پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر باران، سیمای غبارآلود تهران و البرز را شست

خبر

باران، سیمای غبارآلود تهران و البرز را شست

بارش باران در بامداد سیزدهم تیرماه و نخستین ماه فصل تابستان، ضمن شستشوی سیمای غبار آلود تهران - پایتخت - و استان البرز، طراوات خاصی به این مناطق بخشید.

به گزارش ایرنا، این بارندگی که از ساعت حدود دو بامداد جمعه آغاز شده و تا ساعتی بعد ادامه داشت، موجب کاهش دمای استان البرز و زدودن غبار ناشی از پدیده گرد وخاک در این استان شده است.

دقایقی پس از آن نیز، تهران شاهد نزول این نعمت الهی بود تا دود و ریزگردها از چهره آن زدوده شود.

بارش باران همچنین موجب جاری شدن سیلاب در مناطقی از کرج شد اما به دلیل تلطیف هوای این کلانشهر، شادمانی مردم روزه دار این دیار را برانگیخته است.

بارندگی در این فصل از سال طی 20 سال گذشته در استان البرز کم سابقه گزارش شده است .

در هفته جاری به علت گرد و غبار محلی، مردم استان البرز و تهران به مدت چهار روز شاهد آلودگی هوا بودند و این پدیده مشکلات تنفسی برای بیماران به وجود آورد.

هرچند بارندگی دراین موقع از سال ممکن است به محصولات کشاورزی خسارت وارد کند لیکن کاهش نزولات آسمانی در سال آبی گذشته سبب بحران کم آبی در کشور به ویژه استان البرز شده است.

اکنون بیش از نیمی از ظرفیت آب دو سد امیرکبیر و طالقان در استان البرز خالی است و مسوولان مردم را به رعایت مصرف بهینه آب دعوت کرده اند.

متوسط بارندگی سالانه استان البرز 270 میلی متر است اما در سال آبی گذشته (بین مهرماه 92 تا آخر خرداد 93) در البرز کمتر از این میزان به ثبت رسید.

***

توفان با سرعت ۹۵ کیلومتر سیستان را در نوردید

توفان با سرعت 95 کیلومتر در ساعت روز گذشته سیستان را درنوردید و زندگی ساکنان مردم شمال سیستان و بلوچستان را مختل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزش باد شدید توام با گرد و خاک در طی سه روز گذشته موجب شد تا غلظت ریزگردها در سیستان به ویژه در شهرستان هیرمند از 3 هزار و 500 میکروگرم بر متر معکب فرا رفته و آلودگی هوا 20 برابر حد مجاز و استاندارد اعلام شود.

کاهش شعاع دید کمتر از 100 متر، اخلال در تردد محور های ارتباطی، انسداد راه های روستایی در شهرستان هیرمند و به تعطیلی کشیده شدن بازار و فعالیت های روزمره مردم این منطقه بخشی از مشکلات بوجود آمده ناشی از توفان در طی سه روز گذشته در سیستان بود.

کارشناس پیش بینی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان در همین راستا با بیان اینکه از عصر امروز جمعه از شدت و سرعت باد در شمال استان کاسته خواهد شد گفت: مناطق شمالی و مرکزی همچنان متاثر از پدیده گرد و غبار خواهند بود.

علی ملاشاهی در گفت‎وگو با مهر ابراز داشت: از امروز تا فردا به ویژه در نواحی جنوبی استان شاهد رشد ابرها و بارش های پراکنده باران خواهیم بود.

وی ادامه داد: دریای عمان نیز به ویژه در بخش های شرقی به دلیل وزش باد شدید مواج و ارتفاع امواج تا 150 سانتی متر می رسد.

وی افزود: در طی 24 ساعت گذشته شهرستان دلگان با 47 درجه گرم ترین و شهرستان زاهدان با 21 درجه خنک ترین شهر استان گزارش شده است.

***

گرد و غبار اراک را فرا گرفت

کارشناس واحد پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: افزایش غلظت گرد و غبار در هوای اراک روز پنجشنبه موجب کاهش دید افقی و کیفیت ناسالم هوای این شهر شد.

ˈمهدی مصطفویˈ در گفت وگو با ایرنا افزود: بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوا، میانگین غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از دو نیم میکرون در هوای اراک امروز 52 میکروگرم بر متر مکعب بوده که فراتر از حد مجاز و نشان دهنده شرایط هشدار است.

وی استاندارد سنجش میزان ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون را 35 میکروگرم بر متر مکعب عنوان کرد.

این کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوا، میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر 10 میکرون نیز در روزجاری در هوای اراک 162 میکرو گرم بر متر مکعب بوده درحالیکه شاخص سنجش استاندارد آن 150 میکروگرم بر متر مکعب است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: علت افزایش میزان گرد و غبار در هوای اراک وزش باد و انتقال ذرات معلق از کانون های ریزگرد نمکی تالاب میقان است.

وی توضیح داد: روز گذشته نیز شاخص کیفیت دو آلاینده ذرات معلق 10 و دو و نیم میکرون درهوای اراک فراتر از حد استاندارد بود.

مصطفوی بیان کرد: با توجه به تاثیر نامطلوب ذرات معلق بر سلامت، به افراد سالمند، زنان باردار و بیماران با نقص ایمنی بدن توصیه می شود در طول روز از حضور در فضاهای باز شهری و اماکن پرتردد بپرهیزند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که دولت طرح جامع کاهش آلودگی هوا را برای آن تصویب کرده است.

30 درصد از آلودگی گرد و غبار در اراک منشاء داخلی دارد.

کلانشهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون 22 روز آلوده را سپری کرده که منشاء آلایندگی هوا در هفت روز این ایام ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون و در باقی روزها ذرات معلق با قطر 10 میکرون بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه