سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سه گونه گیاه در معرض انقراض استان مرکزی!

زیست بوم

سه گونه گیاه در معرض انقراض استان مرکزی!

معاون محیط‌طبیعی محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه گونه گیاهان آنغوزه، موسیر و بادرنجویه ‌استان مرکزی در معرض انقراض هستند، تأکید کرد: باید حفاظت از گونه‌های گیاهی را به مردم بسپاریم.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Men’s shoes

مهرداد حاجی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - اظهار کرد: استان مرکزی به لحاظ جغرافیای خاص خود طیف وسیعی از اکوسیستم و زیستگاه‌های متفاوت را در خود جای داده است.


وی تصریح کرد: وجود مناطق ویژه‌ای همچون کوه‌ها، جنگل‌ها، مراتع، اراضی بیابانی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و کویر در کنار هم باعث شده است که علاوه بر وجود حیات وحش خاص و 335 گونه جانوری، گونه‌های گیاهی شاخصی در این منطقه زندگی و رشد کنند.


حاجی حسینی با اشاره به آب و هوای متنوع موجود در استان که منجر به رویش گیاهان متنوعی شده است، گفت: هزار و 336 گونه گیاهی در استان شناسایی شده که شامل انواع گیاهان کوهستانی مانند لاله‌ واژگون، بادام‌کوهی، بلوط و گیاهان دشتی مثل بومادران و باریجه، گیاهان تالابی همچون نی‌نیز، اویارسلام و گیاهان کویری چون قره‌داغ و آتریپلکس است.


وی در خصوص گونه‌های گیاهی در معرض خطر استان گفت:‌ در حال ‌حاضر براساس مطالعات اتحادیه جهانی حفاظت(IUCN)، سه گونه گیاهی موسیر، آنغوزه و بادرنجویه در استان مرکزی در معرض انقراض قرار دارند.

معاون محیط‌طبیعی اداره کل محیط زیست استان، تدوین برنامه جامع مدیریتی برای حفاظت از گونه‌های گیاهی را از ضروریات حفظ گیاهان در معرض انقراض دانست و افزود: باید از دخالت‌های انسانی در رویشگاه‌های این گیاهان جلوگیری شود. در برخی موارد افراد، گیاهان غیربومی مهاجم را وارد رویشگاه‌های گیاهان در معرض انقراض می‌کنند و این اقدام بسیار آسیب‌زننده است، چراکه گیاه غیربومی به صورت گونه مهاجم عمل می‌کند و کاملاً گیاه بومی که ممکن است در معرض خطر نیز باشد را از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: لاله ‌واژگون یکی از زیبایی‌هایی استان مرکزی است اما، در مواردی شاهد برداشت بیش از حد این گونه مهم هستیم. چیدن بیش از حد، این نوع گل را برای سال‌های آینده در معرض آسیب و انقراض قرار می‌دهد به همین دلیل باید در مورد نگهداری از این گونه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود تا مردم با دست خود عاملی برای از بین رفتن گیاهان نشوند.

حاجی‌حسینی با تأکید براینکه جلوگیری از چرای بی‌رویه در مناطقی که گیاهان در معرض انقراض وجود دارند، بسیار مهم و لازم است، اظهار کرد: سازمان محیط زیست سعی دارد حفاظت از گونه‌های گیاهی در معرض انقراض و حتی حفظ گونه‌های جانوری را به دست مردم بسپارد و مناطق را به واسطه خود مردم مدیریت کند. اقداماتی چون جلوگیری از چرای بی‌رویه و نچیدن گیاهان و گل‌های خاص را می‌توان با همکاری جوامع محلی و مردم به انجام رساند که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی در این عرصه دارد.

معاون محیط‌طبیعی محیط‌زیست استان مرکزی تاکید کرد: وجود این همه شاخصه و عوامل ویژه جانوری و گیاهی در استان باعث شده است که در بین سه استان برتر کشور در زمینه تنوع‌زیستی جای داشته

باشیم و باید برای حفظ این ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی حفاظتی و فرهنگ‌سازی جدی و سازنده صورت گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه