جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عرصه و حریم «چغامیش» تعیین می‌شود

یادمان

عرصه و حریم «چغامیش» تعیین می‌شود

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: هم‌اکنون در حال مستندنگاری برای مشخص کردن عرصه و حریم محوطه باستانی چغامیش هستیم.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Trending

عاطفه رشنویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وضعیت کشاورزانی که دست به تسطیح تپه‌ای در محوطه چغامیش زده بودند، خاطرنشان کرد: این موضوع پرونده حقوقی دارد و باید در بخش حقوقی اداره میراث فرهنگی بررسی شود.

وی اظهار کرد: حفاظت و مستندنگاری‌ها حدودا تا شهریور ماه آماده می‌شود که در صورت تصویب تعرضی به چغامیش نمی‌شود.

رشنویی درباره میزان آسیب‌ها هم گفت: آسیب‌هایی که در محوطه صورت گرفته شامل تسطیحی است که در تپه ایجاد شده است. محوطه‌های تاریخی احتیاجی به مرمت‌های رایج ندارند و همین که عرصه و حریم آنها مشخص شود تکلیف آن‌ها روشن می‌شود.

به گزارش ایسنا، چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می‌رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب اول بار در آن جا ظاهر شده است. وجود چنین تپه‌های باستانی در شهرستان دزفول سبب شده که دزفول را شهری از سپیده دم تاریخ بنامند.

هلن کانتور درباره کاوش‌های چغامیش در موزه ایران باستان و در سال ۱۳۵۱ سخنرانی با نام "شهری در سپیده دم تاریخ" ایراد کرده و در آن به این مطلب اشاره کرده است:

«در این تپه این واقعیت نهفته است که از هفتمین هزاره پیش از عصر جدید تا شکوفایی کامل تمدن شوش فرهنگ‌هایی در این منطقه بی‌وقفه جانشین یکدیگر بوده‌اند. از قاعده تا راس این تپه ۱۵ لایه روی هم قرار گرفته است. بر خاک زرین آثاری از فرهنگ و تمدن و مدنیت در 9000 سال پیش به چشم می‌خورد. این انسان‌ها چگونه می‌زیسته‌اند؟ درباره اینان نمی‌توان گفت ایلامی بوده‌اند. مردم این شهر کوچک 7000 سال قبل از میلاد از کشاورزی و دامپروری گذران می‌کردند.»

محوطه‌ تاریخی چغامیش در سال ۱۳۴۴ با شماره‌ ۴۸۷ ثبت ملی شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه