پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تخریب ۱۰هزارهکتار جنگل دست کاشت در شمال کشور

زیست بوم

تخریب ۱۰هزارهکتار جنگل دست کاشت در شمال کشور

برگرفته از همشهری آنلاین

اسدالله افلاکی

رئیس جامعه جنگلبانی ایران می‌گوید که ۱۰ هزار هکتار از ۵۰هزارهکتار جنگل‌های دست‌کاشتی که از سال ۸۰ تا ۸۴ درارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ایجاد شده براثر نبود اعتبار تخریب شده و در معرض تصرف و تغییر کاربری قرار دارد.
مهندس کاظم نصرتی نصرآبادی که سال‌ها مدیریت جنگل‌های شمال را برعهده داشته، در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که اگر این تخریب‌ها جدی گرفته نشود کمتر از 5سال آینده تمامی 50هزارهکتار جنگل دست کاشتی که در قالب «طرح صیانت» و با هدف حفاظت از جنگل‌های شمال کشور در ارتفاعات کاشته شده، تخریب و تبدیل به اراضی کشاورزی و ساخت‌وسازهای دیگر می‌شود.

تخریب جنگل‌ها شدت گرفته

این کارشناس باسابقه منابع طبیعی در حالی نسبت به تجاوز به جنگل‌های دست‌کاشت در ارتفاعات شمال کشور هشدار می‌دهد که دی‌ماه سال گذشته، مهندس ناصر مقدسی، رئیس شورای‌عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با همشهری از اصلاح برنامه‌ها و سیاست‌ها در بخش جنگل خبر داده و گفته بود به‌عنوان مسئول شورای‌عالی جنگل اعلام می‌کنم این شورا که بالاترین مرجع علمی جنگل در کشور است تلاش می‌کند سازمان جنگل‌ها را به ماموریت اصلی خود باز گرداند.

مقدسی در بخشی از آن گفت‌وگو با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال‌های اخیر از نظر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی از ماموریت‌های واقعی خودش فاصله گرفته است، گفت که در حال حاضر، ما دربخش جنگل در حال اصلاح برنامه‌ها و سیاست‌ها هستیم. باوجود این گفته‌های نویدبخش، رئیس جامعه جنگلبانی ایران در گفت‌وگو با همشهری مدیریت جنگل‌های شمال را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید که روند تخریب جنگل‌ها سیر صعودی طی می‌کند و مقابله با این روند نیازمند بازنگری و تحول جدی است. به گفته وی، تحول جدی جنگل به‌معنای اجرای طرح تنفس یا تعطیل‌کردن مدیریت جنگل نیست. تجربه هم نشان داده که در مقاطع مختلف، با وجود مصوبات خوبی که به تصویب رسیده، وضعیت جنگل‌ها بهتر نشده است.

طرح صیانت متوقف شد

رئیس جامعه جنگلبانی ایران از مصوبه صیانت از جنگل‌های شمال که اوایل دهه80 با هدف احیا و توسعه این جنگل‌ها به تصویب رسید، به‌عنوان یکی از مصوبات مثبت یاد می‌کند و یادآور می‌شود که در این مصوبه ضمن کاهش بهره‌برداری از رویشگاه‌های جنگلی شمال بر پایش و ارزیابی این عرصه‌ها به‌طور جدی تأکید شده بود.

آنطور که نصرتی نصرآبادی می‌گوید، بخش‌هایی از این مصوبه که مربوط به احیا و توسعه جنگل‌های شمال در ارتفاعات و «زون بالای جنگل» بود درسال‌های 80 تا 84 اجرا شد با این هدف که ارتفاعات بالای جنگل که فاقد پوشش جنگلی است، تبدیل به جنگل شود. در نتیجه 40 تا 50 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت دراین مناطق ایجاد شد. این جنگل کاری‌ها ازیک سو، باعث توسعه جنگل‌های شمال شد و ازسوی دیگر، مانع قاچاق چوب ومانع تجاوز به این عرصه‌ها و تخریب و تصرف آنها شد. به گفته وی، در حال حاضر طرح صیانت در دستور کارسازمان جنگل‌ها قرار ندارد حتی حفاظت از این عرصه‌ها هم مورد توجه این سازمان نیست به همین دلیل، جنگل‌های دست‌کاشت به‌شدت در معرض تخریب و تجاوز قرار گرفته و اگر این روند ادامه پیدا کند به‌زودی شاهد حجم گسترده زمین خواری در ارتفاعات شمال کشور خواهیم بود.

تشدید تخریب‌ها با قطع اعتبار طرح صیانت از جنگل‌

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که جنگل‌های دست‌کاشتی که بر اساس طرح صیانت در گیلان، مازندران و گلستان ایجاد شد توانست مانع پسرفت و نابودی جنگل‌های کوهستانی و حفظ این اراضی شود. حفظ جنگل در ارتفاعات تالش، سلانه سر، ماسال در گیلان، جواهر ده، 2هزار تنکابن و کجور در مازندران نمونه‌ای از عملکرد مثبت این طرح است. اما باقطع اعتبارات طرح صیانت، جنگل‌های دست کاشت در مناطق مختلف ازجمله جواهر ده، پالند درسواد کوه، منطقه دراز نو، گزنه سرا در نور، کلنگ سرا و گرس ماسر در رامسر در معرض تخریب قرارگرفته و بخش‌هایی از آنها تخریب شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه