پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش از خطر حذف از المپیک تا قهرمانی در خارج از خانه

ورزش

از خطر حذف از المپیک تا قهرمانی در خارج از خانه

سالی که گذشت سال پر فراز و نشیبی برای ورزش اول کشورمان بود. از حذف کشتی از رقابت‌های المپیک تا قهرمانی پس ۱۱ سال در خارج از خانه همه و همه بخشی از اتفاقات دنیای کشتی بود که سرانجام و با پیروزی شیرین در خاک آمریکا و در آخرین ورزهای سال کام همه را شیرین کردند.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Trending

سالی که گذشت سال پر فراز و نشیبی برای ورزش اول کشورمان بود. از حذف کشتی از رقابت‌های المپیک تا قهرمانی پس ۱۱ سال در خارج از خانه همه و همه بخشی از اتفاقات دنیای کشتی بود که سرانجام و با پیروزی شیرین در خاک آمریکا و در آخرین ورزهای سال کام همه را شیرین کردند.

به گزارش تابناک، ۱۳۹۲ سال عاقبت به خیری کشتی در ایران بود. چه اینکه علاوه بر پیروزی‌های مهمی که کسب کرد سرانجام انتخابات این فدراسیون برگزار شد و کشتی سروسامان گرفت. تحولات مدیریتی کشتی اما دو سویه متفاوت داشت. نخست اینکه همه از برگزاری انتخابات آن و روی کار آمدن نیروی محبوبی چون رسول خادم ابراز خوشحالی کردند و دیگر اینکه کمی بعد با انتخاباب رئیس فدراسیون به عنوان سرمربی از تمامیت‌خواهی خادم انتقاد کردند. گرچه رسول خادم با نمایش خیره‌کننده تیمش در لس‌آنجلس نشان داد که یک مربی کاربلد است اما همچنان بسیاری به حضور وی در دو پست کلیدی ریاست فدراسیون و سرمربی تیم‌ملی آزاد انتقاد دارند.


 از خادم که بگذریم بخش دیگری از عاقبت به‌خیری کشتی به بازگشت محمد بنا به تیم ملی فرنگی باز می‌گردد. مربی محبوبی که اپ را معمار کشتی فرنگی ایران می‌دانند و موفقیت‌های چشم‌گیر سال‌های اخیر کشتی فرنگی را به پای او می‌نویسند. علاوه بر این‌ها اتفاقات دیگری هم بود که کشتی را به ورزش پر خبر سال گذشته بدل کرد.


اتحاد جهانی برای حفظ کشتی


حذف کشتی از المپیک موضوعی بود که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ استارت خورد. کشتی از ورزش‌های باستانی المپیک به‌حساب می‌آید که از اولین دوره المپیک مدرن تا کنون در این رقابت‌ها حضور داشته اما در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ اعضای کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفتند این ورزش را برای کسب رای حضور در المپیک به رقابت با هفت رشته دیگر بفرستد که سرانجام اسکواش و بیس‌بال سایر رشته‌ها را کنار زدند و خطر حذف از المپیک بر سر کشتی سایه افکند.دنیای کشتی به تکاپو افتاد و نمی‌توانست ایم مسئله را هضم کند که کشتی جایی در المپیک نداشته باشد. اعضای ارشد فیلا تشکیل جلسه فوری دادند و در پایان نشست تصمیم به اخراج رئیس فیلا گرفتند.


در ابتدای سال ۱۳۹۲ یک اتحاد و تلاش جهانی برای حفظ کشتی در المپیک شروع شد. روسیه، ایران، آمریکا، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ژاپن، مغولستان، گرجستان و بلغارستان برای حفظ کشتی در المپیک به‌تکاپو افتادند. آمریکا یک تورنمنت سه جانبه تاریخی را با حضور ایران و روسیه در ایستگاه قطاری در نیویورک برای حفظ کشتی در المپیک برگزار کرد. سرانجام ۱۷ شهریورماه در بوینس آیرس جلسه‌ای تشکیل شد تا تصمیم تاریخی برای ورزش اول چند کشور از جمله ایران گرفه شود.اعضای کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در بوینس‌آیرس با ۴۹ رای از ۹۵ رای ماخوذه تصمیم گرفتند تا کشتی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشته باشد.


قهرمانی پس از ۱۱ سال


اما این تنها خبر تابستانی کشتی ما نبود. روزهای پایانی تابستان گذشته بود که شاگردان رسول خادم پس از ۱۱ سال یکبار دیگر بر سکوی قهرمانی کشتی دنیا ایستادند. در این رقابت‌ها، برای ایران حسن رحیمی در ۵۵ کیلوگرم و رضا یزدانی در ۹۶ کیلوگرم طلا گرفتند. عزت‌الله اکبری در ۷۴ کیلوگرم به مدال نقره رسید و مسعود اسمایل‌پور در ۶۰ کیلوگرم و احسان لشگری در ۸۴ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. به این ترتیب ایران سرانجام توانست به فرمانروایی روس‌ها در کشتی ایران پایان دهد و پس از ۱۱ سال بار دیگر آقای کشتی جهان شود. آخرین قهرمانی کشتی ایران در رقابت‌های جهانی و در خارج از خانه به ۴۸ سال پیش باز می‌گردد که تیم ملی کشورمان در منچستر انگلیس قهرمان دنیا شد. این پنجمین قهرمانی کشتی آزاد ایران در دنیا بود.


بی‌سرو سامانی فدراسیون کشتی در نیمه نخست سال و ناهماهنگی‌های داخلی فدراسیون موجب شد تا در امسال یک اتفاق ناخوشایند رخ بدهد. مردادماه امسال و در جریان رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا تیم کشتی فرنگی کشورمان با یک پله سقوط نسبت به دوره گذشته به عنوان سومی در اولان‌باتور مغولستان دست یافت. اما این همه ماجرا نبود. در گیر و دلر این مسابقات بود که خبر رسید به خاطر تسویه نشدن پول هتل، مسئولان هتل با نگه‌داشتن پاسپورت کشتی‌گیران، اعضای تیم ایران را از هتل بیرون کرده‌اند و به همین دلیل نوجوانان ایرانی در مکانی دیگر اقامت کردند. این اتفاق اگرچه نمونه‌ای از خروار آبروریزی ورزشی از این دست بود اما از آن می‌توان به عنوان نقطه اوج بی‌برنامگی در اعزام یک تیم نام برد.


خداحافظی صادق گودرزی


هرچقدر که ۱۳۹۲ سال خوبی برای کشتی بود اما نمی توان از خبر تلخ و تکان‌دهنده خداحافظی اجباری صادق گودرزی از دنیای کشتی گذشت. نائب قهرمان کشتی در المپیک لندن که با عکس معروفش در کنار جردن باروفز به شخصیت محبوب شبکه‌های اجتماعی بدل شده بود همواره از تلاش برای شکست این غول آمریکایی که یک استعداد بی‌نظیر در دنیای کشتی است سخن می‌گفت. اما در اواسط سال بود که غیبت گودرزی در تمرینات تیم ملی کشتی خیلی به چشم و آمد و عدم حضور او در تمرینات تیم «خونه به خونه» هم موجب شد تا همه سراغ قهرمان دوست داشتنی تشک کشتی را بگیرند. خبرنگاران به سراغ گودرزی رفتند و گفت‌وگوها با او حاوی یک خبر تکان‌دهنده بود. مصدومیت صادق گودرزی از ناحیه کمر به قیمت خداحافظی او از دنیای کشتی تمام شد. بدبیاری‌های گودرزی برای او به امسال هم کشیده شد و او روز گذشته در شمال کشور در جریان یک تصادف شدید آسیب دید.


نعمت‌پور و طهماسبی؛ مهم‌ترین کشتی سال


رویارویی طالب نعمت‌پور سامان طهماسبی در فینال ۸۴ کیلوگرم رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی مجارستان را شاید بتوان مهم‌ترین کشتی سال قلمداد کرد. جمهوری آذربایجان چندسالی است که با استفاده از کشتی‌گیران ایرانی نتایج قابل قبولی در مسابقات جهانی می‌گیرد و همین امر موجب شد تا دو دوست قدیمی در قالب دو تیم ملی رودروی هم قرار گیرند. حضور طهماسبی با پرچم آذربایجان موجب شد تا کشتی فینال ۸۴ کیلو برای ایرانی‌های خیلی حساس شود و سرانجام این کشتی‌گیر ایرانی بود که با نتیجه ۵-۳ دوست سابق خود را شکست دهد و قهرمان جهان شود.


علاوه بر همه موارد بالا اتفاقاتی نظیر رتیبه چهارمی ایران در مسابقات جهانی مجارستان، استعفای حجت‌الله خطیب و حضور خادم در راس فدراسیون که منجر به برگزاری انتخابات این فدراسیون شد، بازگشت محمد بنا به تیم ملی فرنگی و خبر ناراحت‌کننده دوپینگ علی‌اکبری از دیگر اتفاقات مهم کشتی ایران در سال ۱۳۹۲ بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه