جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم احیای تالاب‌ها نیازمند تأمین حقابه‌ها است

زیست بوم

احیای تالاب‌ها نیازمند تأمین حقابه‌ها است

برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست گفت: برخی تالاب‌های کشور به دلیل تأمین نشدن حقابه‌های آن‌ها در وضعیت بحرانی به سر می‌برند.

احیای تالاب‌ها نیازمند تأمین حقابه‌ها استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست در نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها که امروز (یکشنبه ۷ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه است که از منابع آب سد‌ها تأمین شده که از سال گذشته ۵۴ درصد حقابه دریاچه محقق شده است.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست گفت: با بارش‌هایی که در سال جاری داشتیم، در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۴ متر مکعب گزارش شده است که این عدد نسبت به سال مشابه ۳۲ سانتی متر افزایش را نشان می‌دهد.

باقرزاده کریمی با اشاره به دلایل تأمین نشدن حقابه تالاب‌ها در سال‌های اخیر افزود: برخی تالاب‌ها همچون هامون وابستگی شدیدی به مناطق آبی خارج از کشور دارند که متأسفانه به دلیل کمبود بارش‌ها در سال‌های اخیر حوضه آبریز هامون در حوزه کشور افغانستان با کمبود آب روبرو بوده است، به همین دلیل تأمین حقابه از سوی کشور همسایه صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: تالاب گاوخونی به دلیل بارگذاری‌هایی که به صورت مرتب انجام شده بود، بیش از توان آبی بوده است. هم اکنون با یک بدهی آبی انباشته در حوضه زاینده‌رود مواجه شده است که اگر امسال یا سال‌های آینده با بارش خوبی هم روبرو باشیم، با توجه به خالی بودن مخازن آب‌های زیرزمینی حوزه آبریز زاینده رود احیا نخواهد شد.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در کوهرنگ و زردکوه بارش‌های خوبی را شاهد بودیم، اما رودخانه‌های اطراف خالی از آب هستند، گفت: در حوضه آبریز زاینده‌رود به دلیل برداشت‌های متوالی از بالادست رودخانه و همچنین توسعه ناپایدار در این حوزه آبخوان‌ها و آب‌های زیرزمینی خالی از آب شده‌اند، به همین دلیل ما مجبور به تعطیلی کشاورزی در این حوضه آبریز هستیم.

باقرزاده کریمی در رابطه با دریاچه بختگان افزود: چالش اصلی این دریاچه تأمین حقابه آن است و همچنین تالاب هورالعظیم تا نیمه اول سال جاری به دلیل استرس آبی که با آن روبرو بود و همچنین به دلیل بارش‌های بی سابقه‌ای که در این حوضه آبریز داشتیم، هم اکنون شاهد سرازیر شدن آب به بخش عراقی این تالاب هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه تالاب هورالعظیم نسبت به دیگر تالاب‌های کشور در وضعیت خوبی به سر می‌برد، به همین دلیل ما شاهد تخمگذاری پرندگان و زادآوری بسیاری از گونه‌های حیات وحش در این تالاب هستیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه