پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حفر چاه و نصب دکل تهدیدی برای چهارتاقی ساسانی «خیرآباد»

یادمان

حفر چاه و نصب دکل تهدیدی برای چهارتاقی ساسانی «خیرآباد»

چهارتاقی ساسانی «خیرآباد» یا «فرزوک» در استان کهگیلویه و بویراحمد در معرض آسیب‌های ناشی از حفر چاه نفت و نصب دکل است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مرز دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد رودی به نام خیرآباد جریان دارد. در سمت راست این رودخانه، یک چهارتاقی ساسانی که به چهارتاقی «خیرآباد» یا «فرزوک» معروف است‌، جریان دارد و در فاصله‌ی 100 متری آن نیز دو پل مهم ساسانی و صفوی وجود دارند که مرمت‌های زیادی روی آن‌ها انجام شده است.


یک دوست‌دار میراث فرهنگی درباره‌ی شرایط این چهارتارقی و دو پل تاریخی به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در فاصله‌ی 300 متری چهارتاقی و 200 متری پل‌ها، شرکت نفت فعالیت می‌کند و اقدام به نصب دکل‌، لرزه‌نگاری و حفر چاه کرده است.


او توضیح داد: چهارتاقی خیرآباد از جمله چهارتاقی‌های منحصربه‌فرد کشور است که در آن، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای معماری ساسانی، یعنی تبدیل مربع به کمک سه کنج یا سیل‌پوش به پلان دایره و ایجاد گنبد دیده می‌شود. همچنین این چهارتاقی از نظر پلان شبیه چهارتاقی نیاسر است.


وی بیان کرد: این سه اثر که به دوره‌های ساسانی و صفوی متعلقند، براثر فعالیت‌های لرزه‌نگاری شرکت نفت، آسیب‌ دیده‌اند، بویژه این‌که این سازه‌های معماری استحکام‌بخشی نشده‌اند و بیم تخریب و ترک برداشتن بخش‌هایی از آن‌ها وجود دارد. تا چند سال پیش، 90 درصد گنبد این بنا سالم بود، ولی آن‌قدر به آن رسیدگی نشد که به این وضعیت رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه