جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پسروی یک کیلومتری تالاب بین المللی گمیشان

زیست بوم

پسروی یک کیلومتری تالاب بین المللی گمیشان

خبرگزاری مهر: پسروی یک کیلومتری آب تالاب بین المللی گمیشان این اکوسیستم طبیعی را در معرض خشکی قرار داده است.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Gucci, Cerchietto Gg Multicolor In Tela , Sb-roscoffShops

به گزارش خبرنگار مهر، پسروی یک کیلومتری آب تالاب بین المللی گمیشان تا حدی است که حتی دکل های دیده بانی محیط زیست که داخل آب قرار داشته اند، اکنون بیرون آب واقع شده اند.

 

به گزارش مهر،  گلستان چند تالاب کوچک و بزرگ دارد که چهار تالاب آلاگل، آجی گل، گمیشان و آلماگل در فهرست تالابهای بین المللی ثبت شده اند.

 
تالابها داری غنای زیستی فوق العاده ای هستند و یکی از کانونهای اصلی تنوع زیستی محسوب می شوند و همچنین تالابها زیستگاه مناسب برای پرندگان مهاجر و بومی هستند که سالانه شمار زیادی از پرندگان به این مناطق مهاجرت می کنند.
 
تالابهای آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مجموعه تالابهای بین المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و نزدیک مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.
 
برای رسیدن به این تالابهای با ارزش، باید مسیر 80 کیلومتری شهر گنبدکاووس تا بخش مرزی "داشلی برون" در شمال این شهرستان را طی کرد که در این مسیر می توان طبیعت بسیار زیبای شقایق ها و گندم زارها در فصل رویش و زندگی شتران در طبیعت کویری منطقه را مشاهده کرد.

این سه تالاب بین المللی که در شمال گنبدکاووس قرار گرفته است با سه هزار و 27 هکتار وسعت، محل زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی که از شمال سیبری به این تالاب ها مهاجرت می کنند و نیز زیستگاه برخی پرندگان بومی به شمار می رود.
 

تالاب "آلاگل" در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شور است، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد.
 
تالاب "آلماگل" به معنی دریاچه سیب از مجموعه تالابهای بین‌ المللی ایران است که در سال 1975در کنوانسیون رامسر به ‌ثبت رسیده ‌است.
 
از میان تالابهای گلستان، تالاب گمیشان در 45 کیلومتری گرگان حوالی بندرترکمن واقع شده است، این تالاب 20 هزار هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن 27 متر پایین تر از سطح دریاست که از یکسو با زمینهای غرقابی و تپه ماهوری دشت وسیع ترکمن صحرا و از سوی دیگر با سواحل دریای خزر محدود است که به همین دلیل طبق طبقه بندی تالابها، گمیشان جزو تالابهای دریایی ساحلی قرار می گیرد.
 
تالاب "آجی گل" 32 هکتار دارد، درختان گرم، نیزار و پوشش گیاهی تالاب "مامنی" برای پرندگان و چراگاهی برای دامهای روستاییان است و آب و هوای معتدل زمستان ترکمن صحرا موجب شده آب این تالاب زمستانها یخ نزند و زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مناطق شمالی شده اند.
 
این تالاب در فصل زمستان پناهگاه میلیونها پرنده مهاجری است که به آن پناه می آورند و این وظیفه بشر است تا زیستگاه تاریخی و طبیعی را حفظ کند که در فصل بهار مکان مناسبی برای طبیعت گردی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه