پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پرندگان باغ پرندگان شیراز یخ زدند

زیست بوم

پرندگان باغ پرندگان شیراز یخ زدند

بارش برف در شیراز و یخبندان شدید و بی سابقه ای که طی یکی دو هفته اخیر در این کلانشهر حکمفرما شده بود باعث شد که تعداد زیادی از پرندگان باغ پرندگان شیراز از شدت سرما یخ بزنند.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Grailify - nike roshe run gpx premium sz 13 girls High OG Ochreous Chill UNC - nike sb gato white gold black women youtube 2016

به گزارش خبرنگار مهر، باغ پرندگان زینتی شیراز در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع با داشتن بیش از 200 گونه پرنده از 43 کشور کشورآفریقایی، اروپایی و آسیایی در سال 88 طی مراسمی آغاز به کار کرد.

این باغ نخستین باغ پرندگان شیراز و استان فارس محسوب میشد و اقدامی ابتکاری بود تا هم شهروندان شیرازی و هم گردشگران از آن بهره ببرند.

در زمان افتتاحیه این باغ مسئولان زیادی قول مساعد دادند که این باغ که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده را حمایت و به یکی از بدیع ترین باغهای پرندگان کشور تبدیل کنند. از قول دو هفته ای گاز رسانی به باغ تا آب و سایر تاسیسات که هرکدام قرار بود در اسرع وقت به تجهیزات باغ اضافه شود.


اما طی این سالها هیچ اتفاق محسوسی برای حمایت از این باغ و توسعه آن توسط مسئولان صورت نگرفت بلکه بعد از بارش شدید برف دو سه هفته اخیر در شیراز پرندگان زیادی در این باغ از شدت سرمای ناشی از نبود گازرسانی به باغ یخ زدند.

با بارش برف یکی دو روز اخیر سقف توری دو مورد از قفسهای باغ نیز فروریخت و بسیاری از پرندگان نیز فرار کردند. پرندگانی که هرکدام گونه های ارزشمندی از پرندگان محسوب می شدند که در این سرما و بارش برف هیچکس صدای یخ زدنشان را نشنید.

تعدادی از پرندگان باغ که در سرمای شدید یخ زدند

مدیر باغ پرندگان شیراز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: طی چند روز گذشته به دلیل بارش شدید برف در شیراز مشکلات زیادی برای این باغ به وجود آمد.

اسماعیل قاسمی در خصوص این مشکلات اظهار داشت: متاسفانه باغ پرندگان شیراز لوله کشی گاز نداشته و از داشتن نعمت گاز محروم است به همین دلیل برای گرم نگهداشتن باغ همواره مشکلاتی داشته است.

وی بیان کرد: در بارش اخیر برف در شیراز به دلیل قطع شدن آب و برق سیستم گرمایشی که شامل بخاری است و فن آن با برق کار می کند خاموش شد از این رو تعدادی از پرندگان تلف شدند.

مدیر باغ پرندگان شیراز با اشاره به سرما و یخبندان شدید در این باغ اظهار داشت: به دنبال بارش شدید برف و سنگین شدن سقف آن این امر منجر به پاره شدن توریهای سقف شد از این رو تعداد قابل توجهی از  پرندگان فرار کرده و تعداد زیادی از آنها به دلیل یخبندان تلف شدند.

قاسمی ادامه داد: در این راستا تعدادی از طاووسها، قرقاولها، مرغابی، فلامینگو و... فرار کرده یا از بین رفتند.

وی با انتقاد از عدم همکاری مسئولان امر برای گازرسانی به این باغ بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه نزدیک به پنج سال از افتتاح این باغ می گذرد اما شرکت گاز برای گازرسانی به این باغ تاکنون اقدام نکرده است.

مدیر باغ پرندگان شیراز گفت: البته این باغ در گذشته آب هم نداشت و با پیگیری متعدد پس از گذشت مدت زمان زیادی نسبت به عملیات آبرسانی به این باغ اقدام شد.

قاسمی ادامه داد: در 50 متری این باغ گازکشی است و می شود با اقدامی سریع نسبت به گازرسانی اقدام کرد.

وی گفت: قطع برق و خاموش شدن دستگاه‌هاي گرمايشي موجب يخ‌زدگي شديد قفس‌ها و محل‌هاي نگهداري پرندگان شده است.

مدیر باغ پرندگان شیراز خواستار پیگیری سریع مسئولان این حوزه شد و گفت: در این راستا چندین بار با استانداران سابق استان در این خصوص گفتگو شده اما تاکنون اقداماتی انجام نشده است.

سقف قفسی که ریخت و پرندگان فرار کردند

مدیر باغ پرندگان شیراز تصریح کرد: صحبتهای مسئولان تاکنون فقط در حد وعده و وعید بوده و ضروری است که هر چه سریعتر نسبت به گازکشی و توجه به این باغ تدابیری اتخاذ کند.

قاسمی در خصوص فرار پرندگان که تاکنون موفق به پیدا شدن آنها نشده اند، بیان کرد: تعدادی از این پرندگان در باغات اطراف پیدا شدند اما آن دسته از پرندگانی که پیدا نشده اند برخی قادر به پرواز طولانی مدت نیستند از این رو یا طعمه شکارچیان شده و یا از بین می روند.

 

شرکت گاز: مشکل باغ پرندگان رسیدگی می شود

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس  نیز در این رابطه به خبرنگار مهرگفت: چند روز پیش مدیر این باغ به شرکت گاز مراجعه کرد و در این خصوص دستور رسیدگی به مشکل باغ در حوزه گازرسانی را صادر کردیم.

هوشنگ محمدی گفت: دراین خصوص باید کارشناسان شرکت گاز به محل مراجعه کرده و فاصله ها را ارزیابی کنند.

وی که به تازگی مسئولیت این شرکت را عهده دار شده است، در پاسخ به اینکه "این باغ از سال 88 متقاضی گازرسانی بوده و چرا ظرف این سالها اقدامی نشده است" نیز گفت: از سالهای گذشته و چگونگی عدم رسیدگی به گازرسانی این باغ اطلاعی ندارم اما به محض اینکه تقاضای باغ برای گازرسانی را هفته گذشته دیدم دستورات لازم را به معاونت بهره برداری صادر کردم تا هرچه سریعتر مشکل باغ حل شود.

به گزارش مهر، به هر حال چنین باغی برای شهر شیراز و استان فارس یک فرصت غنیمت به شمار می رود که باید نسبت به رسیدگی به مشکلات آن از سوی مسئولان اقدامی موثر انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه