پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه‌های اقماری نزدیک به چغامیش در خطرند

یادمان

تپه‌های اقماری نزدیک به چغامیش در خطرند

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ تپه‌های اقماری نزدیک به تپه باستانی چغامیش درحالی چندی پیش به بهانه فعالیت‌های کشاورزی تسطیح و دچار تخریب‌ شدند که فعالان میراث‌فرهنگی استان خوزستان شب گذشته خبر از ضرب و شتم دوستداران میراث‌فرهنگی و تسطیح تپه‌های باستانی فضیلی و چغاپهن را دادند.
 
به گزارش CHN، چند روزی است که خبر تسطیح تپه‌های اقماری نزدیک به محوطه باستانی چغامیش تبدیل به خبر داغ رسانه‌ها شده است. هر چند که سازمان میراث‌فرهنگی رسانه‌ها را به‌دلیل اشتباه در ذکر نام و محل دقیق تپه به دروغ‌گویی و نشر اکاذیب متهم کرده است اما آنچه بدیهی است تپه‌های اقماری نزدیک به چغامیش بدون آنکه مورد کاوش‌های نجات‌بخشی و تعیین حریم باستان‌شناسان قرار بگیرند تخریب و تسطیح شده‌اند.
 
این درحالی است که مدیر پایگاه‌های میراث‌فرهنگیی‌ خوزستان در بازدیدی که از تپه فضیلی داشت به رسانه‌ها اعلام کرد  که نه‌تنها تپه چغامیش تسطیح و تخریب نشده بلکه سایر تپه‌های اقماری نزدیک به چغامیش مورد تعرض قرار نگرفته است.
 
حال «مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانا خوزستان پس از بازدیدهای خود از تپه‌های چغامیش اعلام کرد که تپه‌‌ای به نام فضیلی به طور کامل تسطیح و تپه‌ چغامیش از گذشته تاکنون مورد تعرض‌های طبیعی و انسانی قرار گرفته است. همچنین عرصه تپه چغاپهن به طول 5/3 کیلومتر تسطیح شده است.
 
به گفته او، گزارش‌های تخریب تپه‌های نزدیک به محوطه باستانی چغامیش در همان روز به مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی خوزستان، معاونت میراث‌فرهنگی این استان و مسئول یگان حفاظت استان و مسئول امور حقوقی اداره کل اطلاع داده شد که بلافاصله دو نیروی یگان حفاظت در محل حاضر شده و از آن‌ها درخواست کردیم که مانع از خاکبرداری شوند.
 
این فعال میراث‌فرهنگی ادامه داد، استان خوزستان به‌دلیل پهنای گسترده از محوطه‌های تاریخی بی‌شماری برخوردار است. بنابراین در شهرستان دزفول به‌دلیل خاک حاصلخیز و برخورداری از رودخانه، دشت، کوهستان زمینه لازم را برای توسعه عمرانی دارا است. چنانچه هر زمان که میراث‌فرهنگی به وظایف حاکمیتی خود عمل کرده و حمایت‌های لازم از طرف مقام عالی استان صورت گرفته است تمامی پروژه‌های عمرانی اقدام به دریافت مجوز برای پروژه‌های خود می‌کنند.
 
او معتقد است، حجم گسترده ساخت و ساز و تغییر کاربری در خوزستان و میزان مراجعه به اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان و همچنین شهرستان‌ها باعث شده است که دقت نظر لازم و یا حساسیت‌های مورد نظر در بعضی مواقع مورد نظر قرار نگیرد.
 
گهستونی می‌افزاید: شهر چغامیش از تپه‌های باستانی متعددی برخوردار است. بنابراین به‌دلیل توسعه کشاورزی در آن منطقه و ذینفع بودن کشاورزان طبیعتا از سوی آن‌ها انتظار نمی‌رود که موانع قانونی پیش روی آنها قرار بگیرد. درحال‌حاضر اداره میراث‌فرهنگی دزفول در بسیاری مواقع اقدام به عدم پیگیری برای تعیین حریم و عرصه و همچنین عدم ثبت بعضی از تپه‌ها کرده است. حال که دوستداران میراث‌فرهنگی با حضور در محل متوجه اغتشاشات فیزیکی می‌شوند این مهم به مذاق برخی خوش نیامده به همین خاطر به محض رویارویی با افرادی که به هر نحوی نام میراث‌فرهنگی را یدک می‌کشند برخوردهای ناشایست انجام می‌دهند. البته اتفاقاتی از این دست بسیار به‌ندرت صورت می‌گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه