پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مسئولان میراث‌فرهنگی مراقب آبیاری گوردخمه‌های باستانی اهواز باشند!

یادمان

مسئولان میراث‌فرهنگی مراقب آبیاری گوردخمه‌های باستانی اهواز باشند!

صدها استودان و گوردخمه در شرق اهواز شناسایی شد؛ اما مسئولان شهری بدون آگاهی از وجود چنین محوطه‌ای 4 سال پیش در ضلع جنوبی تصمیم به احداث پارک گرفتند. درحال‌حاضر آبیاری‌، کاشت نهال و توسعه فضای سبز این محوطه تاریخی را مورد تهدید قرار داده است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | adidas party delilah los angeles , sivasdescalzo - Sneakers and clothes online

 

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  چندی پیش یک فعال میراث فرهنگی در استان خوزستان حدود یکصد استودان و گوردخمه باستانی را در شرق اهواز شناسایی کرد. باستان‌شناسان و کارشناسان بسیاری از این محوطه بازدید کردند. حتی «پرویز پورفرخی» رئیس اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان با نوشتن نامه‌ای به شهرداری منطقه 7 اهمیت این محوطه باستانی را متذکر شد؛ با این حال آبیاری و گسترش فضای سبز پارک کوهساران، قبرستان‌ تاریخی را مورد تهدید قرار داده است.
 
به‌گزارش CHN، باتوجه به اینکه تا  یک دهه پیش هیچ رفت و آمدی جز تردد نگهبانان منبع آب، در تپه‌های شرق اهواز صورت نمی‏گرفت اما با رونق پارک کوهساران و توسعه چمن‎کاری و درخت‌کاری در اطراف استودان و قبرها بیم آن می‌رود که بخش باقی مانده آثار هم مورد تعرض و تخریب قرار بگیرد.

 

«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا ضمن بیان این مطلب به CHN گفت: «بر اساس نظر مسئولان میراث‌فرهنگی استان خوزستان و کارشناسانی که از این محوطه تاریخی بازدید کردند، قبرستان تاریخی که در جنوب پارک کوهساران واقع در منبع آب و حصیر آباد قرار دارد احتمالا متعلق به بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.
 
 

به گفته این فعال میراث‌فرهنگی خوزستان، استودان‌ها و قبور باستانی کشف شده در شرق اهواز قطعا باید تحت حفاظت و نظارت قوانین و مقررات میراث‌فرهنگی قرار گیرد. اما در حال‌حاضر آبیاری، کاشت نهال و توسعه فضای سبز صدمات جبران ناپذیری را از زمان ساخت پارک کوهساران تاکنون به همراه داشته است.
 
 با توجه به تاکید مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان به شهرداری منطقه 7 اهواز انتظار می‌رود عوامل سازمان میراث‌فرهنگی به خصوص معاونت میراث‌فرهنگی، یگان حفاظت و واحد حقوقی اداره میراث‌فرهنگی خوزستان با همکاری شهرداری زمینه‌های لازم برای جلوگیری از هر گونه تخریب‌های فعلی را به عمل آورند.
 
وی معتقد است، محدوده فعلی شهر اهواز درست در جایی واقع شده که این قبرستان با صدها استودان در آن وجود دارد. وجود تپه‌های متعدد باستانی، نزدیکی به رودخانه کارون، وجود قدیمی‌ترین محلات اهواز و استقرار مردم در این محل گواهی بر مدعاست.
 
 

هر چند که اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان از شهرداری خواسته با توجه به بند 22 ماده 55 قانون شهرداری به حفاظت و صیانت از قسمتی از شهر هرمز اردشیر به عنوان یکی از شهرهای باستانی کشور توجه نشان داده و نسبت به جمع آوری هر گونه مداخله‌ای که به تخریب محوطه منجر می‌شود توجه کند.
 
در این میان، انجمن تاریانا به عنوان انجمنی که این محوطه را شناسایی کرده در نامه‌ای به فرمانداری، شهرداری و میراث‌فرهنگی خواستار آن شده که منطقه هفت اهواز  به دلیل داشتن توانمندی‌های بسیار تحت عنوان یکی از مناطق گردشگری و تاریخی اهواز مورد مطالعه قرار گیرد. چراکه قبرستان کاتولیک‌ها، ارامنه، لهستانی‌ها، تپه باستانی آسیه‌آباد (برج و باروی شهر هرمز اردشیر) در این منطقه قرار دارد و حضور هر گردشگر می‌تواند به شناخت شهر اهواز و پیشینه‌ تاریخی‌اش موثر باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه