه های محیط زیست در استان بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه ای دیگر از مشکلات این تالاب اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر این دریاچه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که به عنوان نمونه می توان به تجاوزات زمینها، بهره برداری بیش از حد از آب، گسترش باغشهرها، ایجاد مجتمعهای رفاهی و تفریحی و... اشاره کرد.

کاظمینی ادامه داد: تمام این مشکلات باعث می شود که زیستگاه ها و حیات زیستمندان در این منطقه به خطر بیافتد از این رو باید هر چه سریعتر برای برون رفت از این مشکلات اقدام شود.

مدیر کل محیط زیست استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در آتش سوزی اخیر تالاب ارژن محیط بانان بلافاصله در محل حاضر شده و آتش سریع مهار شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: به احتمال زیاد علت این آتش سوزی منشاء انسانی بوده و موضوع از سوی اداره کل در دست بررسی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه